dronning elizabeth og anna wintour

Moteåret 2018: Kunstige modeller, krenkefest og nei til pels

Melk & Honning oppsummerer moteåret som har gått.

Enda et moteår er ved veis ende, men vil utvilsomt bli husket – ikke bare for en rivende utvikling og store bragder, men også for både flauser, skandaler og ikke minst omveltninger som i stor grad har snudd bransjen på hodet.

Her er noe av det vi vil huske aller best fra moteåret som har gått:

Skandalene

Heller ikke i år har det skortet på skandaler i motebransjen – snarere tvert imot.

Verdensomspennende #metoo slo ned som en bombe på nyåret da en rekke toneangivende motefotografer, blant dem både Mario Testino og Bruce Weber, ble anklaget for seksuell trakassering og overgrep. Siden ble også både fotograf Patrick Demarchelier, David Bellemere, Greg Kadel, Andre Passos og Seth Sabal samt stylist Karl Templer anklaget for det samme. På tampen av året ble også den russiske designeren Gosha Rubchinskiy anklaget for å ha sendt upassende meldinger til en mindreårig fan.

Også Victoria’s Secret har vært i hardt vær dette året med sviktende salg, for ikke å snakke om mangfold-kritikken som har ridd den amerikanske undertøysgiganten som en mare. Bedre ble det ikke da toppsjef Ed Razek i et intervju med Vogue kom med nedsettende kommentarer om transkjønnede og plus-size-modeller. Kanskje ikke så rart da at det som en gang ble omtalt som «verdens viktigste moteshow», Victoria’s Secret Fashion Show, fikk sine laveste seertall noensinne da det ble sendt på amerikansk tv tidligere i desember.

victorias secret
Victoria’s Secret Fashion Show 2018.

Heller ikke Dolce & Gabbana legger bak seg et spesielt godt år etter at de tidligere i vinter ble tvunget til å avlyse sin planlagte gigantvisning i Shanghai etter rasisme-kritikk. En kampanjevideo fra det italienske luksusmerket som viser en kinesisk kvinne som forsøker å spise italiensk mat med spisepinner falt i dårlig jord hos merkets kinesiske kunder. Det pluss en rekke rasistiske kommentarer på både merkets og Stefano Gabbanas egen Instagram førte til en storstilt boikott blant både kunder og forhandlere ikke bare i Kina, men verden over. På tampen av året måtte også Prada beklage og trekke tilbake en nøkkelring som skulle forestille en ape etter blackface-kritikk. Også Balenciaga gikk på en smell i april i år etter en konfrontasjon mellom kinesiske og andre kunder i en Balenciaga-butikk i varehuset Printemps i Paris noe som fikk kinesiske sosiale medier til å koke med oppfordring til boikott av det spansk-franske luksusmotehuset.

Dolce & Gabbana
Dolce & Gabbanas Kina-kampanj fikk massiv kritikk.

De nye sjefsdesignerne

Fjoråret var det store året for designer-exits med en sjefsdesignerkabal som stadig ble lagt på nytt. Men stolleken fortsatte også i 2018 med en rekke debuter fra nybakte sjefsdesignere – riktignok med vekslende hell.

Riccardo Tisci tok over som sjefsdesigner i Burberry da Christopher Bailey takket for seg med sin siste visning under moteuka i London tidligere i vår . Tiscis endringer hos det erkebritiske motehuset har vært mange, men han har fortsatt til gode å overbevise ekspertene, skriver Business of Fashion.

Riccardo Tisci ruster Burberry for fremtiden
Riccardo Tisci.

