Se hvem som topper lista i år.
Det siste året har vist at vi på mange måter står ovenfor et paradigmeskifte der motens «lover og regler» i stor grad utfordres – om de i det hele tatt eksisterer lenger. Det franske uttrykket fashion faux pas har blitt nettopp faux pas. Omrokkeringene innad i motehusene fortsetter, den tradisjonelle motekalenderen står for fall, det klassiske skjønnhetsidealet utfordres og kjønnsgrenser viskes ut til fordel for mangfold, individualisme og positivisme. Samtidig er verden preget av politisk uro, stadig økende sosiale forskjeller og økonomisk usikkerhet. Moten speiler nettopp det som en refleksjon av samfunnet; en generell mekanisme som som griper inn i både kultur, økonomi og politikk.
Det var utgangspunktet for juryen som også i år har vektlagt både økonomisk påvirkning, faglig tyngde og troverdighet innad i bransjen som viktige kriterier. Det er ingen navn fra D2, Finansavisen, VG eller Melk & Honning på lista ettersom jurymedlemmene er tilknyttet disse publikasjonene. Mer eller mindre løs tilknytning til navnene på listen er imidlertid vanskelig å unngå i en liten bransje.
Ida Elise Eide Einarsdóttir er redaktør i Melk & Honning, motejournalist og foreleser på School of Fashion Industri (SoFI). Hun har skrevet om mote for en rekke ulike publikasjoner i en årrekke, og kommer fra jobben som redaktør for nettmagasinet VIXEN. Mastergrad i journalistikk fra UiO.
Jorun Sofie Fallmo Aartun er journalist i Dagens Næringsliv, hvor hun rapporterer om både finans, politikk og mote. Etter omfattende analyser og intervjuer ga hun høsten 2014 ut boken «Avkledd – på innsiden av den norske motebransjen». Hun er også bidragsyter i D2.
Elise Alexandra Gulbrandsen er leder for VGs motenettsted MinMote. Gulbrandsen er kjent for sin kritiske og uredde tilnærming til den norske motebransjen.
Anders Kemp holder i motestoffet til helgemagasinet Dagens Næringsliv D2, der han har rapportert fra moteuker, skrevet om tendenser og populærkultur siden oppstarten av det toneangivende magasinet.
Ida Eritsland er moteskribent i D2. Hun er utdannet moteviter fra Stockholms Universitet og underviser også moteteori både ved Kunsthøyskolen, OsloMet og SoFI.
1. Familien Holzweiler – Holzweiler Agency
Opp fra en femteplass på fjorårets liste og helt til topps. Dersom Holzweiler var «toneangivende» i 2016 var de virkelig ledende i fjor – og er det fortsatt. «Alle» kjenner til Holzweiler – riktignok kanskje først og fremst som merke og ikke agentur – både her hjemme og i stadig større grad også internasjonalt (med innpass hos blant andre Net-a-porter). Mens selskapet Holzweiler Items omsatte for nærmere 36 millioner i 2016 (som er siste oppdaterte regnskapstall) hadde agenturet en omsetning på rundt 44 millioner kroner, og vil ifølge dem selv passere 150 millioner kroner i år. Få andre norske motemerker klarer å flytte varer på samme måte. Sist de slapp sin superpopulære kleshenger-hettegenser var den utsolgt nærmest før den kom i butikk. Joda, det hjelper at den allerede har blitt sett på superstjerner som Gigi Hadid (som forøvrig flere ganger har blitt spottet i klær fra det norske motemerket). Også samarbeidsprosjektene fortsetter – nå sist var Holzweiler de eneste skandinaviske designerne som ble plukket ut til det som var Paris-butikken Colettes siste designersamarbeid noensinne. Til høsten viser Holzweiler mest sannsynlig igjen i København, for tredje sesong på rad, under den danske moteuka.
