Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Slik spår motepersonlighetene moteåret 2022
Chanel SS22 (Foto: SAVIKO/Gamma-Rapho via Getty Images)

Slik spår motepersonlighetene moteåret 2022

Hvordan blir moteåret 2022?

Vi er så vidt inne i det nye året, og i kjent stil lurer vi allerede på hva som vil definere moteåret 2022. Vi har allerede tatt en prat med Ida Elise Eide Einarsdóttir, Malin Gaden og Ida Eritsland om moteåret 2021, og nå skal de samme motepersonlighetene spå det nye året.

Ida Elise Eide Einarsdóttir

Moteansvarlig i KK og tidligere Melk & Honning-redaktør, Ida Elise Eide Einarsdóttir mener at moteverdenen nå må tilpasse seg en ny normal, etter nesten to år med unntakstilstand.

Ida Elise Eide Einarsdóttir mener at moteverdenen nå må tilpasse seg en ny normal (Foto: Instagram @idaeinarsdottir)

– I den årlige rapporten State of Fashion heter det at motebransjen står overfor «betydelige utfordringer» som følge av, men ikke utelukkende grunnet koronakrisen, forteller hun.

– De oppsummerer det slik: Nå må moteverdenen slikke sine sår, samtidig som de må tilpasse seg en ny type forbruker, gripe de digitale mulighetene, implementere bærekraft som en integrert del av hele verdikjeden og finne nye måter å tiltrekke seg nye talenter innen tech.

– Det blir nok å gjøre, med andre ord, sier Einarsdóttir.

– Mens Kina og USA leder an veksten, ligger Europa litt bak, og vil etter det ekspertene spår ikke være oppe å nikke før (luksus)turismen er tilbake for fullt – et sted mellom 2023 og 2024. 

Einarsdóttir påpeker at hovedstaden er i ferd med å bli et luksus-mekka, med Louis Vuitton sin nye Oslo-butikk, som er den største i Norden, og ryktene om at både Chanel, Prada og Dior nå skal på banen.

– Utskjelte Karl Johans gate – eller først og fremst områdene rundt, da, men med synergieffekt også til paradegaten – stiger som en slags fugl Føniks fra asken. Med Valkyrien og Moniker i vest og Oslobukta og Promenaden i sentrum, mangler altså bare øst.

– Joda, Grünerløkka huser fortsatt noen av Oslos beste second hand– og vintagebutikker og steder som Ensemble, Dapper og Kollekted By, men hovedtyngden av norsk mote og shopping er altså ikke lenger her, sier Einarsdóttir.

I desember åpnet Louis Vuitton en ny og større Oslo-butikk i Karl Johan (Foto: Louis Vuitton)

Hvilke forventninger har du til det nye året?

– Det er nesten så man ikke tør håpe. Men nå må jo ting ta seg opp – etterhvert.

Les også
Zalando og den danske moteuken samarbeider om en grønnere motebransje, men har det egentlig noe for seg?

– Jeg tror det blir det en vanskelig periode også etter jul, med mulig nye nedstengninger frem mot sommeren.

Einarsdóttir har mer tro på det siste halvåret av 2022, og tror at motebildet vil endre seg når koronakrisen er over.

– Vi vil være lei av joggebuksa, sportswear og loungewear. I alle fall for en liten stund. Og selv om hjemmekontor er kommet for å bli tror jeg vi etter hvert vil søke mot et annet motebilde som allerede på sikt, i alle fall kommersielt sett, er preget av det mer «sexy», kroppsnære og kort-korte, sier hun.

– Vi vil selvsagt fortsette å chille hjemme. Og her tror jeg finere loungewear à la norske AWAN vil dominere markedet mer enn typisk melk og brød-joggebukser og hettegensere solgt på siden av main line hos større, mer kommersielle merker.

Einarsdóttir tror vi i 2022 bli lei av joggebukse, sportswear og loungewear (Foto: Instagram @emilisindlev)

Hun er også spent på hvordan den digitale utviklingen vil fortsette å utvikle seg.

– Vi vil åpenbart tilbringe stadig mer tid online, og designerne og motemerkene har allerede kastet seg på trenden NFT, gaming og virtuell mote. Samtidig som de fortsetter å tømme mer tradisjonelle sosiale medier for innhold ved å eksempelvis slette Instagram-kontoene sine.

– Jeg forventer også at bærekraft blir alfa og omega i året som kommer.

Og akkurat det handler om å finne balansen.

– Nei, det er ikke særlig bærekraftig å lage klær. Ekspertene er krystallklare: Det må produseres mindre klær, og vi må også handle mindre – og riktigere. Midt i den bukken og havresekken-problematikken skal altså moteverdenen finne balansepunktet.

– Adapt or die. Og lykke til, sier Einarsdóttir.

Virtuell mote, slik som disse Gucci-sneakersene, blir stadig mer populært (Foto: Gucci)

Hvilke tendenser eller fenomener håper du blir igjen i 2021?

– Ettersom alt fortsatt er lov er det jo nettopp slik det er, selv om jeg personlig er klar for å ta en pause fra 90-tallet, da jeg selv var ung og derfor er ferdig med det tiåret for lenge siden, sier Einarsdóttir.

