Dapper flytter inn i nye lokaler.
Dapper kom inn som et friskt pust på Grünerløkka i Oslo i 2013 med konseptet som mikset sykler, grooming-produkter og retro herreklær.
De siste årene har de imidlertid gått bort fra det opprinnelige konseptet med sykler og barbering til fordel for et mer rendyrket et med klær og tilbehør i fokus. Nå er butikken på flyttefot, og mens nabobutikk Ensemble tar over Dappers gamle lokaler, åpner de i september dørene i nye lokaler i Nordre gate 20.
Nytt konsept med unisex
– Det har vært en gradvis utvikling og læringsprosess til det vi er i dag, uavhengig av at vi skal flytte, sier Erlend Simensen, medeier- og gründer og innkjøper i Dapper til Melk & Honning.
I dag selger Dapper mer moderne moteklær enn de gjorde i starten, med merker som Livid, Calvin Klein og Avenue. I løpet av sommeren får butikken også inn nye merker som Maison Kitsuné, Carne Bollente og Diemme.
– Vi har hatt sykkelbutikk og barbersalong og dermed underkommunisert til kundene at vi også har moteklær. Heritage var en veldig stor bølge tilbake i 2013, men det er en helt annen situasjon i dag. Det er lenge siden vi beveget oss bort fra det første konseptet som var retro, sier Simensen.
– De nyere merkene våre som Ami, Alexandre Mattiussi, Séfr og Schnayderman’s har fungert veldig bra. Samtidig har vi flere merker vi har hatt i mer enn fem år som leverer sesong etter sesong, hvor vi har bygd opp en lojal kundekrets over de siste årene.
Også når det gjelder grooming har Dapper endret på sortimentet.
– Dapper og PelsPels [barbersalong, red. anm] er adskilt. Vi skal fremdeles ha herreprodukter, uavhengig om du har skjegg eller ikke. Vi ønsker å gjøre Dapper mer unisex på sikt med verken kvinne- eller herreprodukter. Vi ser ingen grunn til å skille på kjønn. De luktene som tidligere var dame- eller herredufter er en samfunnsmessig styrt greie.
– Liker å gjøre ting selv
Fra et sjarmerende lokale i en sidegate på Grünerløkka til et flunkende nytt glassbygg, et såkalt miljøbygg, et steinkast unna åpner nye Dapper dørene i september.
– Interiørmessig så tenker vi å ikke ha så voldsomt mye møblement. En ting vi har lært er at det som fungerte for et halvt år siden ikke nødvendigvis er det du vil ha i dag. Derfor skal alle elementene i butikken kunne byttes ut etter modulprinsippet.
– Når det gjelder utformingen vil vi gjerne bo oss inn i lokalet og kjenne litt på det. Vi liker å gjøre ting selv og vil sette vårt eget preg på det.
Fra sykkelverksted til vinbar

De siste årene har flere sykkelkonsepter poppet opp rundt omkring i Oslo. Oslo Velo og Peloton kombinerer sykkelbutikk- og verksted med kafé og bar. Simensen forteller at Dapper sluttet med sykler allerede i fjor.
– Det har kommet veldig mange andre sykkelkonsepter til. Vi måtte ha solgt 300-400 sykler i løpet av en sesong for å kunne leve av det, og logistikkmessig var det vanskelig å drive verksted med en liten butikk på 35 kvadratmeter på Løkka. Man må ha kapasitet for å kunne ta inn sykler på verkstedet og fikse, og samtidig øke salget av sykler. Vi har forhåpentligvis bidratt til at Oslo er blitt en bedre sykkelby.
I den nye butikken blir det altså ingen sykler, men en bar.
– Vi ønsker å starte opp en vinbar i det samme lokalet, og jobber derfor med folk som kan vin i tillegg til å vente på skjenkebevilling.
Hvordan tror dere den nye butikken vil bli tatt imot?
– Vi beholder det samme crewet med bra folk, så man ikke skal komme inn på Dapper og føle seg for lite kul. Det ønsker vi å viderebringe.
– Vi har veldig gode kunder og mange stamkunder, og de har vært med så langt på det vi har gjort, så vi håper at de blir med videre også. Veien blir litt til i løpet av de neste månedene, avslutter Simensen.
Hovedbilde: Andreas Doppelmayr, Erlend Simensen og Anders Mageli. Foto: Nomus/Takeshi Nomura, Still by Hand
Les også: Ekspertenes beste grooming-tips