Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Butikkgalleriet Sorgenfri i Oslo inviterer norske kunstnere til artwear-utstilling
Vaar Bothner (t.v) og Ingrid Bredholt står bak Sorgenfri. Foto: Sorgenfri

Sorgenfri-gründerne om «masseprodusert» norsk mote og ny artwear-utstilling

– På veien til å bli tatt seriøst så glemte mote-Norge å se de som faktisk leder trendene og de som er opptatt av faget som kunstform, mener Ingrid Bredholt og Vaar Bothner.

– Vi mener at det å være klesdesigner er blitt allemannseie. At vi har mistet forståelsen for hva et designplagg egentlig er. Vi ønsker å være en motvekt til retail-bransjen slik den er i dag, og å vise respekt for faget, sier Ingrid Bredholt og Vaar Bothner.

Duoen står bak konseptbutikken og galleriet Sorgenfri i Oslo.

I det lille lokalet på Majorstua i Oslo åpnet de dørene før jul i 2019. Der mikser de kunst og mote under samme tak, i tillegg til en liten kafé. Visjonen har vært å tilby noe annet enn det hyperkommersialiserte fokuset man finner mange steder. De ønsker også å gi norske designere mulighet til å ha et visningslokale.

I fjor sommer, midt under pandemien, startet de utstillingsprosjektet ARTWEAR, der designere som arbeider i grenselandet mellom mote og kunst ble invitert inn. Nå videreføres konseptet – denne gangen i en digital variant.

Bredholt forteller Melk at det hele bygger på tanker hun lenge har hatt i forbindelse med sitt eget klesmerke Mardou&Dean.

– Jeg ønsket ikke lenger la folk eller butikkene styre hva jeg skulle vise og hvor ofte. Mardou&Dean er i dag et no-season label og jeg lager ting når det passer meg og på forespørsel.

– Da vi først viste ARTWEAR i fjor, var responsen enorm, også fra utlandet. Vi følte sterkt at vi traff noe svært etterlengtet.

I tillegg til selve utstillingen i år, får de nå også folk til å uttale seg om hva de synes om både artwear og moteindustrien generelt.

Les også: Tom Wood: – Det var en hard nøtt å knekke

Sorgenfri-gründerne: – Norsk mote har mistet seg selv

– For 10-15 år siden slet motebransjen i Norge med å bli tatt seriøst og bli omtalt som en industri. I dag har den mistet seg selv og omfatter egentlig kun masseproduserte produkter i relativt lav prisklasse.

– På veien til å bli tatt seriøst, glemte mote-Norge å se de som faktisk leder trendene og de som er opptatt av faget som kunstform, mener de.

Akkurat dette er noe de jobber imot hos Sorgenfri. Og ved å kalle dette prosjektet for Artwear, ønsker de å trekke frem kunstdelen i klærne.

– Klær har blitt en forbruksvare vi bare bytter ut hele tiden, uten egentlig et behov. Det produseres så mye klær som har mistet det «vakre». Plaggene mangler både følelse, kunst, kvalitet og håndverk. Man skal ønske seg klær og glede seg over dem, ikke bytte de så fort du er redd noen andre synes de er utdatert.

– Vi mener ikke at du ikke finner kvalitetsplagg på markedet i dag. Men det er viktig å se hvor enorm forskjell det er på kvaliteten på gjennomsnitts plagget som blir laget i dag og for 100 år siden. Jeg tror faktisk det er få unge mennesker i dagens samfunn som har eid eller holdt i et virkelig vakkert laget plagg.

– Ønsker at det skal ekspandere og bli mye større

Blant navnene man finner på programmet denne gangen er Fredrik Tjærandsen, som i 2019 fikk masse oppmerksomhet for sine ballong-kreasjoner, Søster Studio, Sara Sofie Tallaksen og Axel Enqvist, som vant Designers Nest-prisen i København i 2018. I tillegg har de hentet inn mer etablerte navn som Michael Olestad og ESP.

– Det er mange flere navn vi gjerne skulle hatt med! Dette er bare begynnelsen. Det er dessverre få som klarer å være aktive over tid og som har mulighet til å selge eller produsere på forespørsel.

– Vi har også et par designere som har gått ut siden sist. Dette fordi de har valgt å gå mer mot kunst og å holde utstillinger. De har ikke kapasitet til å sy på bestilling, hvilket er en forutsetning for ARTWEAR. Andre har valgt å bli ansatt hos fast-fasthion klesmerker. Vi tror det siste, ofte tidlig i karrieren, kan være skadelig for en ung designer. 

Når det kommer til de økonomiske ambisjonene for ARTWEAR, forteller de at det selvfølgelig er et lite prosjekt i dag.

– Men vi ønsker at det skal ekspandere og bli mye større. På den måten at det faktisk ikke bare er en ide eller en tanke, men har en funksjon og tar en plass i samfunnet slik vi ønsker.

– Vi ser at prisene er svært påvirket av at designerne selger unike plagg. Generelt ønsker vi at dette stabiliserer seg ved at hver designer får opp produksjonen sin noe. Slik vil vi unngå at vi fremover ser en overvekt av priser som går over i det man finner i kunstverdenen. 

Bothner og Bredholt mener det er tydelige mangler i markedet generelt og stort behov for fornyelse.

– Det er mange forskjellige problematikker som krysser hverandre, men vi ser en av de mest grunnleggende er at vi har mistet forståelsen og kunnskapen om hva mote egentlig er. Designerklær er det eneste som noen gang kan gjøre mote bærekraftig.

– Vi ønsker å starte en debatt og dialog. Slik kan vi sammen blir mer bevisste på hva vi egentlig holder på med.

Les også: Slik vil Envelope1976 endre motebransjen

Sara Skogøy: – Takknemlig for at Sorgenfri våger å satse på meg! 

Sara Skogøy, som vant folkets pris under høstutstillingen på Kunstnernes hus i fjor, er blant designerne som er håndplukket til å være med på ARTWEAR-utstillingen hos Sorgenfri.

Hun forteller til Melk at hun personlig alltid synes det er spennende når Bredholt og Bothner setter i gang med prosjekter. Dette er ikke noe unntak.

– Fokuset på dyktige klesdesignere som arbeider kunstnerisk er forfriskende og gøy i det norske motebilde. Jeg setter enormt pris på at Sorgenfri faktisk tørr å satse på mer utfordrende og utforskende designere.

I forbindelse med at hun vant folkets pris, uttalte hun at hun håpet at flere ville få øynene opp for at klær kan være kunst.

Sara Skogøy. Foto: Privat.

– Jeg tror det er vanskelig for mange å forstå at noe man kan være så tett på og personlig knyttet til som klær kan være kunst. Mange har et ambivalent forhold til kunsten, som ofte bare eksisterer i gallerier og museumsrom, som skaper en del avstand til de som observerer den.

– Klær er nært og taktilt. Man knytter identiteten sin til det på en mer direkte måte. Selv pleier jeg å forklare klær som skulpturelle tekstiler på kropp.  

Nå håper hun Artwear vil inspirere folk til å se og å investere i unge klesdesignere.

– Det er sunt å utfordre seg selv litt. Det er også spennende å se klær utvikle seg som et kunstnerisk medium. Personlig er jeg mest av alt takknemlig for at Sorgenfri våger å satse på meg! 

Les også: Svært gode nyheter for norsk moteindustri

Siste saker

Mest lest nå
Les mer