Bør dagens influencers føle seg truet?
Kunstig intelligens er mer aktuelt enn noen gang – og mandag kunne Business of fashion skrive om Miquela Sousa, som er verdens første kunstige eller data-baserte influencer.
Hun jobber med motemagasiner, kler seg i Supreme, Prada og Chanel – og deler hyppig bilder av seg selv på sin egen Instagram-konto, som for øyeblikket har i overkant av 537.000 følgere. Ganske svimlende høyt tall(?) og flere følgere enn mange andre, kjente influencers.
Miquela Sousa er 19 år og bosatt i Los Angeles. Hun har bakgrunn fra både Brasil og Spania – og tar modelloppdrag og gjør karriere som artist. Hennes første singel «Not Mine» kom i følge Business of Fashion, på åttende plass på listen Spotify Viral i august 2017. På fritiden er hun sammen med venner, andre influencere og kjendisvenner og i tillegg til å inspirere følgerne sine med kule antrekk, bruker hun plattformen sin til å støtte sosiale saker, som blant annet Black Lives Matter og trans-rettigheter.
Alt dette høres nesten for godt ut til å være sant, eller hva?
Vel, Miquela Sousa er ikke ekte – hvert fall ikke på den måten vi har tenkt på ekte mennesker fram til nå.
Sousa er altså verdens første kunstige influencer. Hun er databasert, men nekter å avsløre hvem som står bak henne.
– Jeg vil bli beskrevet som en kunstner eller artist, eller som noe som beskriver håndtverket mitt fremfor å fokusere på de overfladiske egenskapene rundt hvem jeg er, skrev Sousa på en melding til Business of Fashion.
Truer Miquela Sousa influencer-gamet?
Hovedbilde via Instagram @Lilmiquela