Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Grunnleggeren av den verdenskjente kleskjeden er død

Her er de mest sjokkerende kampanjebildene han stod bak.

Fire italienske søsken grunnla på midten av 60-tallet Benetton-gruppen, da den yngste var 20 og den eldste 30 år. I dag ble det kjent at yngstemann, Carlo Benetton, har gått bort i en alder av 74. Hovedkontoret har siden starten ligget i Treviso, en times kjøring fra Venezia. Det var her Carlo døde, i sitt hjem, med sine fire barn rundt seg.

Benetton-gruppen sitter i dag med eierskap både i det italienske vegvesenet, Formel 1-team, restauranter og hoteller rundt om i Italia, og hadde en omsetning på 1,5 milliarder euro – omtrent 14 milliarder kroner – i 2015. Det er likevel kleskjeden United Colors of Benetton som er selve smykket og grunnpilaren i gruppen.

Kleskjeden, som gjerne forkortes til Benetton, har siden 60-tallet vært en destinasjon for basisplagg i god kvalitet. Spesielt kjent har de vært for sine cardigans i bomull, som har vært å få tak i i alle regnbuens farger.

Et av søsknenes viktigste trekk var da de på starten av 80-tallet valgte å gi den italienske fotografen Oliviero Toscani mengder av kreativ frihet når det kom til Benetton-kampanjene. Valget om å gi tommel opp til å publisere bildene han leverte dem, gjorde at de ble et av de mest progressive, politiske og desidert tydeligste stemmene i motebransjen på 80- og 90-tallet. 

Den gjennomgående tematikken handlet om likestilling, inkludering og anti-rasisme. De forente ulike raser, viste fram en døende aids-syk pasient, og forente palestinere og israelere i kampanjene.

Ettersom søsknene har blitt eldre og gitt over mye av ansvaret til den neste generasjonen, har det gått nedover med kleskjeden. På et tidspunkt fantes det hele 1000 Benetton-butikker i Italia alene, men de siste årene har de måttet legge ned en rekke butikker både der og internasjonalt. Eldstemann Luciano Benetton har ifølge Yahoo derfor satt pauseknapp på pensjonisttilværelsen, for å være med på omstruktureringen av kleskjeden i et forsøk på å snu skuta.

Les også
Avsløring: Luksusmerke produserer vesker for 600 kroner

Uavhengig av fremtiden, har Benetton uansett satt et tydelig avtrykk i motehistorien. Her er noen av de mest minneverdige kampanjene: 

Alle bilder via Benneton

Les også: Melania Trump på vei til flyktningbarn med «I Really Don’t Care»-jakke

Siste saker

Mest lest nå
Les mer