Velouria Vintage på Grünerløkka

Foto: Johanna Siring

– Ofte vet ikke de som planlegger bybildet hvordan man driver butikk

Hvordan går det egentlig med butikkene på Grünerløkka midt oppe i alt oppgraderingsarbeidet til Oslo kommune?

De fleste som har tatt seg en tur innom Grünerløkka de siste månedene, er nok enige i at Thorvald Meyers gate, hovedgaten der, ser ut som en slagmark.

Oslo kommunes etterlengtede ansiktsløft av trikkeskinnene satte for alvor i gang i våres. Dermed er smale fortau, gravemaskiner, bygningsarbeidere og støy blitt en fast del av hverdagen til de som bor og jobber på Løkka.

Men hvordan går det egentlig med de mange små, selvstendige butikkene som ligger i en av hovedstadens mest sjarmerende og pulserende årer, nå som gatene graves opp og delvis blokkeres?

Dårlig kommunikasjon

Åsa Formark driver Velouria Vintage på Grünerløkka
Åsa Formark i Velouria Vintage.

– Det er selvfølgelig en utfordring for oss når man gjør et så omfattende inngrep på Grünerløkka som dette. Det er en prosess som har vært veldig forsinket fra Oslo kommune og Bymiljøetaten sin side, sier Åsa Formark i Velouria Vintage til Melk & Honning.

Hun forteller at det har vært vanskelig å planlegge tiden fremover, ettersom arbeidet egentlig skulle begynne for ett år siden, men stadig er blitt utsatt.

– Man har hatt mange dårlige opplevelser i resten av byen, som for eksempel i Prinsens gate og Hegdehaugsveien. Derfor ble det tatt initiativ i starten til at dette skulle være et samarbeid med næringsdrivende på Løkka. Jeg opplevde likevel tidlig det at kommunen gjerne ville høre på det vi har å si, men at de allikevel gjør det de selv vil.

Til tross for en enveisdialog med Bymiljøetaten, ønsker Formark å rose entreprenørene.

– Kommunikasjonen har vært veldig god der. De legger godt til rette for oss, og det er også god informasjon på hvordan de ligger an i prosessen.

Samtidig er det ingen tvil om at det er en mer usikker tid å drive butikk i.

– Vi har selvfølgelig merket nedgang, men jeg vet at det finnes flere andre som sliter mer enn oss. Man vet ikke helt hva man skal forholde seg til. Vi får nyhetsbrev, men det er vanskelig å forutse hva som kommer til å skje i prosessen, sier hun og fortsetter;

– På Velouria har vi ikke fått bygningsarbeidet helt inntil fasaden enda. Men man må forsøke å legge til rette så godt man kan. Vi har for eksempel åpnet nettbutikk. Jeg opplever fremdeles at Grünerløkka er et levende sted. Men det er klart at det ikke er det samme folkemylderet som man vanligvis har om sommeren.

Legger ned butikken

Nederst ved Olaf Ryes plass på Grünerløkka lyser det opp store gule bokstaver malt på et butikkvindu. «Opphørssalg». Pasquale Pipolo, eier av klesbutikken Insomnia, legger ikke skjul på at bygningsarbeidet har vært avgjørende for at han nå legger ned dameavdelingen.

Pasquale Pipolo driver Insomnia på Grünerløkka
Pasquale Pipolo i Insomnia.

– Det har vært tre tøffe måneder og en veldig tung tid helt siden de startet opp, ettersom vi ble sperret inne i butikken med arbeidet utenfor. Vi mistet drop inn-kunder. De faste kundene våre vet at vi er her, men de andre går rett forbi uten å komme innom, sier han og fortsetter;

– Man ser at vi har åpent, men samtidig blir folk litt skremt av veien. Det har vært ganske bråkete.

Hvordan synes du kommunikasjonen har vært?

– Det har vært både og. Kommunen og Bymiljøetaten sier én ting, men gjør noe annet. De skulle egentlig begynne med fortauet først i september, men så gjorde de det nå istedenfor. Det er jo bra, for man ser resultatet. Det blir veldig fint her, men det tar sin tid.

Pipolo forteller videre at dameavdelingen til Insomnia legges ned i slutten av juli, mens herreavdelingen fortsetter.

– Vi har prøvd alt vi kan. Man vil jo ikke skylde bare på veiarbeidet, men det har vært en faktor.

Hva tenker du om en økonomisk kompensasjon?

– Det er en god tanke, men jeg tror ikke at kommunen er interessert i å hjelpe oss med det. De har ikke ressurser til å hjelpe små butikker. Egentlig driter de i det, rett og slett. Vi får håpe at det blir en spennende butikk som tar over lokalet vårt, for å holde gaten levende.

– Manglende forståelse hos politikerne at vi faktisk utgjør en viktig del av Løkka

Det er ingen tvil om at det blir fint på Grünerløkka når jobben er gjort. Illustrerte planleggingsbilder viser brede fortau, flere uteserveringer og en bilfri Thorvald Meyers gate. Åsa Formark hos Velouria Vintage mener likevel at ting kunne blitt gjennomført på en annen måte.

– Ofte vet ikke de som planlegger bybildet hvordan man driver butikk. Det er kanskje ikke alltid reelt det som de tror fungerer for oss. Vi kjenner området vårt, og flere av forslagene våre kunne ha blitt gjennomført, sier hun og fortsetter;

– Når det er sagt, så blir det helt sikkert fantastisk fint her. Man graver ikke bare opp gaten, man fjerner samtidig alle parkeringsplasser i Oslo sentrum. Likevel ser jeg at folk er villige til å komme seg hit uansett, og det er kjempebra.

