Vil Barneys-konkursen få ringvirkninger også her hjemme?
Etter rykter om en mulig konkurs, kom nylig nyheten om at det ikoniske varemagasinet Barneys i New York nå søker konkursbeskyttelse. Sviktende salg med få lokale og mange vindusshoppende turister skal være grunnen. Også økt netthandel, forhøyet husleie og større fokus på bærekraft og gjenbruk skal være blant faktorene som spiller inn.
Samtidig har varehusene Selfridges og Harrods i London opplevd en økning i salg de siste årene. Selfridges hadde en av sine hittil beste salgsperioder i desember i fjor med ekstravagante utstillingsvinduer og gode produktkategorier. I fjor åpnet de dessuten en permanent skatehall. Harrods på sin side åpnet i sommer en eksklusiv Fendi-kafé for sine kunder.
Også her hjemme forsøker varehusene å følge med i tiden for å møte den nye retail-hverdagen og for å holde seg relevante. Men hvordan går det egentlig? Melk & Honning tok en prat med Steen & Strøm og Høyer.
– Må skape fremtidens konsepter
Steen & Strøm er Norges første moderne varemagasin, og sto ferdig allerede i 1874. Siden den gang har varehuset, som er kjent for blant annet sine vindusutstillinger, gjennomgått et realt ansiktsløft.
– Jeg tror at de som evner å fornye seg, gi unike opplevelser og forstå de yngre generasjonene sitt behov, slik som Gen Z og Millenials, vil få suksess. Man må skape fremtidens konsepter, sier Ruben Storevold, eiendomsdirektør for Steen & Strøm, Eger og Promenaden Fashion District til Melk & Honning.
– Jeg tenker at man må gi mennesker en grunn til å komme utover det at de skal handle noe. Det kan være omgivelser og butikker som inspirerer, en unik matopplevelse eller en personlig service som gjør at man vil komme tilbake. Gi kundene mer enn de forventer, gi dem «Theater of Retail».
– Hvilke utfordringer har dere møtt på her hjemme?
– Jeg ser kun potensialet, og i en sesong med store endringer kommer også store muligheter til å ta markedsandeler.
Tallene fra proff.no viser svak lønnsomhet for Steen & Strøm. Hvordan skal varehuset klare å holde på kundene i en tid der netthandel og fokus på bærekraft øker?
Storevold forteller at det koster penger å utvikle eiendom og nye konsepter.
– Jeg tror at bevisste forbrukere er en mulighet for varehandel og handelsdestinasjoner som Promenaden Fashion District. Gårdeierne, butikkene og kundene må alle bidra. Vi har en lang vei å gå, men ønsker å være med på reisen.
– Vi ser flere og flere online-butikker som ønsker fysisk butikk for å få synlighet. I tillegg ser kundene etter kvalitetsprodukter som varer. Vi bygger en destinasjon midt i hjertet av Oslo, avslutter han.
– Helt nye handleopplevelser
– Det har dukket opp mange nye utfordringer, og det kommer stadig nye. Man må være fremoverlent og villig til å gjøre noe med dem, ikke bare snakke om dem, sier Ørnulf Høyer, grunnlegger og eier i Høyer-gruppen.
– Nye handleflater og handlevaner er de viktigste fellesbetegnelsene for de utfordringene vi står ovenfor. Men disse begrepene har jo veldig mange forskjellige elementer i seg, som man må vurdere detaljert for å kunne imøtekomme dem på vår måte.
Han forteller at priskrig midt i fullpris-sesonger er noe som krever helt nye strategier. Det samme gjør hvordan forbrukerne setter av tid til handel når tidsklemma blir forsterket av all tiden man bruker på nettet.
– Sist, men ikke minst vil også Høyer tilby helt nye handleopplevelser i fremtiden. Vi er allerede i gang med å utvikle nye handleflater som omhandler både gjenbruk av klær, utleie, vintage og luksus.
Vil bli Norges største nettbutikk
– Vi synes det som skjer i markedet er kjempespennende, og det gir oss faktisk mange nye muligheter ettersom vi har en unik substans i det norske markedet fra før, sier Ørnulf Høyer.
Han forteller at de har en målsetting om å bli Norges største nettbutikk. Det krever ifølge Høyer både samhandling og å dele godene med de fysiske butikkene.
– Det handler i hovedsak om å spille butikkene gode gjennom personaltiltak og gi forbrukeren flere alternative handleflater både på nett og i butikk.
Han nevner akademi for ansatte, virtuelle handleopplevelser, personal shopping, kundeklubbsfordeler, click & collect og utvikling av nye samarbeidsformer i forhold til sosiale medier.
– Hva tenker du om at Barneys skjebne? Er det noe man bør frykte også her hjemme?
– Det er en bakgrunn for konkursen til Barneys som de fleste nok ikke kjenner til. Det handler om en husleiekontrakt som nå koster det mangedoblete etter mange år med en lav leie. Men også andre forretningsmessige aspekter, forteller Høyer.
– Jeg har hørt at mange regner med at Barneys vil gjenoppstå, men hvordan vet jeg ikke. Det er tøffere tider for butikker som Barneys, det er det ingen tvil om. Og det må man også være obs på her hjemme. Likevel kan det være nettopp butikker med litt større distribusjonsflater som Barneys i New York, Magasin i København, NK i Sverige og Høyer i Norge som kan stå igjen som vinnere når nye handlemønstre har fått lov til å sette seg litt.
– Utvikling koster penger
Høyer har de siste årene satset for fullt på sine egne merker Maud og Fram. I vinter kunne Melk & Honning avsløre at de nå lanserer butikkjeden Høyer Collabs som vil bestå av mindre såkalte mini department-butikker. Men tall fra proff.no viser en svak lønnsomhet også for Høyer.
– Høyer har flere forretningsområder, hvor det mest kjente er vår retail-avdeling bestående av 27 Høyer-butikker. Hvorav syv er egeneide og 22 er eid av franchisetakere. Faktum er at vi har et pent overskudd med henhold til denne retailvirksomheten. Men det er da også fordi vi allerede har gjort en rekke tiltak for å holde på kundene, sier Høyer.
– Men like viktig som det vi allerede har gjort er det vi kommer til å gjøre i fremtiden, og som allerede er i full utvikling. Men utvikling koster penger og ressurser. Derfor viser regnskapet til Høyer Gruppen en lav lønnsomhet, ettersom vi bruker mye penger på å investere i utviklingen av vår netthandel og våre egenproduserte nye kolleksjoner Fram og Maud. Dette går hånd i hånd med nødvendigheten av å fornye seg.
– Men det er jo det som er gøy med mote. Det er ikke alltid maksimering av et overskudd som er det viktigste. Det handler vel så mye om gleden av å jobbe med design og være aktuell og oppdatert. Og fremfor alt handler det om den gleden vi kjenner av å skape opplevelser og kjenne at man lever.