Trekker produkter fra markedet.
Prada stopper salget av en nøkkelring som skal forestille en ape etter å ha fått rasisme-kritikk.
Figuren er en del av det italienske luksusmotehusets Pradamalia-kolleksjon bestående av tilbehør som lommebøker, kortholdere, mobildeksler og nøkkelringer alle prydet med tegneserieaktige figurer i ulike farger.
Den aktuelle apen i sort og brunt med store røde lepper trekkes på sosiale medier frem som såkalt blackface.
«De er imaginære skapninger som ikke er ment å ha noen referanse til den virkelige verden og absolutt ikke blackface. Prada-gruppen hadde aldri til hensikt å fornærme noen, og tar avstand fra alle former for rasisme og rasistiske avbildninger. Vi trekker derfor alle disse figurene fra markedet», sier Prada i en uttalelse. Det skriver motenettstedet Business og Fashion.
Hendelsen føyer seg inn i rekken av motehus som får rasisme-kritikk.
Nylig måtte Dolce & Gabbana avlyse sin planlagte motevisning i Shanghai etter å ha fått kritikk for sin kampanjevideo som viste en kinesisk kvinne som forsøker å spise italiensk med spisepinner. Dolce & Gabbana beklaget senere hendelsen som fikk dører over hele verden til å stoppe salget av deres produkter og kunder til å boikotte merket.
Også H&M var i hardt vær tidligere i år etter å ha brukt en mørkhudet gutt som modell til hettegenseren med påskriften «Coolest monkey in the jungle». Det fikk kundene til å rase, samarbeidspartnere til å bryte samarbeidet og sosiale medier til å koke. Flere av den svenske klesgigantens butikker i Sør-Afrika ble også vandalisert og stengt.