Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
balenciaga

Derfor snakker «alle» om denne Balenciaga-kampanjen

– Jeg ville skape noe ubehagelig for seeren.

Verken kunstige influencere eller kunstige modeller er noe nytt – og nylig lanserte den norske kleskjeden Carlings verdens første digitale kleskolleksjon. Nå har Balenciaga tatt det hele et steg lenger.

Merker som Louis Vuitton, Prada og Givenchy har riktignok alle brukt kunstige influencere i sine kampanjer, men ikke på den måten som de nå fremstår i Balenciagas nyeste kampanje.

Den er skapt av den København-baserte digitale kunstneren Yilmaz Sen som skal ha fått full kreativ frihet fra merkets kreative leder Demna Gvasalia. Kampanjen er utviklet for det franske luksusmerkets SS19-kolleksjon, og spiller videre på det Jon Rafman-designede settet inspirert av hvordan det føles å være på innsiden av en computer. Det skriver britiske Vogue.

https://www.instagram.com/p/BqKAu1wg2YC/

Backdropen er det trendy området Kødbyen i København der Sen har fått leke seg på en månedslang shoot med Balenciaga-bidragsyter Lotta Volkova – for ikke å snakke om i post-produksjonen. «Jeg ville skape noe ubehagelig for seeren. Jeg hadde kanskje en litt syndig tilnærming til det hele», sier Sen til den amerikanske utgaven av motemagasinet som spør om ikke merkets Instagram-profil er besatt.

https://www.instagram.com/p/BqKgszZBKlO/

«I klippet, som akkompagneres av et white-noise soundtrack, strekkes modellens ben på en ankelbrekkende måte til siden og dras oppover som en marionett. Senere spinner en annen modells hode rundt som tatt ut fra ‘Eksorsisten’. Til slutt vris kroppen hennes for å likne en ånd som forsøker å rømme fra en magisk lampe», skriver de. 

https://www.instagram.com/p/BqKgmLyhSMQ/

Hovedbilde via Balenciaga

Les også: Stjernespekket i Riccardo Tiscis første julekampanje for Burberry

Les også
Arrangerer "edgy" julemarked på SALT

Siste saker

Mest lest nå
Les mer