Oppfordrer til boikott på kinesiske sosiale medier.
Dolce & Gabbana avlyser sin planlagte visning i Shanghai etter det mange mener er en rasistisk kampanje fra det italienske motehuset. Det skriver Business of Fashion.
En video postet på det kinesiske sosiale mediet Weibo mandag viser en kinesisk model som forsøker å spise italiensk med spisepinner ble tatt ned etter knapt et døgn, men har senere spredt seg på andre kinesiske plattformer og Instagram.
Det ble ikke akkurat bedre etter at en rekke kommentarer om Kina og kinesere tilskrevet Stefano Gabbana og Dolce & Gabbanas offisielle Instagram-konto kom samme dag som den planlagte visningen i Shanghai. Ifølge det italienske motemerket selv var kontoene blitt hacket. Kommentarene ble raskt fjernet, men var allerede spredd på kinesiske sosiale medier med hashtag #BoycottDolce.
https://www.instagram.com/p/BqbgvLinF1w/
Ifølge nettmagasinet skal gjestene ha fått beskjed om at visningen er avlyst. Ryktene vil ha det til at merket ble tvunget til å avlyse av lokale myndigheter, men dette er ikke bekreftet.
Det er ikke første gangen Dolce & Gabbana anklages for rasisme. Sist var deres #DGLovesChina-kampanje der mange mente Beijing ble fremstilt som umoderne og underutviklet. Heller ikke Stefano Gabbana er ukjent for kritikk. Nylig trollet han bryllupet til influencer-stjerne Chiara Ferragni. Han har også kalt Selena Gomez stygg, Kardashian-familien billig og gitt tommelen ned til Victoria Beckham – for å nevne noe.
Dolce & Gabbana har enda ikke kommentert saken.
Hovedbilde via Dolce & Gabbanas kampanje