Satser på norsk mote i Japan

Satser på norsk mote i Japan

– En kjempemulighet.

Det er ingen tvil om at norsk mote er i vinden – både her hjemme, men også internasjonalt. 

I november besøkte de norske motemerkene FWSS, CalaJade, ESP, Iben og Aurlands Tokyo for å utforske og lære om det japanske motemarkedet.

Det er som en del av Norwegian Fashion Hubs prosjekt «Norwegian Fashion Abroad» og er del av en langsiktig strategi for global markedstilgang.

I den japanske hovedstaden besøkte merkene noen av Tokyos viktigste og mest relevante butikker for å få inspirasjon og en opplevelse av kvalitetsnivå og prispunkt. I tillegg fikk merkene møte relevante partnere og deltok på et event i residensen til den norske ambassadøren i Tokyo med spesielt inviterte gjester fra den japanske motebransjen.

– Japan-prosjektet var en kjempemulighet for Iben fordi det gav en mulighet til å kartlegge markedet med bedrifter som står i samme situasjon. Turen var et fint grunnlag som gav god innsikt. Dette gjør at vi er mer spesifikke på hvordan og hva vi kan bygge videre på for å bygge opp markedet vårt i Japan, sier Anh-Marthe Storheil, designer og daglig leder i Iben. 

Også Linn Langehaug Christoffersen, administerende direktør i FWSS, roser tiltaket.

– Fantastisk tilrettelagt av NFH og CPR Tokyo – som har bidratt til bedre kjennskap og forståelse for mekanismene i det japanske markedet. Vi ser på dette med et langsiktig perspektiv for FWSS, og anser dette som et interessant marked på sikt. Prosjektet la et godt grunnlag for videre planlegging, og vi har fått ny kunnskap og gode relasjoner som vi bygger videre på, sier hun til Melk & Honning.

Designer Elisabeth Stray Pedersen i Tokyo.

Norwegian Fashion Hub har jobbet med den japanske agenten Rico Iriyama og CPR Tokyo over en periode på fem år med fokus på å utvikle markedstilgangen for norske merkervarer i Japan og å hente hjem relevante japanske journalister til det norske svaret på fashion week, Oslo Runway.

Global markedstilgang er et av strategiområdene til Norwegian Fashion Hub der Japan er ett av de prioriterte markedene. Det er et viktig marked å se til for inspirasjon samt at deler av markedet er opptatt av funksjonelt design fra Skandinavia, heter det i uttalelsen fra Norwegian Fashion Hub.

– Med unge merkevarer fra en ung motenasjon er det effektivt å stå sammen internasjonalt, både for å bygge posisjon og omdømme, i tillegg til deling av erfaringer og markedsinnsikt. Vi opplever at samarbeid er lønnsomt, men aller viktigst er hvordan hver enkelt legger opp løpet videre, sier Elin Kathrine Saunes, prosjektleder i Norwegian Fashion Hub. 

– For prosjektet sin del opplever vi at det er en langsiktig investering å jobbe med Japan, så vi legger til rette for et nytt prosjekt i løpet av 2019 der det er et nivå som fokuserer på de som ikke har jobbet med Japan tidligere og en videreutvikling av prosjektet for de som har vært med i år.

Alle bilder via Norwegian Fashion Hub.

Les også: Dette ønsker de norske it-jentene til jul – og slik feirer de