– Vi forsto det sånn på våre ansatte og våre kunder at det var viktig at vi tok et tydelig standpunkt
De siste årene har pels gått fra å være en selvfølgelig del av mange høy-mote-designeres kolleksjoner, til å bli mer og mer uglesett. Donatella Versace uttalte i et intervju med 1843 i mars at hun er «så over pels», og ikke lenger ønsker å drepe dyr for å lage mote.
Alessandro Michele, Gucci sin kreative leder, tok det samme standpunktet i fjor, moteuka i London bestemte seg nylig for å bli helt pelsfrie – og Riccardo Tisci, som relativt fersk kreativ leder for Burberry, fortalte tidligere i høst at motehuset nå sier nei til pels.
Nå har nok et luksusmerke bestemt seg for å bli en del av det gode selskapet. Coach har nemlig nå gått ut og meldt om at de de fra og med SS19-kolleksjonen vil ta avstand fra pels.
De vil altså ikke lenger bruke mink-, coyote-, rev- eller kaninpels.
– Vi forsto det sånn på våre ansatte og våre kunder at det var viktig at vi tok et tydelig standpunkt når det kommer til akkurat denne problematikken. Vi velger å gjøre dette fordi vi mener det er det riktige valget, uttalte merkets CEO Joshua Schulman til Business of Fashion.
Merket, som i fjor hadde en omsetning på 4,1 milliarder dollar, 33 milliarder kroner, er ikke spesielt kjent for sin pelsbruk; det har som regel utgjort kun 1 prosent av kolleksjonene.
Til forskjell fra en del andre merker som nå er pelsfrie, kommer de likevel til å fortsette å bruke shearling, mohair og angora i sine kolleksjoner.
– Når det kommer til disse materialene kommer vi til å følge nøye med på hele forsyningskjeden, slik at vi ikke henter inn ull fra leverandører som driver med dyremishandling, påpeker Schulman.
Bilde: Coach Fw’18-kampanje
Les også: Hummer & Kanari: Fuskepels