Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Slik oppsummerer motepersonlighetene moteåret 2021
Motepersonlighetene husker godt Demna Gvasalia sin haute couture-kolleksjon for Balenciaga (Foto via Vogue)

Slik oppsummerer motepersonlighetene moteåret 2021

Det er på tide å oppsummere moteåret 2021.

Et nytt år er rett rundt hjørnet, og det er dermed på tide å se tilbake på året som er gått. Hvilke øyeblikk og hendelser har vært med på å definere moteåret 2021?

Vi har spurt et knippe motepersonligher hva de husker best fra året som er gått.

Ida Elise Eide Einarsdóttir

Moteansvarlig i KK og tidligere Melk & Honning-redaktør, Ida Elise Eide Einarsdóttir beskriver moteåret 2021 som året vi alle har ventet på, men som ikke ble helt som forventet.

Ida Elise Eide Einarsdóttir påpeker at moteåret 2021 ikke ble helt som forventet (Foto: Instagram @idaeinarsdottir)

– 2021 skulle jo bli året vi alle ventet på. Det ble det ikke. Motebransjen fortsetter å være hardt rammet av koronakrisen, som til tross for hva mange virket å tro altså ikke forsvant ved et trylleslag ved inngangen til det nye året.

– Med Delta og Omikron som det berømmelige cherry on top har så godt som alt av fysiske visninger, shows og eventer blitt utsatt og også avlyst.

Einarsdóttir trekker også frem at koronakrisen har forsinket både produksjon og levering av varer og tjenester.

– I starten var det eksotisk og annerledes. Det tvang moteverdenen til å tenke nytt.

– Resultatet var innovative visninger, som eksempelvis Balenciagas videospill, Moschinos dukketeater og Pradas droner. Kreative shoots og dertilhørende moteserier skutt med iPhone av noen av verdens ledende motefotografer i korona-karantene via Zoom, historiske magasinforsider der kjendiser og toppmodeller måtte vike for landskap, lam og pusekatter, puslespill, grønne planter, bananbrød – you name it, sier Einarsdottir,

– Men så ble liksom magien borte, og det var igjen bare traust og trist. Joda, det fygitale er kommet for å bli – på godt og vondt. Men 2021 ble ikke det moteåret det skulle bli. Langt derifra.

– Hvis du ikke regner med Emily In Paris sesong 2 som har premiere nå på tampen av året, da. Og det gjør du jo ikke, sier Einarsdóttir.

Vogue Italia dedikerte sin januarutgave til dyr (Foto: Faksimile)

Hvilke øyeblikk og hendelser husker du best fra moteåret 2021?

–  Det var jo fint lite attending da. Jeg var en kjapp tur i København for fashion week i august, men det var det.

– Her hjemme gikk Oslo Fushion Festival av stabelen rundt samme tid. Fygitalt, så klart – som så mye annet, men likevel en slags fjær i hatten for norsk mote og design. Vi får stablet det på beina, om ikke annet – selv om de virkelige store aktørene med internasjonal suksess uteblir, mener hun.

Einarsdóttir håper at vi i 2022 kan samle oss om norsk mote.

– Hvis ikke kan vi jo like godt gjøre hele greia til et slags skandinavisk event.

Ellers trekker hun frem Vogue Scandinavias inntog, tross stadig dalende opplag- og salgstall for print, norske motemerkers fortsatte internasjonale suksess, som Envelope1976, byTiMo, Tom Wood og Holzweiler – og sistnevntes inntog i restaurantbransjen.

Hun fortsetter:

– Daniel Lees plutselige exit fra Bottega Veneta, Alber Elbaz’ og Virgil Ablohs tragiske død som rystet moteverdenen inn til grunnvollene. Vi mistet også en fremragende motejournalist i Madeleine Holth. Så stort sett ganske dritt, men med noen få lyspunkter, mener Einarsdottir.

– La meg runde det av med noe hyggelig da; Innsettelsen av Joe Biden som USAs president i januar var som Vogue kalte det «en god dag for USA, for kvinner og for mote».

– Så får de heller ta støyten for å nevne de tre i samme åndedrag.

Offwhite-grunnlegger og sjefdesigner for Louis Vuitton, Virgil Ablohs døde brått i november. (Foto: Christian Vierig/Getty Images)

Det som overrasket Einarsdóttir dette året, var motedesigner og kreativ leder for Balenciaga, Demna sin første couture-kolleksjon for Balenciaga.

– For første gang på 53 år var det haute couture på catwalken til det Paris-baserte spanske motehuset. For de spesielt interesserte, så absolutt. Men. For. Et. Fyrverkeri!