Synes du at dere burde fått økonomisk kompensasjon for tapet av kunder og omsetning som arbeidet har forårsaket?

– Økonomisk kompensasjon var noe man diskuterte i starten. Kanskje istedenfor å gjøre masse kunstprosjekter som kommunen ønsker å ha her, så kunne man heller hatt en pott som ble fordelt på de som driver butikker. Jeg synes det er en manglende forståelse hos politikerne at butikkene faktisk utgjør en viktig del av Løkka.

– Jeg mener at vi som er her er mer enn bare butikker. Sammen skaper vi det Løkka er i dag.

– Byggeperioden ville bli utfordrende

– Vi tok tidlig kontakt med næringslivet for å forberede aktørene best mulig. Det var viktig for oss å få frem at byggeperioden ville bli utfordrende. Spesielt siden det er mange nisjebutikker på Grünerløkka med liten økonomisk margin i et allerede svingende marked, sier Katarina Young, assisterende prosjektleder i Bymiljøetaten til Melk & Honning.

– Målet med samarbeidet var å legge så godt som mulig til rette for butikkene, og å gi de mulighet til å tilpasse driften i byggeperioden. I 2017 ble det blant annet opprettet en samarbeidsgruppe med representanter fra næringslivet i Thorvald Meyers gate for å sikre god dialog og samhandling.

Young forteller at de har vært innom alle næringslokalene i gaten flere ganger både før oppstart og under arbeidene. De sender også jevnlig ut nyhetsbrev med informasjon til alle naboer som har registrert seg til å abonnere på dette.

Flere butikker på Grünerløkka føler at dere har vært interesserte i å høre på forslagene deres, men til syvende og sist likevel har gjennomført det dere selv ville. Hva tenker dere om det?

– Det stemmer at vi er interesserte i å høre på alle forslag for å legge til rette så langt det lar seg gjøre. Vi har lagt mye til rette, men det er store og krevende arbeider som nå utføres. Det gjør at vi dessverre ikke kan ta hensyn til ethvert innspill. Dette både på grunn av kompleksiteten og rammer som for eksempel tid.

– Oppgraderingen er også helt nødvendig for å tilpasse for nye trikker. I tillegg er det et stort behov for vedlikehold av fortau og gate. Når vi nå først oppgraderer, så totalrenoverer vi Thorvald Meyers gate, for å unngå flere arbeider i nærmeste fremtid.

Når det gjelder økonomisk kompensasjon for tapt omsetning, forteller Young at Bymiljøetaten har ingen mulighet til å gi dette.

– Kunstprosjektet SAMMENomGATA er et samarbeid med Kulturetaten, som har bevilget egne midler til dette. Dette er blant annet et resultat av et ønske fra næringsdrivende om å holde gata levende. Målet er altså å gjøre anleggsperioden mer attraktiv og for å opprettholde liv i gata.

Klønete å komme seg frem

Turid Bjørgesæter driver Oslo Sy- og Servicesenter.
Turid Bjørgesæter i Oslo Sy- og Servicesenter.

– Det er klart det er litt støy og støv her, men i utgangspunktet har dette gått over all forventning. Vi har ikke hatt noe problem med kommunikasjonen med kommunen, men vi merker en nedgang av kunder og at det er roligere her, sier Turid Bjørgesæter, eier av Oslo Sy- og Servicesenter.

Beslutningen om å fjerne parkeringsplassene som har vært rett utenfor inngangen til butikken, har derimot vært problematisk. Kundene kommer nemlig med symaskiner som behøver reparasjon- og de er gjerne tunge.

– Det er en utfordring. Men de fleste av kundene våre finner en parkeringsplass for av- og pålessing lenger nede i gaten. Noen møter vi fordi det er tungt å bære, spesielt for de eldre, sier Bjørgesæter og fortsetter;

– Det er negativt for oss at de har fjernet parkeringsplassene. Mange synes det er tungvint å komme hit, og mye av kundegruppen vår blir borte når de holder på sånn ute i gaten. De gidder jo ikke å komme hit når det er så klønete å komme frem. Men da må man finne løsninger og prøve å møte kundene. Derfor har vi begynt å kjøre symaskinene hjem til folk.

Hvordan har det vært for dere når trikkestoppet rett utenfor døren deres har vært midlertidig borte?

– Når de har holdt på utenfor her, så har nærmeste trikkestopp vært enten nede ved Schous Plass eller oppe ved Birkelunden. Det er negativt, for vi merker at de som pleide å vente på trikken, de som tilfeldigvis kom forbi, de er borte. Men når trikkestoppet nå er tilbake, så kommer de forhåpentligvis.

Bjørgesæter tror de fleste butikkene på Grünerløkka har merket nedgang i omsetningen.

– Vi har hatt en kraftig nedgang de månedene de har holdt på i Thorvald Meyers gate. Ettersom vi eier lokalet vårt, så klarer vi oss, men det er verre for de som har høye utgifter på husleie. Vi kunne godt ha fått en kompensasjon, i hvert fall et tilbud om det. Det er klart at når du taper 40 prosent av omsetningen din på så mange måneder som det er snakk om, så er det mange som kanskje ikke klarer seg, avslutter hun.

Les også: Nå er det bestemt: Regjeringen legger ned pelsdyrnæringen i Norge