Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Kunsthøgskolen i Oslo-student Sara Sofie Tallaksen kan vinne den danske designprisen Designers Nest under moteuken i København
Foto via Instagram @fiesara

KHiO-student Sara Sofie Tallaksen nominert til Designer’s Nest 2021

– Det er klart at det å vinne hadde vært helt sykt. 

Designer’s Nest har som mål å hylle talentfulle og lovende designstudenter. Prisutdelingen går av stabelen under den danske moteuken i København hver vår, og arrangeres i samarbeid med de seks ledende nordiske designskolene, blant annet Kunsthøgskolen i Oslo.

Sist ble det nesten seier for KHiO-student Ali Akbari, som kapret en tredjeplass. Tidligere har KHiO-student Axel Enqvist gått helt til topps. Det samme har Elnaz Gargari.

Nå er neste års finalister klare, og blant dem er Sara Sofie Tallaksen.

– Nominasjonen føles som en enorm anerkjennelse. Når man jobber kreativt og skapende er det ikke unormalt å tvile på sitt eget prosjekt, og innimellom ser man seg helt blind på det. Det gjør i alle fall jeg. Derfor betyr det veldig mye når noen utenfra ser potensiale og verdi i det du har gjort, forteller KHiO-studenten til Melk & Honning.

Sara Sofie Tallaksen kan vinne moteprisen Designer’s Nest. Foto via Instagram @fiesara

– Setter deg på kartet

Finalistene representerer som vanlig både Norge, Sverige, Danmark og Finland, men for første gang er det en jevn fordeling mellom de nominerte innenfor dame- og herremote, skriver danske Fashion Forum.

Tallaksen mener prisen er «ekstremt viktig».

– Det viser at noen ser oss nyutdannede, og at det finnes plattformer for oss å vise oss frem på. En slik konkurranse er med på å «sette deg på kartet» og gi eksponering. Det kan komme godt med enten man ser etter en jobb, internship eller vil starte for seg selv.  

Hun mener det også er viktig å vise frem det som skjer på skolene.

 

Sara Sofie Tallaksen sin kolleksjon Batzeba er oppkalt etter hennes tipp-tipp-oldemor og den bibelske fristerinnen Batseba. Modeller: Ingeborg Kvalnes og Dardane Berisha. Foto: Daniel Mareno

– Handler om å bli voksen

Finalistene viser sine kolleksjoner under Designer’s Nest-visningen under moteuken i København i februar der de vil konkurrere om fire priser inkludert partnerskap med Browns Fashion og Bottega Veneta.

Det er med kolleksjonen Batzeba at Tallaksen er nominert. Den er oppkalt etter hennes tipp-tipp-oldemor og den bibelske fristerinnen.

– Tematisk sett har jeg jobbet med barndom, tilhørighet, hjemsted, og oppvekst. Jeg ønsket å utforske hvordan vi dras mellom det å ønske oss bort fra noe samtidig som vi trekkes tilbake til det.

Foto: Daniel Mareno

– Jeg ville gå inn i plaggene og transformere dem for å vise reisen man gjør som person på veien til å finne sin identitet. På mange måter handler kolleksjonen litt om å bli voksen, forteller hun.  

– Hvorfor skulle jeg lage klær når verden er i krise?

Korona har påvirket skolegangen og kolleksjonen som hun lagde i en «knøttliten» leilighet der hun bodde med venninnen og kjæresten.

– Jeg vet ikke om det var verst for dem eller meg, egentlig. Skolen stengte, og man måtte liksom bare gjøre det beste ut av det. På mange måter var det kanskje bra, jeg fikk «bo» i arbeidet mitt og fokusere på det. Men det var også tider hvor jeg ble utrolig frustrert. Også var det jo skikkelig trist at ikke klassen kunne være sammen, og at vi ikke fikk en felles visning.

Men det kom noe positivt ut av det også, forteller hun. Selve utgangspunktet for kolleksjonen ble til nettopp som en følge av korona.

– Hvorfor skulle jeg lage klær når verden er i krise. Det minste jeg kunne gjøre var å skape noe som ikke bidro til forsøpling og overforbruk.

Mens «alle» benyttet lockdown til å rydde i skuffer og skap, samlet hun inn diverse fra venner, kjøpte brukt på Finn.no og i bruktbutikker.

– Oppgaven min handlet jo om hva som får oss til å føle oss hjemme, og føltes tematikken veldig aktuell nettopp når ingenting var som normalt.

Foto: Daniel Mareno

Neste års Copenhagen Fashion Week går av stabelen i februar, og er planlagt som en hybrid utgave – lik den som var i høst. Men på grunn av koronapandemien er fortsatt alt usikkert, og om hun selv får vært til stede under prisutdelingen vet Tallaksen ennå ikke.

– Jeg håper jo inderlig det. Alt er jo veldig usikkert, men jeg vet at de legger opp til at vi skal kunne komme og vise klærne fysisk. Om det blir mulig å dra, så ser jeg jo utrolig frem til det. Det blir en helt surrealistisk opplevelse, og jeg gleder meg til å bare suge alt inn. Også er jeg litt redd. Lille meg, liksom.  

Foto: Daniel Mareno

Sara Sofie Tallaksen: «Helt sykt» å vinne

Som vanlig består førstepremien av en pengepremie på 50 000 danske kroner samt et besøk på UEDA College of Fashion i Osaka, Japan. Alle de ti finalistene får en profil på plattformen Eyes on Talents som skal koble talenter opp mot etablerte merker.

Å vinne hadde vært «helt sykt», mener KHiO-studenten.

– Jeg hdde ikke i min villeste fantasi trodd at jeg engang skulle bli nominert. Så jeg føler egentlig at jeg har vunnet allerede. Jeg vil rette en stor takk til min veileder Anne Karine Thorbjørnsen som var til stor hjelp, støtte og som pushet meg videre i prosessen.

– Dersom du vinner – hva kan premien bety for deg?

– Jeg har liksom ikke turt å tenke så mye på det, men årets premier er jo helt fantastiske. Vinner jeg førsteplassen og pengene så er det en utrolig mulighet til å kunne investere i å starte noe eget.

Foto: Daniel Mareno

Årets ti finalister er:

  • Arttu Åfeldt – Aalto University
  • Belinda Rasmussen – Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering
  • Emma Gudmundson – Swedish School of Textiles
  • Elina Äärelä – Aalto University
  • Idaliina Friman – Aalto University
  • Ines Kalliala – Aalto University
  • Kristian David – Swedish School of Textiles
  • Monika Colja – Swedish School of Textiles
  • Robin Söderholm – Beckmans College of Design
  • Sara Sofie Tallaksen – Oslo National Academy of the Arts

Årets finalister er valgt ut av en internasjonal jury bestående av Sara Sozzani Maino, viseredaktør for Vogue Italia og Head of Vogue Talents, Olya Kuryshchuk, sjefredaktør og grunnlegger av 1 Granary, Mariasole Pastori, Talent Acquisition Expert hos Bottega Veneta, Janosch Mallwitz. Senior Designer hos Dior Homme, Ida Petersson, Buying Director ved Browns Fashion, Anders Sølvsten Thomsen, Creative Consultant og stylist, og Designers’ Nests Ane Lynge-Jorlén.

Les også: Svært gode nyheter for norsk mote

Siste saker

Mest lest nå
Les mer