– Og når vi nå først er inne på ham: hans spring 2022-kolleksjon vist som en slags metakommentar til den røde løperen, med Ås-yndling Inti Wang, for ikke å snakke om Simpson-collaben som ikke overraskende fikk presse verden over. Han er absolutt inne på noe, ikke minst med samarbeidet med Fortnite, forklarer Einarsdottir.

– Det er bare starten på motens flørt med gaming. Helt åpenbart. 

Einarsdóttir trekker frem Demna sin første couture-kolleksjon for Balenciaga som noe som overrasket henne i år (Foto via Vogue)

Hvordan vil du oppsummere moteåret 2021 med tre ord?

 – Alt blir bra.

Kan du trekke frem noen nykommere i år eller merker du har fått øynene opp for?

 – Internasjonalt har jo både Gucci og Balenciaga fått mye oppmerksomhet. Marc Jacobs’ comeback, Pieter Mulier som nå skal lede Alaïa videre post grunnleggeren Azzedine, Pyer Moss’ Kerby Jean-Raymond og Telfar Clemens demokratiske tilnærming til mote for alle, sier Einarsdottir.

– Her hjemme er de eldste fortsatt eldst på et vis, men jeg har troen også på Livid, mer kommersielle One & Other, Diawéne, Aur Studio og Mold Atelier, for å nevne noen.

Metaverse
Einarsdóttir trekker frem samarbeidet mellom Balenciaga og Fortnite (Foto: Fortnite)

Hvem gleder du deg til å følge med på i 2022? 

– Hva skjer hos Louis Vuitton nå post Virgil? Kan Matthieu Blazy fyllene skoene til Daniel Lee hos Bottega Veneta? Og hva skal Lee gjøre nå? Sjefsdesigner-stolleken fortsetter!

Einarsdottir lister enda flere spørsmål. Vil koken hos Tom Wood med Mattia Van Severen ved roret fortsette? Skal Holzweiler åpne hotell? Blir Oslobukta så bra som alle skal ha det til? Hva skjer med moteukene? Åpner Chanel sin første butikk i Norge? Og kommer kongehuset endelig til å sende en representant for å overvære den norske moteuken?

– Jeg kjenner at jeg har flere spørsmål enn svar.

Malin Gaden

Journalist i MinMote, Malin Gaden, påpeker selvsagt også hvordan koronasituasjonen har påvirket moteåret 2021.

Malin Gaden forteller at hun det siste året har lært mer om bærekraft. (Foto: Instagram @mgaden)

– Også dette året bærer preg av at vi befinner oss i en tid hvor vi ikke reiser like mye, ikke opplever så mye nytt og får nye impulser. Vi har heller ikke hatt de samme mulighetene til å delta på ting som gjør at vi kan skru opp mote-gamet et par hakk.

Gaden forteller at hun på den måten har oppdaget hvilke plagg som spiller en viktig rolle i garderoben hennes, og at hun har brukt tid på å rydde i klesskapet og bygge en garderobe som skal vare lenge.

– For min del har derfor det siste moteåret vært en tid hvor jeg har lært mer om bærekraft og min egen stil.

– Samtidig har det også vært deilig å ha en hel verden av stiler i hånden gjennom Instagram. Selv om jeg kanskje ikke kler meg som fargerike, inspirerende Nina Sandbech, eller er like cool som Ida Broen, så elsker jeg å se på hvordan kjente og ukjente motepersonligheter setter sammen antrekk.

Hvilke øyeblikk og hendelser husker du best?

– Det var deilig å endelig få i gang noen ordentlige moteuker igjen, og kolleksjonene jeg husker best er de som virkelig tok i. For eksempel Demna Gvasalias første couture-kolleksjon for Balenciaga. Det var også deilig å se Met-gallaen «back on track», og her var Zoe Kravitz en favoritt, sier Gaden.

– Men blant hendelsene som gjorde mest inntrykk på meg, var nyheten om bortgangen til den ikoniske designeren Virgil Abloh.

– Det gjorde virkelig inntrykk å lese ordene som ble skrevet om ham i ettertid. 

Malin Gaden husker godt antrekket til Zoe Kravitz fra Met-gallaen. (Foto: Taylor Hill/WireImage)

Var det noe som overrasket deg?

– Man blir jo nesten ikke overrasket over at visse trender eller stiler gjør comeback i motebildet lenger, men jeg er spent på å se om vi får se mye til Miu Mius superkorte skjørt som i tillegg er svært lave i livet i 2022, sier hun.