2. Ditte Kristensen – Oslo Runway
Nå står Ditte Kristensen på egne ben som Oslo Runway-leder – opp fra en «sisteplass» på fjorårets liste og nesten til topps. Hun er dansken som for alvor satt norsk mote på kartet i form av en sårt tiltrengt visningsarena – en ny, norsk moteuke. Joda, det er fortsatt en (lang) vei å gå, og Oslo Runway må passe seg for både å ikke bli PR-byråenes forlengede arm og heller ikke gå i Oslo Fashion Week-fella med for kjendistunge visninger (det var litt nære på der en stund). De må fremdeles bevise at vi faktisk trenger en egen visningsarena for Norge alene (det murres enda om en felles skandinavisk moteuke). Det krever et knallsterkt program – hver gang. Men juryen tror på det, og dessuten; et kjennetegn ved suksessfulle prosjekter er nettopp evnen til å ta til seg kritikk – slik Oslo Runway med Ditte Kristensen i spissen har gjort flere ganger. Så derfor – et innspill (som egentlig går mest til Varner) Pengepremien til vinneren av Bik Bok Runway Award (BBRA) må økes – betraktelig.
3. Magnus Thorud, Mats Alver og Kyrre Alver – Blender Agency/BA-Group/Blender Retail
I fjor tronet Thorud og Alver-brødrene med Blender Agency, Blender Group og Blender Retail på toppen av lista som nummer én. I år blir det en tredjeplass. Det virker nemlig som om veksten har stoppet litt opp. Voksesmerter – eller bare det «alle» andre også kjenner på, nemlig utfordringen med mid price-mote. Gründerne i Blender har lansert mange nye butikker og konsepter den siste tiden, men tjener ikke like godt på merkevarer i det kontemporære sjiktet (og etterspørselen etter Michael Kors-vesker har forlengst dabbet av). Samtidig fortsetter Blender å satse i flere ledd, blant annet ved å ta inn nye merker (som sneakersmerket Brand Black), for ikke å snakke om å samle alt under ett tak i helt nye lokaler i Oslo sentrum med både hovedkontor og showrooms – tett på egne butikker og kundene.
4. Richard Scharnke – YME Universe
Nykommer på lista, men ikke på den norske motescenen. Pilene peker endelig oppover for YME Universe – multi-brand-butikken designet i samarbeid med Snøhetta. I 2016, som er de siste tilgjengelige regnskapstallene, har YME nesten doblet inntektene, og solgte varer for 37 millioner kroner. Med det har de både økt salget og redusert underskuddet (men har fortsatt høy gjeld). Inspirert av butikker som Colette i Paris og Corso Como i Milano, er YME både mote, kunst, interiør og design (men helt klart sterkest på førstnevnte). Hvem skal så ha for å ha snudd skipet? Kanskje er det hele mannskapet med Per Richard Christofer Scharnke (daglig leder), Kenneth Hjertum (styreleder) og Thatiana Campelo (partner og hovedinnkjøper dame) i spissen? Men også alle de som har tatt i et tak opp gjennom, som for eksempel kunstner og kremmer John Andre Hanøy som lenge var involert, men nå har åpnet sin egen butikk, Luck, på Grünerløkka – og motejornalist Madeleine Holth – for å nevne noen. En selvskreven destinasjon for moteinteresserte der kapitalen møter gata med både ready-to-wear, high-end, contemporary og streetwear – både det ikke alle andre har, men også mer kommersielt, og som får kidsa til å sove utenfor i sneakers-kø.
5. Petter Varner – styreformann i Varner-imperiet
Både driftsinntekter og -resultat peker foreløpig oppover for Varner Gruppen (henholdsvis på rundt 11,7 milliarder kroner og 422 millioner kroner i 2016), og de er fortsatt giganten i det norske klesmarkedet med kjeder som Bik Bok, Carlings, Cubus, Days Like This, Dressmann, Urban og Volt. Spørsmålet er om 2017 ble like bra? Og hva som skjer videre? For Moods of Norway ble vel ikke akkurat det eventyret de hadde håpet på. Det gjorde heller ikke Zlatan Ibramovic og hans A-Z som fremstår mer som et tapssluk enn noe annet. Men Varner holder stand – foreløpig, og de satser for fullt med blant annet avdelingen Varner Digital Business som et ledd i deres digitale satsing for å ruste opp mot nettgiganter som Zalanado og Amazon. Det blir helt avgjørende for fremtiden.
