Død, overgrepsanklager og helsefarlige virale trender.
Nesten to år med koronafokus ligger bak oss og motebransjen har på ingen måte blitt forskånet for pandemien. Men midt i mellom saker om avlyste moteuker og kjendisers vaksine-nekt har også helt andre, til tider sjokkerende nyheter fått folk til å pause scrollingen.
Noen gikk bort tragisk og uventet, enkelte tråkket skikkelig i salaten og andre gjorde former for krumspring man ikke så komme.
Her har Melk & Honning samlet noen av motenyhetene som i største grad fikk oss til å sette cortadoen i halsen i 2021.
Les også: Slik oppsummerer motepersonlighetene moteåret
Virgil Ablohs død
Sent i november fikk vi en av årets sørgeligste motenyheter, nemlig at Virgil Abloh hadde dødd av en sjelden kreftform i en alder av 41 år. Den tidligere Kanye West-kompanjongen hadde på det tidspunktet klart å klatre helt til topps i motehierarkiet. Via hans eget merke Off-White og som herredesigner for Louis Vuitton var han et banebrytende forbilde for unge og lovende svarte kreative verden over.
Kondolansene strømmet på fra norske og internasjonale kjendiser, mens motemedier verden over skrev hjertelige hyllester.
Bottega Veneta-exiten til Daniel Lee
Siden Lee tok over stillingen som kreativ leder for Bottega Veneta i 2018, er det italienske motehuset voldsomt forandret. Engelskmannen har klart å gjøre merket superhipt, med flust av it-vesker og sko, en helt ny branding og mye omtalt SoMe-exit. Hypen har også selvsagt gitt gode resultater økonomisk; i 2020 hadde Bottega sitt beste år siden 2008.
I november kom likevel den overraskende nyheten om at Lee takker for seg. De egentlige grunnen til dette er ikke kommet frem, men ifølge ryktene kan et ‘toxic’ arbeidsmiljø med dårlig kommunikasjon over lengre tid kan ligge bak.
Balmains Olivier Rousteings heftige brannskader
Olivier Rousteing kunne i oktober avsløre at han ikke bare har hatt et tøft år grunnet pandemien. Balmains sjefdesigner hadde nemlig vært gjennom en stygg ulykke i oktober 2020, som ville prege mye av 2021. Peisen i franskmannens hjem i Paris hadde eksplodert, noe som resulterte i at han fikk heftige brannskader over store deler av overkroppen og i ansiktet.
Ifølge Dazed skal han ha følt seg skamfull etter hendelsen og derfor forsøkt å dekke til arrene med hodeplagg, sminke og høyhalsede gensere. «Kanskje er det denne besettelsen med å være perfekt, som moten er så kjent for, og mine egne usikkerheter», forteller han som bakgrunn for at han ønsket å holde det hele skjult. SS’22-kolleksjonen var ifølge Rousteing inspirert av «smertens helbredelse».
The Simpsons x Balenciaga
Man er etter hvert blitt vant til småmerkelige samarbeid i moteverdenen, gjerne i en slags høykultur møter lavkultur-miks. IKEA har samarbeidet både med Byredo og Off-White, H&M har lenket seg til en rekke av verdens største og mest anerkjente designere og motehus. Alexander Wang har teamet opp med Starbucks, Polo Ralph Lauren har samarbeidet med Palace og Victoria Beckham med billigkjeden Target.
Demna Gvasalia, kreativ leder for Balenciaga, er kjent for å overraske. Da han var designer for Vetements introduserte han blant annet DHL-logoer i sine kolleksjoner og hos Balenciaga har han blant annet appropriert et IKEA-nett til 15 kroner. I høst klarte han å fange de moteinteressertes interesse mange ganger, blant annet via et samarbeid med Gucci, motevisning både i spillformat og på VHS, og en spesialepisode av The Simpsons. I sistnevnte får man se flere av de kjente og kjære karakterene i serien iført noen av de mest populære kreasjonene til Balenciaga.
Chris Noth aka Mr. Big anklages for flere seksuelle overgrep
Meningene var delte om en ny runde med Sex & Singelliv var nødvendig 10 år etter den siste filmen hadde premiere. Ville det være like stas med de nå middelaldrende og godt gifte damene, som da man så de på skjermen som 30 år og single-and-ready-to-mingle? Ifølge serieskaperen og skuespillerne (minus Kim Cattrall som ikke ønsket å vekke Samantha Jones til live) var svaret ja. I desember hadde And just like that – som den nå heter – premie. Til seernes store forferdelse dør Mr. Big av hjerteinfarkt i aller første episode.
Men ikke lenge etter at tårekanalene hadde roet seg ned, kom nyheten som fikk mange til å måpe; Rolleinnhaveren Chris Noth anklages for ikke ett, men flere seksuelle overgrep.
Dette skal ha skjedd over en tidsperiode på 10 – 15 år og dreie seg om minst fire kvinner. Han har selv benektet anklagene. Sarah Jessica Parker og gjengen skrev i en uttalelse at de støtter kvinnene. Agenturet til Noth skal også ha droppet han.
Hjemmefjerning av spiral, slankedop, leppeforstørrende kanelolje og andre TikTok-trender
TikTok har virkelig fått bein å gå på under pandemien. Det kjappe tempoet på videosnuttappen har også ført til at virale trender har kommet og gått oftere enn de fleste skifter sokker. Noen har vært ganske uskyldige med dansekoreografrier, lipsyncing eller matoppskrifter, mens andre har vært dystre og i verste fall helsefarlige.
Blant de verste tilfellene av dette var trenden med hjemmefjerning av spiral. Sexolog Iselin Guttormsen uttalte til Melk & Honning at hun vil fraråde folk å prøve dette. Slankemiddelet Apetamin tok også av, mye grunnet TikTok-influenceres stadige promotering av det som i Norge er et ulovlig dop. Stadig påføring av kanelolje for å forstørre leppene ble også populært blant mange, men norske hudleger var både skeptiske til effekten og mente det kunne føre til allergi.
Valentinos kontroversielle kampanjebilde
Valentino er kanskje ikke det motehuset man i størst grad tenker på som et som pusher grenser. Men i 2021 viste kreativ leder Pierpaolo Piccoli at det kan være i ferd med å endre seg. Til deres vårkampanje hadde de hanket inn den lovende fotografen Michael Bailey-Gates. Den unge engelskmannen valgte å levere et nakent selvportrett der han figurerer sammen med en Valentino-veske. Det skapte sterke reaksjoner hos en del.
Da bildet ble sluppet på det italienske motehusets Instagram tok det ikke lang tid før kommentarer som at dere «forgifter barna», «fornærmer kvinner» og «går imot naturen» suste inn. Eller man bare la igjen en spyemoji. Piccoli gikk kort tid etter ut på sin egen Instagram-profil og fordømte alt hatet. «Jeg er stolt av å bruke stemmen min og arbeidet mitt til å gjøre det, nå og for alltid. Dette bildet er et selvportrett av en vakker ung mann og ondskap er i betrakterens øye, ikke i hans nakne kropp», skrev han blant annet.
Les også: Slik spår motepersonlighetene moteåret 2022