Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Valentino og Michael Bailey-Gates får hat for dette bildet
Dette bildet får folk til å lire av seg hatefulle kommentarer. (Valentino)

Valentinos kampanjebilde får nettet til å klikke – nå svarer Pierpaolo Piccoli haterne

Se bildet som får mange til å se rødt.

Nettroll er dessverre ikke noe nytt. Og det er ikke så mye som skal til for det begynner å boble og syde i den gryta. For selv om man prøver å gjøre noe rett, får de det til å fremstå som feil. Det finnes rett og slett ingen grenser for hva folk kan få seg til å lire av seg av slemme kommentarer.

Les også: Norske influencere mener TikTok er giftig

En som har fått merke dette er Maison Valentinos kreative direktør Pierpaolo Piccoli. Eller rettere sagt den unge fotografen Michael Bailey-Gates som det italienske luksusmotehuset har samarbeidet med for sin nyeste kampanje.

Et selvportrett av den unge fotografen som naken balanserer en av de nyeste Valentino-veskene på foten har nemlig fått mildt sagt blandende reaksjoner.

Det er dette kampanjebildet som har skapt reaksjoner. (Valentino)

I kommentarfeltet beskyldes både Valentino og Bailey-Gates selv for blant annet «gender-bending», for «å gå imot naturen», «forgifte barna» og «fornærme kvinner».

En skriver:

«Det er FOR mye. Er veskene for kvinner, eller for hvem? Hvem er denne reklamen laget for? Dette ser kvalmt ut, sorry. Bilder som dette burde ikke engang vises til barn».

En annen skriver:

«Ytringsfrihet betyr ikke at man må fremme å gjøre menn til kvinner. Jeg liker produktene dine, men blir kvalm av å se en mann som vil være kvinne og du som forsøker å tre det ned over hodene våre. Jeg liker faktiske kvinner som bruker produktene, ikke menn du vil gjøre til kvinner.

Andre kommenterer enkelt og greit med en spy-emoji.

Mange hyller også luksusmotehuset for deres innsats for mangfold og inkludering. I kommentarfeltet til kampanjebildet på Valentinos Instagram-profil skriver én: «Jeg håper denne kampanjen vinner priser. Bravo».

Tilbakeslaget har ført til at Bailey-Gates ble tvunget til å gjøre sin Instagram-profil privat. Nå får han støtte av Piccoli som tar et oppgjør med nettrollene.

Nå svarer Piccoli på de hatefulle kommentarene.

Valentinos kreative leder Pierpaolo Piccoli svarer haterne. (Foto:David M. Benett/Dave Benett/Getty Images)

På sin private Instagram-profil skriver den kreative lederen:

«Michael.Etter at vi la ut dette bildet på Maison Valentino har mange mennesker reagert med hatefulle og aggressive kommentarer. Min jobb er å levere min visjon av skjønnhet i henhold til tiden vi lever i, og skjønnhet og det som vi anser som vakkert er en refleksjon av våre egne verdier.

Vi er vitne til et stort skifte i menneskeheten. Selvbevissthetsbevegelsene er alle ledet av den samme ideen: utvikling er mulig hvis likeverd er mulig, hvis inkludering er mulig, hvis menneskerettighetene blir forsvart og ytringsfriheten er beskyttet og næret.

Hat er ikke en uttrykksform, hat er en reaksjon på frykt og frykt kan lett bli vold, noe som enten kan være i form av en kommentar eller aggresjon mot to karer som kysser på t-banen.

Vi må stå imot og fordømme all form for vold, hat, diskriminering og rasisme, og jeg er stolt av å bruke stemmen min og arbeidet mitt til å gjøre det, nå og for alltid. Dette bildet er et selvportrett av en vakker ung mann og ondskap er i betrakterens øye, ikke i hans nakne kropp.

Endring er mulig, ingen har sagt at det ville være enkelt, men jeg er klar til å møte vanskeligheter, i frihetens, kjærlighetens, toleransens og vekstens navn».

Les også: Slik støtter motebransjen opp om Stop Asian Hate-bevegelsen

Siste saker

Mest lest nå
Les mer