Og designsamarbeid.
Det er knalltøffe tider for retailbransjen, og stadig flere butikker ser seg nødt til å stenge dørene.
Det har det norske motemerket Kaibosh fått kjenne på kroppen. Etter å ha gått konkurs, har brillemerket satset på nytt med nye investorer og mulig internasjonal ekspansjon.
Nå åpner Kaibosh ny butikk på Grünerløkka i Oslo.
Helge Flo i Kaibosh forteller til Melk & Honning at den nye butikken vil ligge i krysset mellom Markveien og Korsgata. Det er ikke langt fra der butikken lå tidligere, vegg i vegg med den norske motebutikken Ensemble i Nordre gate.
– Når vi pusser opp prøver vi å finne frem gamle veggpanel som var der opprinnelig. Innredningen tegner vi i Bergen, men målet er å finne så mye av materialer som mulig lokalt i Oslo. Når vi åpner i midten av februar, håper jeg at vi får til det samme som i Bergen – å bruke lokalet til mer enn bare en butikk, sier Flo.
Som for eksempel å arrangere intime konserter med nye og up and coming artist.
– Men først og fremst er vi jo en optiker som tar synstester og selger Kaibosh-briller og -solbriller.
Vanskelige Grünerløkka
Det er mildt sagt urolige tider på Grünerløkka. På grunn av faktorer som oppgraderingsarbeidet til Oslo kommune, høye husleier og endrede forbruksmønstre, har flere butikker måttet kaste inn håndkleet.
– Hva tenker dere om disse utfordringene? Hvordan skal dere få butikken til å gå rundt?
– Jeg tenker at utviklingen er turbulent av flere årsaker. En ting er at man graver og det vil gi hele området et nytt uttrykk som kanskje gjenspeiler seg i at butikklokalene etterhvert sakte, men sikkert også blir oppgradert. Det er jo miksen av brukt, kuratert og unikt design som trekker folk til Grünerløkka.

– Vi får krysse fingrene for at det fortsetter med å være en interessant og fin organisk miks av butikker. For Kaibosh sin del så avhenger vår suksess av at vi fortsetter å levere interessant design til fantastiske priser, og til en service og kunnskap som gjør at kundene kommer igjen. Det er vel kanskje ikke mer komplisert enn det, oppsummerer Flo.
På tampen av fjoråret etterlyste Kaibosh flere investorer, og hvermansen kunne få eie en del av merket. Rett før jul nådde brillemerket én million kroner.
– Det er kjempespennende at mange av kundene våre har investert i oss, det er spesielt. Jeg tror vi har verdens mest fantastiske kunder, basta! Vi har fått tilstrekkelig med midler til å åpne butikken på Grünerløkka, og samtidig styrke bemanningen på back office i Bergen. Det gjør at vi kan være mer aktive og øke farten litt.
– På sikt er selvfølgelig planen å hente inn mer penger for å kunne gjennomføre våre fremtidige planer. Men for øyeblikket gjør vi en ting om gangen og har begge hender på rattet.
Nytt norsk designsamarbeid
Samtidig lanserer Kaibosh et designsamarbeid med Bergans. Det norske sportsmerket etterlyste på Facebook i begynnelsen av januar gamle Bergans-plagg som kan bli til solbrille-detaljer i den nye samarbeidskolleksjonen.
– Bergans er jo et ikonisk norsk merke som vi alle har vokst opp med og har et forhold til. Da de fant en gammelt Bergans solbrille-reklame fra 1930-tallet, så var det interessant å se hvordan vi kunne bringe det inn i dagens uttrykk og samtidig finne på en interessant og ny vri, sier Flo.
– Kolleksjonen består av fire modeller, der en av modellene har solside-beskyttere som er laget av resirkulerte materialer fra gamle Bergans-plagg. Har du et gammelt Bergans-plagg med en fin historie, så er vi interesserte.

– Spennende møte mellom to norske merkevarer
– Samarbeidet mellom Bergans og Kaibosh er et spennende møte mellom to norske merkevarer som i utgangspunktet er veldig ulike, sier Anders Sten Nessem, kommunikasjonssjef i Bergans til Melk & Honning.
– Det gamle brilledesignet fra 1939 som vi gjenoppliver, bringer oss sammen. Kaibosh er veldig fine å jobbe sammen med for Bergans, og sammen har vi klart å komme frem til en fantastisk nytolkning av de gamle Bergansbrillene.
Det var ved en ren tilfeldighet at Bergans x Kaibosh-samarbeidet ble født.
– Vi så på en gammel brilleannonse vi fant på Nasjonalbibliotekets sider, hvorpå en av våre kreative sjeler sier: ‘Det ser ut som Kaibosh-brillene til dama’. Og det var frøet til ideen om å gjøre et samarbeid.
– Først ble ideen lansert internt, før vi tok kontakt med Kaibosh. Dette syntes de var veldig spennende, og samarbeidet var i gang. Alle har likt denne ideen veldig godt – bare god stemning hele veien.
– Hvordan kom dere på ideen å etterlyse gamle, oppbrukte Bergans-plagg for å lage brilledeler- og detaljer?
– Da vi skulle lage modellen med sol- og vindskjerming, så vi på flere alternativer. Gummi, skinn og etterhvert stoff. Vi fant ut sammen med Helge Flo at det er tull å produsere nytt, når vi kan bruke stoff som allerede har vært i bruk. Vi ville gjenbruke gamle, slitte produkter som har hatt et langt turliv. På den måten får hver brille en historie. Som en artig greie er etuiet brillene blir levert i, bittesmå soveposer.
Les også: Nå slår disse tre norske motemerkene seg sammen i Paris