Ingrid Bredholt og Vaar Bothner står bak butikkgalleriet Sorgenfri i Oslo

Ingrid Bredholt (t.v) og Vaar Bothner står bak butikkgalleriet SORGENFRI

Mener norske designere fortjener bedre

– Vi ble overrasket da vi skjønte hvor mange anerkjente og prisbelønte norske designere som ikke blir tatt imot eller på noen som helst måte fremmet av norsk retail-bransje.

Før jul i fjor åpnet den norske designeren Ingrid Bredholt og landskapsarkitekt Vaar Bothner dørene til butikkgalleriet SORGENFRI i Oslo. Selv beskriver de konseptet som «en motreaksjon på fast fashion og synet på retail».

Koronakrisen stakk kjepper i hjulene for satsningen etter bare tre måneders drift. Men nå åpner de to sakte, men sikkert opp igjen sitt drømmeprosjekt.

– Er vi mindre interessert i design enn andre land?

– Vi ønsker mer respekt for produktet og prosessen bak. SORGENFRI er en skapende oase og en visningsplattform som ikke er styrt av et kommersielt marked, men som likevel fremmer salg. Det skjer utrolig mye spennende innen norsk kunsthåndverk. Vi ønsker å være en møteplass for spennende samarbeid på tvers av fagfelt, sier Ingrid Bredholt til Melk & Honning.

Hun forteller at de ble overrasket over hvor mange norske designere som verken blir anerkjent eller fremmet av norske forhandlere.

– For eksempel har vi en klesdesigner, i samme prissjikt som Acne Studios, som syr det meste av kolleksjonen på bestilling. Designeren er representert av butikker i utlandet som håndterer sample-plaggene seg imellom og tar bestillinger av sluttkunden.

– I Norge finnes det INGEN som representerer et slikt produkt. Alt er masseprodusert. Og det er ikke sluttprisen det kommer an på. Det samme mønsteret ser vi når det kommer til møbler også. Hvorfor er det slik? Er vi mindre interessert i design enn andre land?

Anne Karine Thorbjørnsen Sorgenfri
Antrekk signert Anne-Karine Thorbjørnsen, Bukse: vintage
Ali Gallefoss og Sara Skogøy på SORGENFRI
Skulptur /vase av Ali Gallefoss og skjerf fra Sara Skogøy. Skjeer fra Kneip
Smykker fra Annie Berner hos SORGENFRI
Bok: Lotta Elstad, smykker fra Anni Berner, opro og vintage fra Ralph lauren

– Sorgenfri skal fremme collabs

Ingrid er for mange kjent som designeren bak det norske motemerket Mardou & Dean som hun nylig gjorde om til et no-season label. Det nye konseptet er en videreføring av hvordan hun ønsker å fremme motemerket.

– Jeg synes det var forferdelig når butikker ville bytte ut varer som hadde hengt der i tre, fire måneder og «gått ut på dato». Jeg ønsker ikke å være en del av en slik tankegang, sier hun.

Vaar på sin side har spesialisert seg innen klimatilpassing av norske byer. Hun har de siste årene undervist og holdt foredrag om klimarelaterte tema og miljøproblematikk.

– Ideen om en konseptbutikk fikk vi i fjor sommer, så det gikk fort frem til åpning. Vi ønsker at SORGENFRI skal bli et sted som fremmer collabs mellom større og mindre aktører og på tvers av bransjene, sier hun, og viser til Ingrids samarbeid med stolene til norske Varier.

– Vi har i den korte perioden vi har hatt åpent hostet flere utstillinger, album-releases og lanseringer. Vi gleder oss til å kunne åpne opp igjen for flere slike arrangementer. Blant annet et veldig spennende keramisk prosjekt sammen med Odd Standard i Stavanger som vanligvis lager servise til Michelin-restauranter, sier Vaar.

– Bærekraft er det viktigste vi har

Kunst, design og bærekraft er stikkord for butikkgalleriet som presenterer en kuratert samling arbeider fra norske kunstnere og designere i tillegg til eldre ikoniske objekter.

