Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bottega Veneta
Salon 2, 2021-kampanjen til det italienske motehuset. Foto: Bottega Veneta

Store endringer hos luksusmerket

Drama i kulissene hos motens nye favoritt.

Forrige uke kom nyheten om at Daniel Lee, Bottega Venetas redningsmann, skulle forlate merket etter kun tre år ved roret.

Det er ikke uvanlig at kreative ledere bytter jobb i motebransjen. Spekulasjonene begynner først å gå når det skjer brått og uventet. Og ikke minst midt i en suksesshistorie.

Bottega Veneta
Daniel Lee takker for seg hos Bottega Veneta (Foto: Vittorio Zunino Celotto/Getty)

For ingenting skulle tilsi at Lees periode var over: Bottega Veneta har under engelskmannen blitt et av verdens mest omtalte og kredible merker. Omsetningen økte også i 2020 med over 4 prosent, skriver GQ – til over en milliard euro – merkets beste resultat siden 2008.

Bottega Veneta under Lee ble kjent for en ny, leken, taktil og chic tilnærming til brandets historie. Han etablerte raskt en sterk gressgrønn som ‘Bottega-grønt’, frisket opp både butikker og det grafiske, mens han introduserte nye versjoner av merkets kjente signaturvesker.

Det vakte også oppsikt da han valgte å slette merkets Instagram-profil og heller fokusere på egne publikasjoner og alternative markedstiltak.

‘Nye’ Bottega fikk raskt mange fans, og it-objekter og plagg som gummibooten ‘Puddle’, ‘Pouch’ -vesken og store shearling-frakker ble hits både blant stjerner og konsumenter.

Bottega Veneta
Bottega Veneta-billboards i Milano. Foto: Instagram / @newbottega

Mange pekte også på at designet bar preg av hans tid hos Céline – et merke som har vært dypt savnet blant motefolk såvel som publikum. Céline introduserte nettopp det klassiske, lekne og kompromissløse formspråket som gjorde det til et fenomen på 2010-tallet, og som Lee spilte videre på hos det tradisjonsrike merket.

Lee, som før Bottega-jobben var relativt ukjent, er nemlig protegé og assistent til tidligere sjefsdesigner for Céline, Phoebe Philo. Det spekuleres i om hennes retur til moteverdenen, og merket hun skal drive for LVMH (hovedkonkurrenten til Bottega-eier Kering) kan ha noe med saken å gjøre.

Eller var det Lee som skapte problemer for seg selv?

Ryktene summer om en viss ‘toxic’ væremåte, kommunikasjonsvansker og samarbeidsproblemer med sjefer innad i merket, spesielt i kjølvannet av merkets siste visning i Detroit. Stresset og friksjon rundt dette eventet var visstnok en utløsende faktor, skriver WWD.

Merket har også vært i hardt vær tidligere, etter at de arrangerte en stor fest og party-helg i Berlin midt under mørkeste lockdown – en periode som traff byen spesielt hardt.

Les også: Bottega Veneta får kritikk etter kjendisfest

Bottega Veneta
Åpningslooken for SS21 – i Bottega-grønt. Foto: Instagram / @newbottega

Motehuset selv var imidlertid full av lovord etter exiten. Kering-sjefen Francois-Henri Pinault skrev i en pressemelding at «hans unike visjon gjorde husets arv relevant idag – og satt det tilbake i sentrum av motescenen».

Lee selv kommenterte at «min tid hos Bottega Veneta har vært en fantastisk opplevelse. Jeg er takknemlig for å ha jobbet med et eksepsjonelt og talentfullt team og jeg er for alltid takknemlig ovenfor alle som har vært delaktige i å skape vår visjon».

Men ting endrer seg fort i moten og hans arvtager allerede på plass.

Mattieu Blazy er forfremmet innad i huset, fra sjef for ready-to-wear linjen til kreativ leder. Han er også en ringrev behind-the-scenes. Blazy har jobbet for både Raf Simons og for Philo hos Céline. Hans største oppgave så langt har vært å lede designarbeidet med ‘Artisanal’-linjen, couture-avdelingen hos Maison Martin Margiela.

Han beskrives som ‘ekstremt hyggelig’, ‘respektfull og høflig’ ifølge en kilde til WWD. ‘Noe som er nøkkelverdier idag – ettersom bærekraft ikke bare gjelder økologi og miljøet’.

Ouch.

Les også: Derfor kuttet Bottega Veneta ut sosiale medier

Siste saker

Mest lest nå
Les mer