– Jeg kjente seriøst en livsgnist da moten sånn helt på starten av koronakrisen var innovativ og nyskapende igjen. Da Vogue-forsidene ble ryddet for å hylle frontlinjearbeiderne, da moteseriene ble skutt via Zoom og vaksine-selfier dominerte feeden på Instagram.

Les også
M&H toppliste: 13 interiørfavoritter

– Men the novelty wears off, for å si det på godt norsk – og vi er tilbake til normalen. Eller i det minste en slags ny normal, og i det ligger det jo både utfordringer og muligheter for en hel moteverden. 

Einarsdóttir er tydelig på hvem hun tror vi kommer til å se mer av i 2022:

– Telfar Clemens, hundre prosent! Han vil ta arven til Virgil Abloh videre i et forsøk på å demokratisere moten. Så langt det går, vel å merke.

Ida Elise Eide Einarsdóttir tror vi vil se mer av Telfar Clemens i 2022. (Foto: John Lamparski/Getty Images)

– Luksusmarkedet vil øke. Og selv om også luksusmotehusene utvider sortimentene sine til å omfatte duft og kosmetikk, noe som gjør det mulig for forbrukerne å få en liten bit av luksuskaka for en rimelig penge, er det fortsatt ikke for alle.

Hun mener at luksusmoten også vil dominere på den røde løperen, ettersom verdenssamfunnet sakte, men sikkert åpner opp igjen.

– Renate Reinsve seiler opp som en norsk motefavoritt. Ikke minst hvis vi snakker Oscar-nominasjon. Zendaya er den nye Rihanna. Norsk mote vil forhåpentligvis fortsette å blomstre – også internasjonalt – med firkløveret Holzweiler, byTiMo, Tom Wood og Envelope1976 i bresjen.

Et annet norsk merke hun tror for alvor vil skinne i året som kommer er FWSS.

– Og så håper jeg å se mer til norske Avenue – de har fått ufortjent lite oppmerksomhet, synes jeg. 

Malin Gaden

Journalist i MinMote, Malin Gaden, håper at ting kan bli litt mer normalt i 2022.

Malin Gaden håper at vi i 2022 kan nærme oss det normale igjen (Foto: Instagram @mgaden)

– Jeg tror designere er klare for å sparke fra seg litt, og det henger litt sammen med det vi også så dette året. Vi trodde nok at årets jul skulle være som før, men slik ble det ei. Så du skal nok ikke se bort ifra at folk lengter etter å prøve ut litt nye ting det neste året.

Gaden håper at vi i 2022 kan komme tilbake til kontorene, delta på arrangementer, reise og inspireres av kreative mennesker.

– Det er vanskelig å forvente noe om dagen, men jeg håper!

Hvilke tendenser eller fenomener håper du blir igjen i 2021?

– Personlig blir det ikke noe lavt liv på meg, à la Miu Miu, men jeg er hun som alltid sier: «nei, det skal jeg ikke gå i», og så ender jeg opp med å kjøpe meg det to uker etterpå.

Les også
9 ganger Julia Fox viste seg å være et stilikon

– Men mine Miss Sixty-dager fra tidlig 2000-tallet tror jeg er omme, sier Gaden.

Hvem tror du vi kommer til å se mer av i 2022?

– MinMote har akkurat publisert vår årlige spalte med it-jentene vi har troen på det kommende året. Der står Theresa Elise Nøsen Opoku, Seline Pettersen, Ingrid Fagerli Edvinsen og Enna-Kristin Knežević.

– Så jeg gleder meg veldig til å følge med på dem!

Malin Gaden tror vi kommer til å se mer av blant annet Theresa Elise Nøsen Opoku dette året (Foto: Instagram @theresaelise)

Ida Eritsland

Moteviter, foreleser og skribent – blant annet for Melk & Honning – Ida Eritsland, tror moteåret 2022 vil preges av optimisme, mer kontakt og at folk møtes igjen.

Ida Eritsland tror at moteåret 2022 vil preges av optimisme (Foto: Privat)

– Personlig gleder jeg meg veldig til åpningen av Nasjonalmuseet og motedelen av museet der, sier Eritsland.

Hvilke forventninger har du til det nye året?

– Jeg håper motefolket kommer ut av denne perioden med nye ideer til hvordan å takle de største utfordringene bransjen står ovenfor. Bærekraft og miljø krever nye praktiske løsninger, men jeg håper også på et kreativt løft og at vi kan tenke nytt om hva mote er og kan gjøre idag.

– Metaverset kommer stadig nærmere og bringer med seg uante digitale og fysiske muligheter. Jeg håper og tror vi vil bli overrasket i 2022.

Eritsland gleder seg til åpningen av Nasjonalmuseet i 2022 (Foto: Instagram @nasjonalmuseet)

Hvilke tendenser eller fenomener håper du blir igjen i 2021?

– Generelt hadde det jo vært fint å forlate destruktive forbruksmønstre, overproduksjon og ultra fast fashion i 2021? 

Eritsland håper derimot at vi får se flere nye norske talenter i 2022.

– Jeg vet det er mange designerspirer både fra Khio og OsloMet som venter på å få vist seg frem – og som fortjener oppmerksomhet, sier Eritsland.

– Jeg håper 2022 blir de nyes år! 

Les også: Dette er fargen av 2022 – ifølge Pantone

Siste saker

Mest lest nå
Les mer