Det samme må kunne sies om Hedi Slimane som i januar tok over som sjefsdesigner i Celine etter Phoebe Philo som takket for seg etter ti år ved det franske luksusmotehuset. Med det stod endringene i kø for Celine som til manges store forferdelse fikk en overhaling ala Slimane som på sin side kom fra Saint Laurent der han gjorde noe av det samme blant annet ved å droppe Yves fra navnet. Kritikken lot ikke vente på seg, og siden hans entre på nyåret har Slimane blant annet endret det franske motehusets logo og i stor grad også dets identitet fra feminin og chic til «tynne, først og fremst hvite jenter som oser en forkjærlighet for å feste natten lang med plenty av sigaretter som røykes under rock noir shows» slik Hypebae beskrev det.

old celine
Foto: Skjermdump Instagram @OldCeline

Stor spenning var det også knyttet til Off-White-grunnlegger og -designer Virgil Ablohs debut for Louis Vuitton etter at han ble utnevnt som sjefsdesigner for menswear rundt påsketider. Kim Jones på sin side gikk fra Louis Vuitton til Dior. Ablohs debut for det erkefranske luksusmotehuset kom sent i juni i Le Jardin de Palais-Royal, parken tilhørende Palais-Royal i hjertet av den franske hovedstaden med blant andre hans gode venn og kollega Kanye West på første rad.

Virgil Abloh og Kanye West i het omfavnelse etter Ablohs debutvisning for Louis Vuitton.

En designer-exit kom også på tampen av året med Raf Simons som takket for seg etter knappe to år ved roret hos Calvin Klein som nå ønsker å gå i en mer kommersiell retning.

Ryktene om Karl Lagerfelds avgang fra Chanel svirrer fortsatt med Celines Philo som en mulig arvtaker, men dette er ikke bekreftet.

Nei til pels

I januar 2018 kom nyheten mange hadde ventet på: Pelsdyrnæringen i Norge skal avvikles. Men også internasjonalt virker et «nei» til pels å være trenden.

Kjente navn som Stella McCartney, Armani, Calvin Klein og Ralph Lauren har i flere år valgt å holde seg unna pelsbruk. I 2018 har flere andre motehus og designere fulgt etter blant dem både Gucci, Coach, Jean Paul Gaultier, John Galliano, Burberry, Versace og Chanel og nå sist også Diane von Furstenberg.

nei til pels
Klassisk protestplakat fra PETA.

Også London Fashion Week forbød i høst i samarbeid med designerne på det offisielle programmet pels fra både catwalken og presentasjoner, mens det norske svaret på fashion week, Oslo Runway, fortsatt ikke har tatt et standpunkt til det å vise pels.

Heller ikke andre store motehus som Dior og Saint Laurent har sagt sin mening i pelsdebatten. Også italienske Fendi, som på lik linje med Chanel har Karl Lagerfeld i spissen, benytter fortsatt pels. Det samme gjør en rekke skandinaviske designere og merker, blant dem både det norske stjerneskuddet Edda Gimnes og det danske suksessmerket Saks Potts.

saks potts
Pels fra danske Saks Potts.

Den nye virkeligheten

Med stadig teknologiske fremskritt er kunstig intelligens fremtiden, mener mange. Men hvordan vil det egentlig påvirke motebransjen?

2018 gav ikke noe endelig svar – og kanskje vil ikke heller 2019 gjøre det. Men det er ikke til å stikke under en stol at det i året som har gått har vært en rekke smakebiter på det som mest sannsynlig er den nye virkeligheten.

Dataskapte influencere har vært en av de store snakkisene med det som skal være verdens første kunstige influencer. Siden har flere kommet til som både ansikt utad og kampanjemodeller for noen av verdens fremste motehus. Den kunstige influenceren Lil Miquela ble dessuten kåret som en av de aller mest innflytelsesrike på nett av Times Magazine i juni. Også kunstige modeller har skapt overskrifter i år. Det samme gjorde Balenciagas SS19-kampanje som skal gi følelsen av å være på innsiden av en computer.

I november i år lanserte den norske kleskjeden Carlings det som skal være verdens første digitale kleskolleksjon.

balmain kampanje
Kunstige modeller i en kampanje for Balmain.

Nyåpninger og nedleggelser

Både i hovedstaden og i de andre store byene her hjemme har det vært et kritisk år for retail slik trenden virker å være også internasjonalt.

