Stenger hundrevis av butikker.
Det er få i motebransjen som har gått tørrskodde gjennom koronakrisen. Klesbutikker holdt stengt i månedsvis, moteuker og eventer er kansellert, og salgstallene har gått kraftig ned for mange.
I mars ble det spådd at de store kleskjedene kom til å være blant de hardest rammede, spesielt H&M. Dette ble bekreftet i juni, da den svenske klesgigantens tall for andre kvartal ble sluppet. Der var det ikke mye å rope hurra for. I de tre månedene før 31. mai falt omsetningen med hele 50 prosent mot samme tid i fjor.
Samme måned ble det kjent at kleskjeden stenger i underkant av 200 butikker permanent – og satte alle planlagte butikkåpninger på vent.
Nå kan det se ut til at H&M har tatt en grundig gjennomgang av hvilke butikker og markeder de ønsker å satse på og hvor det er lønnsomt å holde åpent.
Planen er nemlig å stenge hele 350 H&M-butikker neste år.
Les også: Motebransjens mektigste betaler designernes korona-regninger
Samtidig vil klesgiganten åpne 100 nye butikker.
Både stenginger og nyåpninger kan påvirke det norske markedet, skriver E24.
– For å kunne tilby gode og inspirerende handleopplevelser, møte nye forventinger fra kundene, være relevante og fortsette å lykkes i et marked i stor endring, evaluerer vi forløpende porteføljen av fysiske butikker og digitale kanaler. Dette kan føre til både nyåpninger, relokaliseringer, ombygninger eller konsolideringer, forteller kommunikasjonsrådgiver Thea Kjendlie i H&M til nettavisen.
Den svenske kleskjeden åpnet sin første & Other Stories-butikk i Norge tidligere i år. Dette etter lang tids usikkerhet rundt åpningstidspunktet.
Så langt i år har de ifølge Kjendlie allerede stengt eller planlagt å stenge fire butikker i Norge; H&M i Kristiansand, på Stortorvet i Oslo, på Hamar og i Skien.
Les også: Her er H&M sin nye Studio-kolleksjon