Er Grünerløkka i ferd med å dø?

Alle foto: Melk & Honning

Hva skjer med Grünerløkka?

– Grünerløkka er ikke i ferd med å dø, den har bare fått en «høyre hook» og er litt nede for telling.

Det har lenge spøkt for retailbransjen hvor den spådde butikkdøden har fått manifestere seg gang på gang. Kanskje særlig kjedebutikker har fått kjenne det på kroppen. Men også anerkjente varehus har måttet bukke under, for ikke å snakke om til dels hele gater og også bydeler.

Grünerløkka i Oslo er kjent for sine unike nisjebutikker, og flere av konseptene har fått omtale av blant annet The New York Times. Men de siste årene har flere sett seg nødt til å stenge dørene i bydelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Oslo kommune i 2019 startet med oppgraderingsarbeidet av trikkeskinnene i en av hovedgatene, Thorvald Meyers gate, var det for mange spikeren i kista. Nisjebutikken Babel gikk konkurs etter 15 år, Insomnia etter 20 år, mens Kuratert stengte dørene etter to og et halvt år på Grünerløkka.

Men flere har også åpnet dørene, deriblant Good Vibes Vintage og Vintage Jeans by Ny York, Uff Second Hand med ny avdeling, og Fargestift Vintage. Det norske brillemerket Kaibosh gjenåpner i Markveien, mens det norske motemerket Cathrine Hammel tar over Kuratert sine gamle lokaler.

Er det liv laga for det som en gang ble kåret til «verdens hippeste nabolag» eller er Grünerløkka i ferd med å dø?

Og er det Oslo kommune som er den store stygge ulven, eller spiller også endrede forbruksvaner, konkurransen fra nettbutikker og ikke minst skyhøye husleier inn?

Er Grünerløkka i ferd med å dø?
Olaf Ryes Plass på Grünerløkka i Oslo.

– Deregulert marked

– Det er veldig trist at mange legger ned. Mange av de som har stengt dørene har vært konsepter som vi har likt veldig godt selv. De har bidratt til et Grünerløkka som består av mange individuelle butikker som ikke er kjeder, og som gir Løkka en annen type miljø enn i mange andre deler av byen, sier Erlend Osland Simensen i Dapper til Melk & Honning.

Dapper har holdt på siden 2013, først med sykler, grooming og retro herreklær.I fjor flyttet de inn i nye lokaler et steinkast unna Markveien der de nå satser på blant annet unisex og kafé.

– Oslo er en av de første byene som deregulerte leie- og boligmarkedet, og har det mest deregulerte markedet. Det tror jeg har litt å si, for da er det en ting som bestemmer, og det er investorenes lommebok. Jo høyere leie de kan ta, dess bedre er det for verdien av investeringene deres. Dermed er det få insentiver til å holde prisen nede. I København og Stockholm har de derimot regulerte markeder, både i første etasje og oppover, forklarer Simensen.

Han forteller at da Dapper startet opp for syv år siden, hadde de en god leieavtale med to tidligere advokater som den gang eide bygningen. Da nye eiere kom inn gikk leieprisene opp til langt over det dobbelte, forteller han.

– Når vi snakker 4-5000 kroner per kvadratmeter i en sidegate på Grünerløkka, har man ikke råd hvis man ikke er en stor aktør som har en høy omsetning. Vi hadde aldri klart å starte opp der nå. Man må ha en kundebase, og det tar år å bygge opp. De som eier her derimot, ønsker å lage en bra første etasje og et godt miljø så de kan selge de andre etasjene høyere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Er Grünerløkka i ferd med å dø?
Anders Mageli og Erlend Osland Simensen i Dapper.

– Kred til de som bor på Løkka

Kan man skylde alt på Oslo kommune?

– Jeg tror det er lett å lete etter en grunn til at ting går som det går, og at det fort gjort å rette pekefingeren mot byggingen. Insomnia hadde en vollgrav utenfor døren sin i mange måneder. Da skjønner man når kundene ikke kommer inn. Til tider har vår gate vært stengt uten gjennomgangstrafikk. Trikkestoppet er også midlertidig stengt. Men vi har ikke kjent så mye på det, sier Anders Mageli, butikksjef i Dapper.

– Men for Grünerløkka som helhet så tror jeg ikke at det er byggingen alene som har skyld i at pilene peker nedover.

Simensen i Dapper tror butikkdøden handler mer om endrede handlevaner enn veiarbeid og mangel på parkeringsplasser.

– Men her er det er også mange muligheter ved at man kan henvende seg direkte til kundene på nett og sosiale medier. Det er jo i seg selv noe som er nytt og positivt for en uavhengig aktør.

– Var det bevisst å utvide konseptet deres midt oppi oppgraderingsarbeidet, med kafé på dagtid og eventer på kveldstid?