I Oslo har butikker som Rag & Bone, APC, Edition og Bergens-baserte Tennis måttet takke for seg, samtidig som andre har åpnet dørene. Hovedstaden har blant annet fått en av verdens største H&M flaggskipbutikker, luksusbutikker som Valentino, Moncler og Jimmy Choo samt nyheten om at både & Other Stories og Arket, sistnevnte riktignok i første omgang med nettbutikk, kommer til Norge neste år.

jimmy choo
Jimmy Choo er blant luksusmerkene som har åpnet butikk i Oslo i år.

Det ryktes forøvrig at både Prada med undermerket Miu Miu og Chanel er på jakt etter lokaler i Oslo.

Les om flere nyåpninger og nedleggelser i ryktebørsen her.

Norsk mote opp og frem

Flere norske motemerker markerer seg også internasjonalt, blant dem både Norwegian Rain, Holzweiler, som gikk til topps i Melk & Honnings kåring av mote-Norges mektigste tidligere i år, Tom Wood og Edda Gimnes. Sistnevnte ble også nominert som første nordmann noensinne til den prestisjetunge LVMH-prisen.

Også her hjemme satses det for fullt på norsk mote internasjonalt med blant annet den norske moteklyngen Norwegian Fashion Hubs Japan-prosjekt som skal knytte norske designere tettere mot det japanske motemarkedet.

Holzweiler topper lista over mote-Norges mektigste
Holzweiler fikk tittelen som mote-Norges mektigste i 2018.

Dronningene på første rad

Under moteuka i London i vår var det Richard Quinn som fikk æren av å lukke det hele. På første rad satt ingen ringere enn Dronning Elizabeth (91) mellom sin personlige kjoledesigner Angela Kelly og motedronning Anna Wintour. Det var den engelske dronningens første fashion week-opptreden front row noensinne. At det var nettopp Quinns visning var ikke tilfeldig. Hun overrakte nemlig den britiske designeren Dronning Elizabeth IIs pris for britisk design.

Magasindøden

Med en rekke magasiner både her hjemme og internasjonalt som har måttet lukke titlene sine de siste årene er ikke den mye omtalte magasindøden til å komme utenom.

En av de virkelig store nyhetene internasjonalt var kroken på døra for «Interview Magazine» og også it-girl Tavi Gavinsons «Rookie».

Også her hjemme har magasindøden krevd sine offer med blant annet Bonnier-eide «Stella» som fremover skal produseres av en spin off-redaksjon med færre utgivelser enn tidligere. Også Egmont har måttet nedbemanne i året som har gått, og på tampen av året kom nyheten om at den norske delen av forlagsgiganten Bonnier lukker dørene over nyttår.

costume
Bonnier legger ned i Norge. Foto: Costume

Dødsfallene

I året som har gått har vi mistet flere kjente motepersonligheter blant dem både designere, fotografer og modeller.

I januar kom den tragiske nyheten om dødsfallet til den kjente streetstyle-fotografen Nabile Quenum. Han døde ifølge en anonym kilde etter en gasslekasje i leiligheten sin. Det skrev motenettstedet Le Dauphine.

I mars døde grunnleggeren av det erkefranske motehuset Givenchy, Hubert de Givenchy, 91 år gammel. Han var kjent som en av designerne som satte Paris i hjertet av moten og ble ofte sett med sin muse, Audrey Hepburn.

audrey hepburn
Audrey Hepburn.

I mai kom nyheten om at motebransjens svar på Fabergé, Judith Leiber, var død. Veskedesigneren døde 97 år gammel, bare noen timer etter ektemannen. Leiber var kjent for sine små, fargerike pyntevesker.

Måneden etter ble det kjent at den amerikanske moteskaperen Kate Spade, var funnet død i sitt hjem i New York. Spade ble bare 55 år gammel. Selv om hennes dødsfall kom flere år etter at hun hadde solgt sitt selvtitulerte merke, skjøt salget av merkevaren til himmels post mortem. Salget økte med hele 600 prosent, og også her hjemme kunne Kate Spade-butikken i Oslo merke den økte interessen.

