Hun har drevet vintage-butikk på Løkka i ti år

– Flere og flere ser viktigheten av å shoppe vintage.

Svensk-norske Åsa Formark står bak Velouria Vintage på Grünerløkka i Oslo – vintage-butikken som nærmest er blitt for et landemerke å regne i bydelen hun selv sammenlikner med både Söder i Stockholm og Le Marais i Paris. Nå åpner hun også nettbutikk, samtidig som hun kan feire ti år med butikkdrift i en tid der vintage er i vinden, men retail-markedet blør.

Les også: Hva er status for norsk motebransje anno 2019?

Ville dele skattene

– Velouria Vintage er et sammensurium av inntrykk. Det er en butikk der man kan ta et dypdykk og finne noe rått. Noe spesielt som ingen andre har. Nå håper vi å bli det samme på nett for de kundene som ikke kan komme til butikken, sier Formark til Melk & Honning.

– Butikken sprang ut fra en drøm om å gjøre noe eget. Jeg har bestandig elsket vintage og shoppet mye når jeg har vært på reise. Men så fant jeg mye som ikke passet meg, eller som ikke var helt min stil, men som det var vanskelig å gå fra. Er man glad i vintage og finner noe helt vilt kult, så får man jo lyst til å kjøpe det. Så det var vel sånn det begynte. Med et ønske om å dele skattene.

– Jeg elsker fremdeles når en kunde finner et plagg de bare ikke greier å gå fra i butikken. Eller når noen kjøper en Chanel-veske. Det er et rush siden det er en stor investering. Folk blir rett og slett litt salige.

Velouria Vintage har blitt et landemerke på Grünerløkka i Oslo. Foto: Johanna Siring.

Økt interesse

Da hun skulle åpne sin egen butikk falt valget naturlig på Grünerløkka – bydelen Formark har elsket helt siden hun kom til Oslo.

– Jeg trives her. Det føles litt som Söder i Stockholm eller Le Marais i Paris. Som en liten by i byen. Løkka har utviklet seg i de årene Velouria har vært her, men nabolaget har beholdt den samme viben. Det er en god miks av folk, butikker og utesteder.

Samtidig har interessen for både gjenbruk, second hand og vintage fra et bærekraftsperspektiv bare økt.

– Gjenbruk er et viktig standpunkt, både for miljøet og for personlig stil. Jeg tror veldig mange er lei av å gå rundt i akkurat det samme som alle andre. Vi går i en retning der stadig flere ønsker å skille seg ut. Da er vintage perfekt. Kvaliteten på nyproduserte klær går stadig nedover, og jeg tror også at mange har blitt mer kvalitetsbevisste. Man vil ha bedre materialer, som for eksempel silke eller kasjmir, og det er mye billigere om man kjøper det vintage. Også tror jeg at selve skattejakten appellerer til noe hos urmennesket. Alle som har shoppet vintage kjenner igjen tilfredsstillelsen når man endelig finner akkurat det plagget man har lett etter dødslenge, sier Formark.

– Vi startet butikken akkurat da mange begynte å bli interessert i vintage, og har sett en stadig økning og bredde i kundegruppen vår. Det er gøy. Det ser ut til at flere og flere ser viktigheten av å shoppe vintage. 

Foto: Johanna Siring.

– Å drive butikk er ikke for alle

Men å drive butikk er ikke bare-bare i en tid med sviktende marked og for mange dystre utsikter. Hva er hemmeligheten bak å ha overlevd på Løkka i så mange år?

– Vi har det gøy. Vi gjør noen som betyr noe hver dag. Å drive butikk er ikke for alle, men vi er over middels glad i folk og jeg tror kanskje det smitter av seg i butikken. I tillegg har vi klart å holde oss på et lavt prisnivå. Vi har faktisk stort sett de samme prisene nå som for ti år siden. 

I takt med at interessen for second hand og vintage har økt har også butikkene som tilbyr dette poppet opp som paddehatter over hele byen, kanskje spesielt på Løkka.

– Det er fint med mangfold. Vi gjør vår greie og ser ikke på hva de andre butikkene gjør. Jeg mener det er viktig å være konsekvent med sitt eget konsept. Det er den eneste måten å overleve på. Det er fint at flere vintagebutikker ligger på Løkka. Da kommer det flere folk hit, og det er bra for alle. 

