Nei, det er ikke Birkin og Speedy.
I 2017 skrev Melk & Honning saken Hva skjedde med it-veskene?. Da hadde de mistet sin status som «must haves» for fashionistaer. De brukte mer nøytrale varianter og kjøpte de gamle klassikerne, men hvor var nykommerne? Veskene som alle måtte skaffe seg?
– Jeg tror faktisk det i enkelte miljøer anses som harry å bruke vesker som statussymbol, uttalte Celine Aagard til Melk da.
Vel, omtrent nøyaktig fire år senere har pipa fått en helt annen lyd. For med flex-kulturen er it-veskene tilbake.
Les også: Dette merket lager vesker og smykker av gamle sykkeldekk
Det skal bare en liten scroll nedover Instagram til før du spotter dem. Gjerne i nøye kuraterte små utsnitt, med en skummende kaffe til høyre, en glinsende mobil til venstre, kanskje med et kvinnekroppformet lys i bakgrunnen.
Bottega Veneta Chain Cassette bag, Jodie eller The Pouch, Loewe Puzzle, Jacquemus Chiquito, Louis Vuitton Coussin bag, Versace La Medusa og Prada Cleo eller Re-Edition 2005 er bare noen av veskene som gjør susen på influencernes feed nå.
Her den danske influenceren Pernille Teisbæk med LV Coussin:
Og Bottega Veneta mini Jodie:
Som også Hailey Bieber har lagt sin elsk på:
Og den norske influenceren Marianne Theodorsen, i større versjon:
Influencer Josefine HJ med Prada Cleo:
Som modellen og bestevennen til Bella Hadid Devon Lee Carlson også digger:
Les også: Cardi B slår tilbake mot rasistisk veske-kritikk
Influencer Darja Barannik med Loewe Puzzle:
Influencer Nina Sandbech med Jacquemus mini Chiquito:
Influencer Annabel Rosendahl med Prada Re-edition 2005:
It-veskene Birkin, Alexa, Speedy og Saddle har altså fått sine arvtakere.
Men det har likevel ikke vært bare bare for motehusene å selge vesker i dette året preget av pandemi og elendighet.
Uten sosiale planer og reising, eller i det hele tatt turer utenfor huset, har salgstallene stupt.
Financial Times kan melde at salget av vesker gikk ned med nesten 20 prosent i 2020. Men de påpeker likevel at it-veskene fra for eksempel Bottega Veneta, Prada og Louis Vuitton har gjort det bra og i visse tilfeller ført til lange ventelister.
Og selv om man ikke har kunnet la de skinne i sosiale sammenhenger ser man hvordan influencerne har funnet sine måter å vise de frem på likevel via det ultimate utstillingsvinduet som er sosiale medier.
Les også: Disse svindyre sandalene er laget av ekte Birkin-vesker