6. Ørnulf Høyer – innehaver Høyer
Ørnulf Høyer er selve Høyer – mannen bak kleskjeden. En slags motens Petter Stordalen, for å si det litt flåsete (men også litt sant). Han har ikke vært på lista siden den først så dagens lys i 2015 (da havnet han på en niende plass). En foregangsfigur for luksusmote i Norge – også ut i distriktene, og ikke minst en kremmer med stadig nye prosjekter. Nå sist med ny luksusavdeling på kjedens flaggskip Høyer Eger (og med det den største lukssuflaten på ett plan i Norge) med merker som Saint Laurent, Lanvin og Chloé – og med Fendi eksklusivt i landet. Han har nylig også lansert egne merker, Maud og Fram, og fortsetter å satse knallhardt. Det må han, med nye luksusbutikker som skyter opp som paddehatter over hele byen.
7. Darja Barannik – influencer og Instagram-profil
«Influencer-prinsesse» og motestemme Darja Barannik har 125,000 følgere på Instagram. Hun er sin egen merkevare, og lever godt av det; Hun er tilstede på de viktigste moteukene, og blir avbildet i toneangivende magasiner som Vogue, W Magazine og Harper’s Bazaar. Barannik jobber med merkevarer mange andre bare kan drømme om: Chanel (hun var den eneste fra Norge som ble flydd inn for å se sesongens visning), Tesori diamanter, Dior og Omega. Det virker også som om hun kan kunsten å si «nei» til kommersielle samarbeid som ikke passer hennes profil (som forøvrig er rendyrket mote). Og med det seiler hun opp som en av de mest toneangivende influencerne i Norge som også har skjønt at det det faktisk handler om er ærlig innhold.
8. Mona Jensen og Morten Isachsen – Tom Wood
Mona Jensen og Morten Isachsen bak motemerket Tom Wood viser at norske bedrifter kan ta opp kampen mot store internasjonale merkevarer. Juvelen i øyet for Norwegian Fashion Hub som et resultat av klyngen. På fire år har de fått innpass hos noen av verdens mest kresne design- og konseptbutikker, og i tillegg til egen butikk i Kirkegata selges smykkene deres i Europa, USA og Japan: Dover Street Market i London, New York og Tokyo, The Line og Totokaelo i New York, i tillegg til varehus som Harrods og Selfridges i London. Mens mange andre aktører i motebransjen sliter med å holde orden på regnskapet, har Tom Wood-gründerne hatt stålkontroll på økonomien fra første stund. I fjor nådde omsetningen 35 millioner kroner, opp fra 23 millioner året før. Tom Wood ble samme år kåret til Gaselle-vinner av Dagens Næringsliv, og var den bedriften i Oslo som har vokst mest de siste fire årene uavhengig av bransje. De kunne ha safet på ringer, men satser for fullt med både smykker, solbriller, klær og det kanskje vanskeligste av alt; denim – som er deres nyeste satsning.
9. Kine B.Hartz – sjefredaktør Costume
Det virker litt rart å skulle forholde seg til print i 2018 – og det er det også, men det har fortsatt en funksjon og spiller en mer eller mindre viktig rolle (til tross for fallende printopplag og ditto lesertall). På topp troner Costume-redaktør Kine B. Hartz som klarer å sette mote i et større perspektiv. Det resulterer i covere som Skam-Iman og Generasjon Z med blant andre Jakob Landvik og Kaya Wilkins, men også en digital vekst på 15 prosent i 2017. Tallenes tale (de årlige opplags- og lesertallene for ukeblader og magasiner fra Mediebedriftenes Landsforening) er at Costume fortsatt er størst innenfor motemagasinene. De er også nominert til Årets Mediepriser i kategorien «Årets magasincover» og til «Årets magasin» under Mediedagene i Bergen.
