Trendene vi tror dør ut i 2019

På tide å selge miniatyrvesken og Balenciaga Triple S på Tise?

Vi er i ferd med å gå inn i et helt nytt år. I den forbindelse er det sedvane å kikke i bakspeilet for å analysere og defragmentere det som har vært; hva var bra og mindre bra, hva kan vi lære av og hva bør vi slutte med.

I den forbindelse har Melk & Honning sett på trendene som regjerte i den vestlige verden i 2018, og kommet frem til hvilke vi mener man nå kan si hvil i fred til.

Les også: 11 plagg og accessoirer i trendy bruntoner

Sykkelshortsen

1. Instagram @pernilleteibaek 2. Fendi SS’19 via Vogue Runway 3. MSGM SS’19 4. Instagram @emrata

Sykkelshortsen hadde overraskende nok infiltrert høy-motehusene sine kolleksjoner for SS18. I løpet av en glovarm sommer i både Europa og USA ble den en hit blant influencere og deres fans. Men hvor kledelig er den egentlig? Den fikk sine fem minutter i søkelyset, skal vi la det bli med det?

Små solbriller

1. Instagram @bellahadid 2. @badgirlriri 3. zoekravitz 4. @bellahadid

Sterkt påvirket av 90-tallstrenden som har hatt et nærmest urokkelig grep om motebildet i mange år nå, har solbrillene også minsket i størrelse for å peke mot tiåret alle elsker å elske, og en del elsker å hate. Smale, små briller i plastikk og farger har vært å se overalt på streetstyle-bilder fra moteukene, og på nærmest hver eneste influencers Instagram-post fra sommeren 2018. La brillene vokse igjen, mener vi.

Rumpetasken

1. Instagram @fashionfuckeryfemales 2. @thora_valdimars 3. @fashionfuckeryfemales 4. @hypebae

De siste fem årene har rumpetasken hatt en oppstandelse nærmest uten like. Fra det å bli forbundet med 80-tallet eller med en og annen far eller mor i nåtiden uten noen form for motesans, gjorde streetwear-bølgen at rumpetasken fikk en ny vår. Den sportslige viben, den enkle fasongen, logoen når man klipser den tvers over brystkassa; alt har blitt en del av en look man har sett mye og lenge nå. Kan vi si oss ferdige?

Slimgrønt

1. Instagram @hypebae 2. @fashionfuckeryfemales 3. @fashionfuckeryfemales 4. @hypebae

Man skal ikke scrolle langt på Instagram før man spotter denne nyansen av grønt. Spesielt influencere med et hjerte som banker kraftig for streetwear har lenge omfavnet denne slimgrønne nyansen, som selvfølgelig også har tydelige linker til 90-tallet. Den må utvilsomt sies å, i likhet med «millennial pink» og «gen Z yellow», være en av fargene som har vært mest gjennomgående i året som har vært – men la oss starte det nye året i et annet fortegn enn slimets.

Plast

1. Instagram @staud 2. Chanel SS’18 3. Miu Miu FW’18 4. Celine

Få trender har vært mer kontroversielle og spesielle enn den store plasttrenden det siste året. Parallelt med det at man har funnet ut av de enorme miljømessige konsekvensene av det å bruke så mye plast, har motedesignerne bestemt seg for å implementere masse av det i sine kolleksjoner. La oss gå inn i 2019 og bruke mer naturlige materialer igjen.

Chunky sneakers

1. Instagram @fashionfuckeryfemales 2. @hypebeast 3. Acne nettbutikk 4. @hypebae

Klumpete, fargerike, tunge; joggeskoene har vokst seg store og sterke de siste årene. Mens streewear har regjert motebildet har høy-motehusene bestemt seg for å lage sine versjoner av flashy joggesko. Blant de aller mest hypede var kanskje Balenciaga sine Triple S, som ble lansert i en rekke ulike farger – og kostet i underkant av 7000 kroner. Mange spår at 2019 blir året skoene går tilbake til det noe mer diskrete.

Miniatyrvesken

1. og 2. Instagram @jaquemus 3. @lizzzuy – 3. Vogue

I likhet med de bittesmå solbrillene har også veskene krympet det siste året. De mest ekstreme variantene er såpass ørsmå at det knapt er plass til et enkelt bankkort, én leppestift og et lite nøkleknippe. Men hva er egentlig poenget med veska dersom man ikke har plass til det aller mest essensielle?

Toppbilde via Grazia, sommeren 2018

Les også: Dette ønsker de norske it-jentene seg til jul – og slik feirer de