Samme måned døde også Benetton-grunnlegger Carlo Benetton. Han var yngstemann i en søskenflokk på fire som på midten av 60-tallet grunnla Benetton-gruppen. Måneder senere døde også Gilberto Benetton, 77 år gammel.

kate spade
Kate Spade

I august kom nyheten om at kunstner og modell Rick Genest, også kjent som «Zombie Boy», var funnet død i leiligheten sin i Montreal i Canada. Han var kjent for sine overveldende tatoveringer som dekket hele kroppen. «Zombie Boy» ble et populærkultur-fenomen og var blant annet å se i Lady Gagas musikkvideo «Born This Way» fra 2011.

De nye modellene

Norsk modellbransjen har grunn til å juble over året som snart er omme. 2018 har nemlig vært et år hvor norske modeller har prydet forsider hos ledende magasiner, gått for de største motehusene, frontet kampanjer og figurert i en rekke moteserier både her hjemme og internasjonalt.

Team-signerte Signe Veiteberg har blant annet prydet forsiden til magasinet «Numero», og har igjen frontet kampanjen til Louis Vuitton samt gått visningene til det erkefranske luksusmotehuset.

Signe Veiteberg for Louis Vuitton.

Modellen man kanskje har hørt mest om fra Norge dette året er Jeenu Mahadevan. Han kom gjennom nåløyet «The Hot List» hos Models.com. Mahadevan har også gått visninger for flere store motehus som Fendi og Dolce & Gabbana. I desemberutgaven av britiske Vogue er han med i en moteserie fotografert av den ikoniske fotografen Tim Walker. I år har han også blitt fotografert av italienske Paolo Roversi. I august gikk han også her hjemme for Michael Olestad under Oslo Runway.

jeenu for fendi
Jeenu Mahadevan for Fendi.

Et annet navn som har bidratt til å sette Norge på kartet i år er Vetle Emile Majambere. Han kom inn nærmest som et stjerneskudd og fikk alles øyne rettet mot seg da han gikk under debut-visningen til Virgil Abloh for Louis Vuitton i høst. Siden har han figurert på kampanjebilder for det erkefranske luksusmotehuset, og også for fast fashion-gigant Zara.

Eliiza Kuol dukket først opp på catwalken under Bik Bok Runway Award for noen sesonger siden. Siden den gang har interessen for henne eksplodert, og i år hun har blant annet gått på catwalken for Michael Olestad, figurert i en H&M-kampanje og vært på forsiden av norske Costume.

eliiza costume
Eliiza for Costume.

I februar i år skrev Vogue om Oslo-jentene Martine og Gunnhild Chioko Johansen. Det ledende motemagasinet skrev blant annet at det 19 år gamle tvillingparet er på vei til å bli motebransjens nye favoritt-tvillinger.

Tvillingene ble først oppdaget på Instagram av modellspeider og fotograf Alexander Norheim, som tok dem inn under paraplyen hos Team Models. På kort tid ble jentene svært ettertraktet, og har siden den gang gått på catwalken i Oslo, København og London, i tillegg til å fronte en kampanje for Beyoncés Ivy Park.

Martine og Gunnhild for Ivy Park.

En av årets store motesnakkiser, og for mange et stikk i hjertet, var da Hedi Slimane tok over det erkefranske motehuset Celine, etter Phoebe Philo. Slimanes Celine-debut skapte sterke reaksjoner, og måtte tåle kritikk fra flere hold. Men med Slimane hos Celine fikk motehuset for første gang en egen herrekolleksjon. Med herrelinjen kom også kampanjebilder – og her to nordmenn. Modellene Martin Jørgensen og Jacob Aars. Jørgensen fikk vi se allerede på catwalken hos Celine da herrekolleksjonen ble vist i Paris i høst.

Også både Heartbreaks Andre Wime, Sunniva Våtevik og Kaya Wilkins og Idol Looks Mahad Musse er blant de norske modellene som har skapt overskrifter i året som har gått.

martin jørgensen
Norske Martin Jørgensen på catwalken for Celine under PFW.

Hovedbilde: Dronning Elizabeth og Anna Wintour på første rad under London Fashion Week i høst. 

Les også: Trendene vi tror dør ut i 2019