10. Tine Mollatt – grunnlegger og designer ByTiMo
Det norske klesmerket har bemerket seg langt utenfor Norges grenser. ByTiMo, med Tine og datteren Elisa Mollatt i spissen, er et av de mest suksessfulle norske motemerkene – ikke bare her hjemme, men også internasjonalt. De har tidligere gjort designersamarbeid med navn som Gwyneth Paltrow og Pia Tjelta. ByTiMo er merket kjendisene står i kø for å bli kledd opp i, og de har navn som både hertuginne Kate Middleton og Mette-Marit på kundelista. Merket står for vakre (og kjendistunge) visninger under Oslo Runway med modeller dansende barføtt mellom bordene på Theatercafeen. Nå er også ByTimo kjøpt inn på både Barneys i New York og Net-a-porter. ByTiMo har også fokus på sosialt entreprenørskap som får vanskeligstilte kvinner inn i arbeidslivet.
11. Celine Aagaard – influencer, redaktør og Instagram-profil
Celine Aagaard beholder samme plassering på lista som i fjor. Begrunnelsen er forsåvidt mer eller mindre den samme; Aagaard har på en sømløs måte gått veien fra redaktør til influencer. I tillegg til nettmagasinet Envelope, som hun lanserte i samarbeid med reklamebyrået Anti i 2015, er hun i aller høyeste grad sin egen merkevare med samarbeid med tunge aktører som Zalando, H&M, Louis Vuitton og Boss. Hun er på mange måter en gallionsfigur for norsk mote og design, som hun stadig løfter frem – enten det er på hennes eget redaksjonelle produkt eller som influencer. Hun er også opptatt av bærekraftighet og mote for fremtiden, for ikke å snakke om den nye generasjonen norske motestemmer ved å samarbeide med unge, lovende fotografer, stylister, modeller og skribenter.
12. Maren Helly-Hansen Sørbye – Pudder Agency
Hun fikk en selvskreven plass på fjorårets liste. Denne gangen var ikke juryen like sikre. Men etter litt frem og tilbake kom jurymedlemmene frem til at jo; Maren Helly-Hansen Sørbye og Pudder Agency fortjener fortsatt en plass på lista. De er tross alt fremdeles det ledende agenturet for både fotografer, stylister, makeup-artister og hårstylister, og selv om de redaksjonelle jobbene riktignok har blitt langt færre representerer fortsatt Helly-Hansen Sørbye med Pudder en profesjonalisering av moteindustrien med navn som Renete Thorseth, Janne Rugland, Michael Nybråten og talentfulle Sunniva Hartgen.
13. Peter Løchstøer – designer og førsteamanuensis ved KHiO
Enda en nykommer på lista. Peter Løchstøer spiller nemlig en stadig viktigere rolle i den norske motebransjen – kanskje aller mest faglig og estetisk. Med bakgrunn fra mote og design i London, og som designer med sju kolleksjoner bak seg, er Løchstøer nå førsteamanuensis ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Han nevnes forøvrig gjerne som en av de aller største moteprofilene vi har her til lands, og har nok hatt mer enn én finger med i spillet når det kommer til det som er NRKs første motesatsning noensinne, dokumentar-serien «This Is It» som følger avgangsstudentene på tredjeåret ved kles- og kostymedesign på KHiO (og nå i sesong 2 livet etter skolen), men også det faktum at danske Designer’s Nest har hatt norske vinnere de to siste gangene (nå sist «This is It» sin egen Elnaz Gargari).
14. ELLE 2.0
Etter månedsvis med usikkerhet viste det seg at ryktene om norske ELLEs død var betydelig overdrevet. I 2017 kom nyheten om at Egmont ikke forlenger kontrakten med lisenseier Lagardère. Med det startet jakten på nye utgivere i Norge, og «et naturlig stopp» for mangeårig redaktør Signy Fardal. Mange holdt en knapp på Aller som ELLEs livbøye, men til alles store overraskelse falt valget på United Influencers – og Fardal var tilbake i redaktørstolen med mer eller mindre samme team. Nå har den norske utgaven av det internasjonale motemagasinet flyttet kontorene sine til Aker Brygge med bloggnettverket i ryggen, og ruster opp både digitalt og i redaksjonen.