– Hva tror du er så spesielt med nettopp Velouria Vintage?

– Det er vanskelig for meg å si hva som gjør Velouria spesiell. Det er opp til andre å bedømme. Mye av mine tanker og personlighet sitter i veggene her. Ikke minst i sosiale medier. Kanskje er det at vi prøver å gå vår egen vei. Kanskje er det litt galskap over det hele. Det er ikke så farlig, liksom. Mitt mål er å ha det litt gøy hver dag. Vi legger også mye energi i å finne de riktige plaggene, og vi er opptatt av å ha kvalitet. Jeg elsker at vi har alle typer kunder i alle aldre. Du vet aldri hvem som kommer inn døren.

Trender kommer og går, men basisen består

Det er Formark som sammen med sitt team selv gjør alle innkjøp til butikken. Slik det har vært i ti år.

– Vi håndplukker alle varer fra våre forhandlere. Det er en spennende prosess, og siden jeg er glad i å reise, så er det perfekt. Jeg er opptatt at det skal vare en blanding av spesielle ting og det mer vanlige. Vintage kan også være en enkel silkebluse eller en kasjmir-trøye. Vi selger alt fra Chanel-vesker til rockshirts, sportmerch, collegegensere, jeans og hvem vet hva mer. Det er i miksen av alt det interessante oppstår.

– Jeg er også opptatt av å være på trend. Vi skal være et alternativ til fast fashion. Derfor følger vi nøye med på sesongens trender. Mote går i sykluser så det er stort sett bestandig mulig for oss tilby noe a-la det man ser på catwalken. Så Velouria endrer seg litt hele tiden. Ikke minst fyller vi på varer hver dag. Vi ser trender komme og gå, men også kommer tilbake stadig raskere. Det føles som om at alt er lov. Alle trender eksisterer litt side om side i dag. Så, ja, utvalget er helt klart annerledes nå enn for ti år siden, men basisen består.

– Hva er det mest utfordrende med å drive vintage-butikk i Oslo?

– Akkurat nå er det alle ombygginger av veier og trikkespor. Det har sikkert skjedd vanskelig ting opp igjennom, men jeg prøver å tenke positivt og ikke dvele for mye ved det. Jeg har arvet en gullfiskhukommelse fra faren min. Det er veldig fint, fordi jeg fokuserer ikke på det negative, men prøver å løse ting eller gå videre. 

– Og det morsomste? 

– Folk. Å møte alle som er innom butikken. Å se lykken når noen finner drømmeplagget. Det gjør meg fremdeles glad. 

Foto: Johanna Siring.

– Jeg er blitt ekstremt kresen

Tid og tålmodighet er Formarks beste tips når det kommer til second hand- og vintage-shopping. Det – og å lage seg en liste over hva man faktisk er på jakt etter.

– Det er også viktig å ha et åpent sinn. Ofte ser 80-tallsblusen mye kulere ut på deg enn hva den gjør på hengeren.

– Hva ser du selv etter når du handler vintage? 

– Jeg er blitt ekstremt kresen. Jeg ser etter gode materialer som silke og cashmere. Og 70-tallskjoler. Det synes jeg er gøy til fest. Store blomster og klare farger. Det var de flinke til på 70-tallet, så får man heller leve med polyester i noen timer på fest. Jeg kikker bestandig litt på Chanel-vesker, men jeg sparer pengene mine til konsertbilletter for tiden, så det får bli med litt kikking. 

Hva er dine tips til gründere som drømmer om å starte noe eget? 

– Å ikke gi opp. Ha en egen idé – ikke bare kopier noen andre. Å drive eget er en livsstil. Det gir en frihet, men du er til syvende og sist ansvarlig for din egen hverdag. Og så må man være litt som poteten, brukbar til det meste. For det er utrolig mange forskjellige oppgaver å løse underveis, og det kan være litt skummelt. Min innstilling har alltid vært at man kan lære seg alt om man bare vil.

Foto: Johanna Siring.

Hovedbilde via Velouria Vintage.