Gaden oppsummerer moteåret 2021 med disse tre ordene: comeback, feststemt og todelt.

– Jeg tror mange trekkes mot sprekere plagg, farger og stiler etter noen grå pandemiår. Samtidig er vi ganske delte her i Skandinavia når det gjelder stil, så vi har også sett en del nøytrale looks. Vi har også sett at flere feststemte trender gjør comeback, deriblant de skyhøye platåskoene.

– Jeg tror mange er åpne for å få inn litt farge i antrekkene for å lette på en ellers litt nedstemt hverdag.

Y2K boomer som aldri før, så det burde kanskje være et ord – men jeg henger det på comeback-knaggen, legger hun til.

Fargerike klær og tilbehør er uten tvil en stor del av moteåret 2021. (Foto: Christian Vierig/Getty)

Av nykommere i år vil Gaden trekke frem norske Marie Murby, som det siste året har fått mye oppmerksomhet for å lage glitrende plagg.

– Jeg fikk også øynene opp for Inga Wilberg da Annika Momrak hadde på seg en superkul kjole laget av henne på årets P3 Gull.

– En annen nykommer som har vært mye å se på den røde løperen dette året er Cohmé-designeren Mads Søreide. Det blir spennende å se hva han finner på fremover!

Hvem gleder du deg til å følge med på i 2022? 

– Renate Reinsve. Skuespillerstjerneskuddet fra Norge som også har tatt motebransjen med storm. Jeg håper virkelig karrieren hennes tar fullstendig av og at vi får se henne på røde løperen verden over.

– Hun MÅ på Oscar-utdelingen i starten av 2022. Hun bare må. Jeg skal sitte klistret og se på, i hvert fall, sier Gaden.

– Og så gleder jeg meg alltid til å se hva Cathrine Boerter finner på med Pearl Octopussy. Hun er rå! Jeg vil ha alt. 

Ida Eritsland

Moteviter, foreleser og skribent – blant annet for Melk & Honning – Ida Eritsland beskriver moteåret 2021 som litt stillestående.

Ida Eritsland beskriver moteåret 2021 som stillestående (Foto: Privat)

– Bortsett fra store, omveltende ting som nye visningsformater og digitaliseringen som virkelig skjøt fart under Covid år to, merkes det godt at dette er annerledesår. Det skjer mindre, både av innovativ design, lanseringer, konsepter, fysiske eventer og med det samlingspunkt som genererer alt dette, forklarer hun.

– Moten blomstrer ikke akkurat i stillstand, men har kanskje godt av en tenkepause?

Hvilke øyeblikk og hendelser husker du best?

– Balenciaga x Simpsons var en høydare kreativt sett, og årets visning. Deilig å se at humor kan ha en plass i moten idag.

– Ellers husker jeg kanskje best det verste – Virgil Abloh, men også motejournalist Madeleine Holths alt for tidlige død. Ufattelig trist og begge etterlater seg store tomrom, sier Eritsland.

Ida Eritsland hukser godt Balenciagas The Simpsons-film. (Foto: Instagram @eriveltonalbinostylist)

At såpass mange aktører har klart seg greit under pandemien har både overrasket og gledet Eritsland.

– At mange merker og designere får et mer bevisst forhold til bærekraft og strukturelle skjevheter i bransjen og fortsetter å jobbe for en bedre industri, likeså. 

Hvordan vil du oppsummere moteåret 2021 med tre ord?

– Kanskje ikke som tre ord, men som tilstand; På vent, optimistisk og i endring? 

Av merker hun har fått øynene opp for i år, trekker Eritsland frem italienske 90- og 2000-talls merker som Blumarine og Fiorucci.

– Det er en nostalgisk boost som har funket i år. Tyske Ottolingers siste kolleksjoner var også et bra tilskudd til garderoben. Ellers har jeg dessverre sett flere av mine norske favoritter legge merkene sine på hold; Anne Karine Thorbjørnsen, Admir Batlak, Michael Olestad og Haik, sier hun.

– Jeg savner dem sårt alle sammen! 

Ida Eritsland har blant annet fått øynene opp for det italienske merket Blumarine. (Foto: Victor VIRGILE/Gamma-Rapho/Getty Images)

Hvem gleder du deg til å følge med på i 2022? 

– Gmbhs inntog hos Trussardi blir veldig spennende. Jeg gleder meg også til å se mer til norske merker som Bror August / ALL IN, Waste Yarn og Andrea Dyrstad blant andre.

Les også: Business of Fashion analyserer motebransjen nå – og for det kommende året.

Siste saker

Mest lest nå
Les mer