– Da det tikket inn en mail med overskriften «British Vogue Request», holdt jeg på å svime av. Det er ikke akkurat hverdagskost.
I novemberutgaven av britiske Vogue skriver magasinet at Norge er et land du bør besøke. Her anbefaler de leserne sine å ta shoppingturen til butikken Ensemble på Grünerløkka. Magasinet understreker at dette er deres favorittbutikk i Norge.
Videre i teksten skriver Vogue-journalisten at Norge er det minst utforskede landet i Skandinavia, men at det er på vei oppover, blant annet fordi de mener Oslo er i starten på en kulturrenessanse.
Blant tips til fine kunstopplevelser, spisesteder og barer, skriver Vogue varmt om nisjebutikken Ensemble. Butikken blir omtalt som en stilig handleopplevelse på Grünerløkka, hvor up-and-coming skandinaviske merker blir satt i fokus.
Tømte magasinhyllen
At en norsk nisjebutikk blir nevnt i et stort, internasjonalt motemagasin som Vogue er ikke hverdagskost og spesielt i en tid hvor landets butikker sliter kan det være kjempeviktig at butikkene får mer positiv oppmerksomhet rettet mot seg.
Eier av Ensemble, Marte Økelsrud, legger ikke skjul på hvor stort det var for henne og butikken da Vogue først tok kontakt.
– Da det tikket inn en mail med overskriften «British Vogue Request», holdt jeg på å svime av. Ikke akkurat hverdagskost. Jeg måtte faktisk google motejournalisten sitt navn, for å se at det hele faktisk stemte.
Økelsrud forteller at selv om hun var klar over at butikken hennes ville bli nevnt i novemberutgaven av det britiske motemagasinet, var hun veldig spent på å se hvordan saken ville se ut.
– Jeg løp til nærmeste Narvesen, plukket opp britiske Vogue og begynte og bla intenst for å finne artikkelen, sier hun og fortsetter:
– Jeg kokte jo nesten over der jeg stod og endte opp med å kjøpe alle eksemplarene de hadde i magasinhylla, de i kassen må jo ha trodd at jeg var gal. Haha!
En stor bekreftelse
Til Melk & Honning virker Økelsrud tydlig ydmyk og stolt over at butikken hennes fikk æren av å pryde en magasinside i Vogue.
Hun forteller at det hele var en fantastisk følelse og at hun fikk en deilig bekreftelse på at hun har gjort noe riktig gjennom med de to årene siden hun først startet butikkeventyret.
– Alle timene som er lagt ned i butikken ble enda mer verdt det. Det føles stort, sier hun.
– Da jeg åpnet butikken for to år siden hadde jeg aldri i min villeste fantasi tenkt at butikken på 40kvm på Løkka, ville bli omtalt internasjonalt, spesielt ikke i britisk Vogue.
Økelsrud avslutter med å fortelle at hun tror dette vil gjøre at Ensemble får en mer solid plass på butikkartet, både her i Norge, men også internasjonalt.
– Det å ligge i en sidegate på lille Løkka i Oslo krever at vi blir til en destinasjon, noe en slik artikkel bidrar til i stor grad. Det å få enda flere til og oppsøke butikken gjør at jeg får muligheten til å utvikle butikken og konseptet, sier hun og avslutter med å avsløre:
– Dette gir meg enda mer motivasjon og et driv videre, i tillegg til at det bidrar til å ikke sette begrensninger for hva som kan skapes. Jeg har jo enda flere planer for Ensemble i fremtiden!
Bilder av Ida Bjørvik og Instagram @Ensemble
Les også: Norske it-jenter hylles av internasjonal presse