Oppsving for norsk mote. Den norske næringsklyngen for mote og tekstil får Arena Pro-status

Opptur for den norske moteverdenen. Her fra Oslo Runway i 2018. Foto: Silje Skarra

Svært gode nyheter for norsk moteindustri

– Det dreier seg om mye mer enn å skape klær folk ønsker å kle seg i.

Det er stor anerkjennelse til den norske moteverdenen når næringsklyngen Norwegian Fashion & Textile agenda (NF&TA) nå tildeles Arena Pro-status av Innovasjon Norge, Siva og Forskningsrådet.

Næringsklyngen for norsk mote- og tekstilindustri har som kjernevirksomhet å utvikle prosjekter og tiltak som styrker bærekraftig verdiskaping for alle bedrifter i den norske næringen gjennom samarbeid innen fokusområdene design og produksjon, handel og konsum, og gjenbruk og gjenvinning. 

En Arena Pro-status betyr at NF&TA sin betydning økes, tror daglig leder Linda Refvik.

Klyngeprogrammet Norwegian Innovation Clusters er et statlig finansiert program som skal bidra til verdiskapning gjennom bærekraftig innovasjon. NF&TA er blant de fire næringsmiljøene som nå er valgt av programeierne SiVA, Forskningsrådet og Innovasjon Norge i samarbeid med et internasjonalt ekspertpanel til å motta statusen. 

– En Arena Pro-status betyr at NF&TA sin betydning økes gjennom at vi i større grad har ansvar for å mobilisere, koordinere og gjennomføre utviklingsprosjekter knyttet til samarbeidsbaserte fellestiltak i klyngen. Klynger som mottar Arena Pro status må ha et ressursgrunnlag og en utviklingsstrategi som består av fellestiltak som skal løfte næringens strategiske betydning, sier Refvik til Melk & Honning.

Linda Refvik. Bilde via Fushion Oslo

– Næringen og norske merkevarer står som kjent foran en stor omstilling, gjennom Arena Pro vil vi få både ressurser og anerkjennelse til å akselerere arbeidet.

Refvik forteller at at NF&TA har valgt grønn verdiskapning som et gjennomgående hovedspor i søknaden.

– Hvorfor tror dere dere kom gjennom nåløyet denne gangen?

– Vi har en solid historie og har løftet oss ytterligere ved å mobilisere hele verdikjeden. Det er også en troverdig plan i bunn, som er godt forankret i behov fra næringen.

Helt konkret tror Refvik at Arena Pro-statusen kan bety økte midler for større prosjekter innen innovasjon og verdiskapende omstilling samt et sterkere mandat for næringsklyngen.

Norske motemerker slår seg sammen for å sette fokus på norsk mote
Norwegian Fashion Hub jobber sammen med den norske næringsklyngen. Tidligere i år lanserte de initiativet Bær Norsk som et tiltak for å gjøre nordmenn bedre kjent med norsk mote. Foto: Oleana

– NF&TA skal være en pådriver som rigger næringen for bærekraft – hvor viktig er det for fremtidens mote – og hvordan skal dere jobbe mot dette?

– For fremtidens mote og tekstilnæring er det avgjørende å endre dagens verdikjede. Gjennom NF&TA vil næringen få kompetanse, nettverk og innovasjon for møte dette behovet. Vi skal være en pådriver for at næringen blir sirkulær. For å bli bærekraftig må det store strukturelle endringer til, fra design og produksjonsfasen til handel og konsum til innsamling, sortering og gjenvinning.  

Næringsklyngen er ifølge Refvik allerede igang med flere store nettverk og prosjekter innen de tre hovedsatsingsområdene.

 – Det dreier seg om mye mer enn å skape klær folk ønsker å kle seg i. Det er behov for å tenke nytt i design, produksjon, forretningsmodell, materialvalg, distribusjon og reprosessering. Det handler om å se hele verdikjeden med nye øyne.

– Det handler om forretningsmodeller som møter fremtidens behov og kundens forventninger. Det handler om gjennomgående digitalisering og nye produksjonsprosesser, og ikke minst hvordan vi håndterer livsløpet til produktene vi lager.

Les også: Norske motebutikkers juleønske: – Kjøp lokalt