– Vår filosofi er å bruke kortreiste materialer og, der det lar seg gjøre, satse på gjenbruk og investere i produkter av god kvalitet som varer lenge. Rundt 30 prosent av samlingen er tidligere eide produkter. Vi håper vi gjennom prosjektet kan være med på å booste en trend som er spesielt viktig i de bransjene vi tilhører.

Album-release med Iris og Philip Emilio på SORGENFRI
Kaja Dahl sin soloutstilling på SORGENFRI
Soloutstilling med Kaja Dahl
Vernissage med Victor Nicolai

– Kan dere si litt om hvordan samlingen er kuratert?

– Det er mange aspekter vi ser på. Alt fra hvor unikt produktet er, hvor tidsriktig det føles, hvor og hvordan det er laget og sist, men ikke minst fremførelse. Målgruppen er 15-95 år. Vi ønsker å presentere produkter hvor det er lagt ned mye tid og kunnskap. Og produkter som i seg selv setter fine avtrykk i samfunnet og vår kultur. Samlingen er ikke komplett ennå, men når den er det vil vi at den skal reflektere en lys fremtid.

Stolen Ekstrem av Varier x Ingrid Bredholt. Foto: Calle Huth
Stol fra Studio Sløyd. Foto: Calle Huth
Baren på Sorgenfri er i norsk marmor
Foto: Calle Huth
Baren på SORGENFRI
Baren på SORGENFRI er laget i norsk marmor

– Dere snakker om å forene moderne kunst, kultur og bærekraftige designprodukter med lang levetid, hvorfor er det bærekraftige aspektet så viktig her?

– Bærekraft er det viktigste vi har. Vi skulle ønske det var den viktigste faktoren i alt vi mennesker foretar oss. Ut fra ideen om Mardou & Dean som et no-season label så vil vi at man skal se et produkt som uavhengig av produksjonsår, og ikke bytte ut ting hele tiden. Et av hovedproblemene i dagens samfunn ikke hvordan ting gjøres, men at forbruker er så enormt. Det er en stor holdningsendring på gang der folk blir stadig mer bevisste på hvor varen kommer fra. Vi tror at etter koronakrisen vil vi også handle slik, ikke bare tenke tanken.

Koronakrisen kom som et sjokk

Parallelt med butikkgalleriet har duoen også en design-factory der de hjelper andre merker med å bygge identitet og visuell profil, der både private og bedrifter kan få design og utførelse av interiøret i hus og bolig. Også egne lokaler er blitt totalrenovert kun med kortreiste eller gjenbrukte materialer, blant annet en disk i norsk, rosa marmor. SORGENFRI har også sin helt egen café i samarbeid med Fuglen med kaffe fra den prisbelønte norske kaffekjeden, te fra Spill the Tea og håndlagde bakervarer.

– På hvilken måte har dere blitt påvirket av koronakrisen?

– Krisen kom som et sjokk, men det har nok vært verre for mange andre enn oss. Vi var så ferske at vi klarte fint denne første perioden. Folk har vært enormt støttende, det gir oss håp for hele filosofien bak prosjektet.

– Nettbutikken har dessuten gått superbra. Sosiale medier har vært en helt enorm hjelp. Der når vi ut til folk uansett. Det er selvfølgelig synd at selve kafeen og butikken har vært stengt i mars, men nå åpner vi igjen i mai med halve uker torsdag til søndag. Vi har sol på uteserveringen vår hele dagen, så take-away konseptet som er delvis påkrevd funker fint, sier Ingrid.

7.- 9. mai lanseres RUE – et Oslo-baserte hudpleiemerke håndlaget lokalt.

– De lanserer sin første miniserie med hudpleieprodukter som er helt fantastiske. Det blir tre hele dager sammen med gründer Kristina Dunn med innslipp på fem og fem. Om det blir kø så er det i hvertfall spådd sol!

Les også: Se Melk & Honnings egne bilder fra Oslos nye luksuskjøpesenter