– Jeg tror den gamle retailen er ferdig hvis man ikke kan tilby noe mer i butikken sin enn det man kan få på nett. Hvorfor dra et sted fysisk når nettbutikken er ryddig og mer lettvint? Og hvorfor ikke utnytte lokalene i flere tider av døgnet? Det tror jeg er viktig for å skape en levende, tryggere, finere og mer interessant by. Det krever jo litt på driftsside og velvilje fra kommunen, men det er helt klart mulig, sier Simensen.

– Så skal det også sies at det er kred til de som bor på Løkka. Joe and the Juice måtte stenge dørene fordi det ikke funket. Jeg tror kundegruppen her liker best de konseptene som det tradisjonelle Løkka har hatt å tilby – og vil fortsette å støtte de, avslutter Mageli.

– Vil alltid ha en unik plass i Oslo

Åsa Formark og hennes vintage-butikk Velouria Vintage har holdt det gående i tolv år på Grünerløkka.

– Selvfølgelig er det katastrofalt for de som ikke har klart seg. Men jeg tror man må se utviklingen i lys av det som har skjedd her det siste året. Jeg forstår at en omfattende ombyggingsperiode påvirker. Det samme gjelder fjerningen av parkeringsplasser.

– Men når man nå begynner å se hvor fint det blir når trikkestoppene åpner igjen, så finnes det ingen grunn til at Grünerløkka ikke skal fortsette å være det samme som det alltid har vært. Man ser jo at Thorvald Meyers gate er blitt kjempefin. Jeg føler at selve sjelen i Løkka fremdeles er her. Og området vil alltid ha en unik plass i Oslo.

Formark føler seg ikke urolig, men heller positiv.

– Vi har fått tilbake gaten, og vi har hatt økt omsetning i butikken den siste tiden. Folk kommer til Grünerløkka som de alltid har gjort.

Åsa Formark i Velouria Vintage.

– Interessant byutviklingsdiskusjon

I fjor åpnet Velouria Vintage egen nettbutikk i tillegg til den fysiske butikken. Det har ifølge Formark vært morsomt, men også frustrerende.

– Å drive nettbutikk er en helt annen prosess enn å drive fysisk butikk. Det handler mye om å ha nok varer og større spekter. Det er klart at det har vært positivt for oss å ha nettbutikk. Å nå flere utenfor Oslo er også viktig.

– Var det bevisst å starte nettbutikk før oppgraderingsarbeidet startet?

– Jeg opprettet selve betalingsløsningen for nettbutikken i 2015. Vi måtte sette inn støtet da vi fikk vite at det skulle bygges om her. Men det var ikke for å overleve at vi startet den. Det var noe vi hadde hatt på blokka lenge.

– Hva tenker du om andre faktorer som påvirker et område som Grünerløkka – som for eksempel høye husleier?

– Det er sånn det er å drive butikk i Oslo sentrum. Samtidig skjer det en ganske interessant utvikling i sentrum innen retail, hvor flere store aktører går overende en etter en. Det er en annen tid, og man må tilpasse seg. Det gjenstår å se hva det innebærer for utleierne.

– Men det er klart at når lokaler blir tomme, så er det en veldig interessant byutviklingsdiskusjon. Hva skal vi gjøre med disse områdene i byen hvis man ikke driver butikk og salg lenger? Byliv krever butikker, synes jeg.

Er Grünerløkka i ferd med å dø?
Velouria Vintage med nye, store fortau og sitteplasser.

Halvert besøk

– Det er en trist utvikling på Grünerløkka der veldig mange nisjebutikker, men også kjeder sliter med å få det til å gå rundt. Alle bransjer påvirkes av arbeidet i hovedgaten fordi oppgraderingen av trikke- og infrastruktur i Thorvald Meyers gate tar så lang tid, sier Christian Rom i Kuratert.

Han valgte å stenge dørene til butikken sin tidligere i år, og forteller at det påvirket virksomheten hans i så stor grad at selve besøket av turister og folk utenbys fra, spesielt i helgene, ble halvert siden våren i fjor.

– Det vil nok ta over et år til før Oslo-borgere og turister strømmer til Grünerløkka i helgene og vi vil oppleve det yrende livet i gatene igjen. Jeg tror dessverre vi ikke har sett bunnen ennå, og det kan bli verre for serverings- og handelsstanden før det blir bedre igjen.

Gaten i dag hvor Kuratert holdt til i 2,5 år.

– Hva må etter din mening til for at nisjebutikker skal kunne overleve her?

– Mye av det store og viktige arbeidet som Grünerløkka Kultur- og Næringsforening med Visitløkka legger ned, må videreføres og sammen med det lokale næringslivet styrkes. Det er også viktig at store gårdeiere kommer mer på banen og er villige til å gi en redusert husleie i byggeperioden. Det bør fokuseres enda mer på Løkkadagene i august og mai hvert år, og butikknaboer bør gå sammen i enda større grad og være med på å skape liv i gatene utenom disse markedsdagene.

