– Vi tar denne avgjørelsen fordi det er i vinden nå, men det er ikke en beslutning etter press fra folk. Dette er et fritt valg.
«No more croco for Coco», skriver motenettstedet WWD i saken om at det ledende franske luksusmotehuset vil ta avstand fra bruk av eksotisk skinn. Det innebærer at Chanel ikke lenger vil benytte seg av skinn fra krokodille, øgle, slange og rokke [en type fisk] og heller ikke ekte pels, som allerede blir brukt svært lite hos motehuset.
Bakgrunnen for dette skal være fordi en økt bevissthet rundt etikk og dyrevelferd. I en uttalelse sier Chanel at de i fremtiden vil tilby ‘en ny generasjon med high end-produkter’ ved bruk av andre alternative materialer.
Avgjørelesen kommer i kjølvannet av at flere motehus har tatt avstand til bruk av pels i kolleksjonene sine. Chanel, med Karl Lagerfeld i spissen, har derimot ikke gått aktivt ut mot pelsbruk, verken hos Chanel, Fendi eller sitt selvtitulerte merke. Men nå ser dette ut til å snu; i hvert fall hos førstnevnte.
Karl Lagerfeld understreker at Chanel aldri har brukt mye pels, og sier at han selv ikke kan huske å ha brukt pels i noen av sine kolleksjoner for det franske luksusmotehuset. Heller ikke grunnlegger Coco Chanel skal ha brukt store mengder pels i sin tid, mener han.
– Når det kommer til eksotisk skinn er det et problem med levering, men dette har uansett ikke vært noe problem for Chanel. Vi tar denne avgjørelsen fordi det er i vinden nå, men det er ikke en beslutning etter press fra folk. Dette er et fritt valg, sier Lagerfeld i en uttalelse.
Det var president ved Chanel, Bruno Paulovsky, som annonserte nyheten om at luksusmotehuset nå dropper eksotisk skinn og pels i et intervju med motenettstedet WWD.
Det innebærer at eksisterende Chanel-produkter i skinn av for eksempel slange eller krokodille vil bli mer sjeldent og antagelig øke i verdi på resale-markedet. Motenettstedet Fashionista skriver at 2018 har vært et år som har vist en økende tendens til at flere motehus tar avstand fra nettopp eksotisk skinn og pels. Det viser at motehusene mener alvor når det kommer til bærekraftig og etisk design, skriver motenettstedet.
Hovedbilde: WWD
Les også: Chanel-dokumentar til Netflix