15. Elise By Olsen
Ned fra en sjetteplass i fjor. Elise By Olsen innehar fortsatt tittelen som «verdens yngste moteredaktør», men enda viktigere; hun representerer på alle måter et paradigmeskifte i moteindustrien som – slik det også ble påpekt i fjor – en representant for et generasjonsskifte. Hennes «Recens Paper» fortsetter nå uten henne, etter at hun takket for seg som redaktør tidligere i år for å satse på andre prosjekter. Det skulle vise seg å være «Wallet» – et helt nytt printmagasin i lommeformat med samarbeidspartnere som Gucci med på laget. Imponerende – og ikke minst modig å satse på print i disse tider, men på mange måter virker det som om hun flagger ut av Norge – og er med det ikke lenger en like stor del av den norske moteindustrien som hun engang var.
Boblere:
Edda Gimnes – designer
Etter å ha blitt uteksaminert fra London College of Fashion i 2015, har de regnet både lovord og priser over Oslo-jenta Edda Gimnes. New York Times har satt henne på lista over designerne det er verdt å følge med på, hun har blitt shortlista (som en av få nordmenn) til LVMH-prisen, fått vist seg frem på flere prestisjetunge moteuker og blitt tidligere Lanvin-designer Alber Elbaz’ nye protesjé. Gimnes har motbevist alle skeptikere, og er i ferd med å gjøre kometkarriere – kanskje først og fremst i utlandet? På lista over verdenskjente stjerner som kler seg i Gimnes design står Lena Dunham, Gigi Hadid og Lady Gaga. Norsk motebransje trenger sårt en designer som utfordrer eksisterende trender med et formspråk som går utenfor det trygge skandinaviske uttrykket. Gimnes selger plaggene sine på Luck i Oslo, og kolleksjonen har blitt kjøpt inn av luksusvarehuset Jeffrey i New York.
Maria Pasnau – influencer/fotograf
Enda en representant for den unge generasjonen bestående av blant andre listeplassholder Elise By Olsen, men også Lea Meyer, Inti Wang og Theodor Vange. De som kanskje ikke ser på seg selv som influencere, men likevel, eller kanskje nettopp av den grunn, er det. Fotoredaktør for Natt & Dag – og den som (trolig) har tatt flest bilder av Cezinando – for tiden er Norges største mannlige popstjerne.
Hege Aurelie Badendyck – influencer
Fra listeplass til bobler på Hege Aurelie Badendyck. Hun har gått gradene fra å jobbe i motebutikk til klesagentur, stylist, moteredaktør og sjefsredaktør for Costume før hun i 2016 sa opp for å satse på egne prosjekter. Hennes digitale comeback er nettmagasinet «The Cool Girl» (som juryen fortsatt er litt usikker på). Men til tross for at Badendyck ikke lenger har en «offisiell» rolle i norsk motebransje, er det ikke til å stikke under en stol at hun i aller høyeste grad fortsatt er både innflytelsesrik og toneangivende som influencer og kanskje også som redaktør gjennom TCG – derfor en bobler, med mulighet for opprykk.
Alexander Norheim – Team Models
Alexander Norheim i Team har vært med på å løfte frem profiler som Signe Veiteberg, som har gått for både Prada og Louis Vuitton (og som også pryder det franske luksusmerkets kampanjebilder for SS18), Chioko-tvillingene, som har gått eksklusivt for Rejina Pyo i London og flere ganger har blitt featured i Vogue, samt stjerneskuddet Jeenu Mahadevan som gikk hele 16 shows denne sesongen i tillegg til å ha booket kampanjer for giganter som adidas og H&M (og som er på Vogues «male models to watch»-liste).
Amar Faiz – Idol Looks
Som Norheim har Amar Faiz et helt eget øye for scouting – og det i en motebransje i endring, kanskje spesielt når det kommer til nettopp det klassiske skjønnhetsidealet. Faiz som i 2015 kunne feire modellbyrået Idol Looks’ ti år, satser nå for fullt også med nye avdeling (I-D Studio) med fokus på fashion- og runway-modeller. Han har vært med på å løfte frem navn som Dolce & Gabanna-favoritt Marie Hallen og ikke minst stjerneskuddet Mahad Musse som nylig gikk for Louis Vuitton i Paris (og som Mahdevan var også han på Vogues tidligere nevnte liste over mannlige modeller man burde se opp for).
Les også: Her er fjorårets liste over de 15 mektigste motepersonlighetene i Norge