– Grünerløkka er ikke i ferd med å dø, den har bare fått en «høyre hook» og er litt nede for telling, understreker Rom.

Christian Rom i Kuratert. Foto: Privat

En naturlig utvikling

Motebutikken Ensemble nederst på Grünerløkka har de siste årene fått internasjonal omtale, blant annet i britiske Vogue. Gründer Marte Økelsrud tror utviklingen i området er helt naturlig.

– Det har vært tøft i retailbransjen i lengre tid, både her til lands og internasjonalt. Handlemønstret er endret, og vi må også endre oss. Fokuset vårt har hele tiden vært at vi er heldige som får holde på med det vi elsker å gjøre, vi har en visjon og et mål vi jobber mot, uavhengig av negativ utvikling, sier Økelsrud til Melk & Honning.

– Det å være tro mot konseptet sitt, men allikevel følge utviklingen er viktig. Hva med å fokusere mer på de som får det til, fremfor de som ikke gjør det? Det dukker til stadighet opp nye konsepter, og gamle aktører som utvider eller fornyer seg. Tidene endrer seg og det gjør bydeler også.

Hun mener Grünerløkka uten tvil trengte en brush-up, selv om det aldri er et godt tidspunkt for å gjennomføre så store endringer.

– Resultatet blir fantastisk. Thorvald Meyers gate blir bilfritt, vi får større fortau, mer uteservering og generelt mer tilrettelegging for de som bor her, samt tilreisende. Vi har vært heldige og har ikke hatt oppgraderingen rett utenfor døren, men føler selvfølgelig med alle som har lidd under denne prosessen.

– I et halvt år nå har vi derimot vært gjemt bak et stillas. Vi er prisgitte våre fantastiske, lojale kunder som har krøpet under sperrebånd og klatret over gjerder for å komme inn til oss.

Ensemble etter stillasene ble fjernet.

– Løkka lever i beste velgående

Hva med faktorer som endrede forbrukervaner og høye husleier? Hva må egentlig til for at nisjebutikker skal kunne overleve?

– Vi ser absolutt utfordringer i at store kjeder slipper til og økte husleier, som igjen fører til at mindre, unike konsepter faller fra. Det er en trist utvikling. Men Løkka er langt fra å dø. Løkka lever i beste velgående, og det er vi glade for. Dette er fortsatt den bydelen som oppleves som om det er 17. mai hver helg, sier Økelsrud.

– Verdiene Løkka har må vi holde på og føre videre i generasjoner. Løkka fremmer mangfold. Det har vi som butikker og menneskene som bruker Løkka på vår kappe. Vi må sammen dra lasset og bestemme veien videre. Vil du bevare Løkka, må du bruke det.

Økelsrud trekker frem den internasjonale pressen som har omtalt Grünerløkka de siste årene.

– Det skyldes at konseptene på Løkka har personlighet og sjel. Eierne selv står i butikkene og fremmer sitt konsept og det de brenner for, yter god service og tilbyr kundeopplevelser man ikke får alle andre steder.

– Trist når virksomheter ser seg nødt til å stenge dørene

– Vi gikk tidlig ut med informasjon til næringslivet i Thorvald Meyers gate for å forberede dem og oss best mulig på de forestående arbeidene, og hvordan vi kunne tilrettelegge blant annet for god adkomst for kunder og varelevering under arbeidet. Det er trist når virksomheter ser seg nødt til å stenge dørene, på tross av dette, sier Hilde E. Håve, kommunikasjonsrådgiver i Bymiljøetaten til Melk & Honning.

– Da vi startet opp undersøkte vi hvordan beboere og næringsliv aller helst ville ha informasjon fra oss. De fleste ønsket oppdatert informasjon på mail. Vi sender derfor jevnlig ut nyhetsbrev til de som abonnerer på det. Vi jobber dessuten daglig med å informere beboere og næringsliv om fremdriften i anlegget, og vi svarer på spørsmål så raskt vi kan.

Håve hevder at oppgraderingsarbeidet ikke tar lenger tid enn planlagt.

– Tvert imot. Vi er godt i rute på Grünerløkka og regner med å ferdigstille nedre del medio mai, og hele anleggsperioden rundt årsskiftet 2020/21.

– Thorvald Meyers gate hadde stort behov for fornyelse av fortau, veibane og vann- og avløpsnett, og det var helt nødvendig å oppgradere nå, da gaten uansett skulle gjennom en stor opprustning for å tilpasses de nye trikkene.

– Vår oppgave er å forvalte byens fellesarealer. Bymiljøetaten har stor tro på at Grünerløkka vil bevare sin egenart også etter oppgraderingen. Vi merker et stort positivt engasjement for bydelen fra flere aktører på Løkka. Og en oppgradert gate er jo en investering i fremtiden, for både næringsliv og beboere, avslutter Håve.

Les også: Er det over og ut for Oslos hippeste gate?