– Det finnes ikke mange visningsplattformer i sjiktet mellom de kommersielle klesbutikkene og Nasjonalmuseet. Det mener vi er et problem.
Er vi mindre interessert i design enn andre land, spurte designer Ingrid Bredholt da Melk & Honning snakket med henne tidligere i år i forbindelse med butikkgalleriet Sorgenfri som hun driver sammen med landskapsarkitekt Vaar Bothner. Duoen åpnet dørene til Oslo-konseptet som de selv beskriver som «en motreaksjon på fast fashion og synet på retail» kort tid før koronakrisen var et faktum.
Nå samler de et knippe norske kunstnere for en salgsutstilling med fokus på artwear.
– Det ble jo en litt annerledes vår enn det vi hadde sett for oss. Men det har ført til en desto mer fullpakket høst med et veldig tett program. Vi er så fornøyde med høstprogrammet og har fått med oss mange dyktige mennesker innenfor et bredt spekter av kunstfaget. Vi har et spesielt fokus på norsk kunst i krysningen design, forteller Vaar Bothner til Melk.
På plakaten denne høsten står navn som Annie Berner, Ali Gallefoss, Søster Studio, Romanin, Anne Karine Thorbjørnsen, Bjarne Melgaard, Bjørg, Fredrik Tjærandsen, Sara Skogøy, Flesh og Tonje Plur.
– Det kom jo som et sjokk da vi måtte stenge ned like etter åpning, og vi ble nødt til å avlyse alle utstillinger og arrangementer. På den andre siden har vi som alle andre blitt utfordret til å tenke nytt, og vi fikk tid til å utvikle ideer om å ta SORGENFRI videre til andre plattformer. Men nå er vi veldig glade for at driften er stort sett tilbake til normalen, og vi har planlagt et høstprogram som gjennom tilpasninger til dagens restriksjoner vil fungere helt fint. Og så føler vi at de besøkende er veldig positive og engasjerte.
Med egne motedager 18.-21. august inviterer de en gruppe uavhengige norske designere, som alle jobber i grenseoppgangen mellom mote og kunst, til å vise utvalgte arbeider som en del av en gruppeutstilling.
– SORGENFRI er et sted som skal inspirere og muliggjøre prosjekter og samarbeid i grensesnittet mellom design, kunst og kultur. Det finnes mange fantastiske initiativer og dyktige mennesker innen norsk klesdesign, som aldri kommer frem i lyset.
Det finnes ikke mange visningsplattformer i sjiktet mellom de kommersielle klesbutikkene og Nasjonalmuseet. Det mener vi er et problem.
Klær er ikke enten bruk og kast eller ting du ikke kan gå i. Mange av plaggene vi viser frem er kunstverk i seg selv, men er samtidig fullt anvendelige, understreker Bothner.
Mote er en kunstform, argumenterer de, og fokus for gruppeutstillingen som åpner tirsdag er artwear.
– Artwear eller wearable art er klær som designes en og en i sjiktet high end. Det er spennende å oppdage klær som noe annet en kun en bruksgjenstand. Med Artwear ønsker vi å vektlegge kunstdelen av plagget og skille det vekk fra klær som kun er skapt med tanke på salg. Samtidig er det en salgsutstilling der alle plaggene er til salg.
– Denne utstillingen handler tilsynelatende mye om det vi snakket om sist, nemlig det kommersielle retail-markedet – dere virker ikke å ha så mye til overs for det?
– Hahaha jo, det er en misforståelse. Men det kommersielle markedet kan ikke alene definere hvem vi er og hva vi søker. Det er det lite nyanserte omfanget av design vi ønsker å sette fokus på og ikke minst alle de etiske dilemmaene knyttet til hvordan denne bransjen fungerer i dag. Dilemmaer knyttet til både sosial og miljømessig bærekraft kommer stadig frem i lyset, og det er åpenbart at denne bransjen må gjennomgå store endringer for å møte kravene til en stadig mer bevisst forbruker. Samtidig er mye av det som ses på som mote i dag er bare et produkt utviklet for å selge eller et produkt kopiert av noen andre – det har lite med motedesign å gjøre.
De to håper Sorgenfri kan være med å påvirke kundens oppfatning av klær og klesproduksjon. Og de tror at det vil bli mer vanlig å investere i gode håndverksprodukter med lang holdbarhet.
– Sist sa dere at dere mener norske designere og merker får ufortjent lite oppmerksomhet på det kommersielle retail-markedet – hva mener dere med det?
– Det finnes ikke mange nok visningsplattformer for store deler av denne bransjen. Mange av kunstnerne vi stiller ut har produkter som ligger på samme prisnivå som produkter man finner i større kjedebutikker, men det ser ikke ut til at retail-bransjen tør å satse på mindre navn og produksjoner. Mye av motivasjonen for utstillingen kommer fra at vi elsker klær, og vi vil at flere skal gjøre det samme!
Les også: Slik blir høstens Oslo Runway