Motebransjen kaster seg inn i kampen mot koronaviruset

Donerer penger, medisinsk utstyr og anti-bac i kampen mot koronaviruset. Foto: Daniel Zuchnik/Getty Images

Dette gjør motebransjen for å kjempe mot koronaviruset

Donerer milliarder.

Krisetid er dugnadstid. For å bidra til den kollektive kampen for å bekjempe koronaviruset som nå påvirker en hel verden, rekker også motebransjen ut en hjelpende hånd.

Den har selv blitt påvirket av pandemien med både utsettelser og avlysninger under sesongens moteuker, og vil mest sannsynlig også få kjenne på ringvirkningene på sikt.

Les også: Norske motebutikkers bønn til kundene: Kjøp norsk!

(Oppdatert)

Hugo Boss dedikerer hovedkvarter i Metzingen i Tyskland til å produsere masker som doneres til det offentlige slik som gamlehjem, brannstasjoner og politi. Maskene kan vaskes og brukes igjen minst 50 ganger. Det tyske motemerket anslår å produsere 180 000 masker de kommende ukene.

Ralph Lauren Corporate Foundation bidrar med 10 millioner dollar til globale tiltak Covid-19-tiltak. I tillegg starter de produksjonen av 250 000 masker og 25 000 isolasjonsdrakter.

H&M-gruppen lager beskyttelsesutstyr for sykehus og helsepersonell . De har også donert 500 000 dollar til The Covid-19 Solidarity Response Fund.

Prada donerer diverse medisinsk utstyr til noen av de største sykehusene i Milano. Mangel på utstyr er et stort problem i den italienske storbyen og rundt om i Nord-Italia generelt som er hardt rammet av den pågående pandemien.

Donasjonen fra det italienske motehuset kommer kort tid etter at den franske luksusgruppen LVMH, på ordre fra toppsjef Bernard Arnault, varslet at de ville produsere hånddesinfeksjonsmiddel ved sine fabrikker. Der produseres det vanligvis parfyme og sminke for luksusmerker som Givenchy og Christian Dior. Dette skal igjen doneres til franske helsemyndigheter og Paris’ universitetssykehus. Luksusgruppen donerte allerede i januar 2,2 millioner euro til Røde Kors i Kina, mens Kering donerte 1 million euro.

Kering kjøper forøvrig 3 millioner kirugiske munnbind fra Kina som luksusgruppen donerer til det franske helsevesenet.

Kering-eide Gucci har lovet å lage én million beskyttelsesmasker og 55 000 par medisinske overaller. Det er foreløpig uklart når det skal skje. De donerer også 2 millioner euro til to crowdfounding-kampanjer i kampen mot koronaviruset, og bruker sine sosiale medier til å oppfordre andre til å gjøre det samme.

Balenciaga og Yves Saint Laurent, som begge har fabrikker i Frankrike, skal også begynne å lage masker når de får klarsignal fra helsemyndighetene i Italia.

Også L’Oréal har stilt sine fabrikker til rådighet for å lage anti-bac, og flere av skjønnhetsgigantens merker donerer hånddesinfeksjon til sykehus, pleiehjem og apotek over hele Europa.

Zara-eier Inditex, som har stengt over 4000 butikker verden over, tilbyr seg å lage sykehusuniformer og masker til både helsepersonell og pasienter i Spania. De vil også se nærmere på muligheten for å bytte ut noe av tekstilproduksjonen med produksjon av helsemateriell.

Den italienske motedesigneren Giorgio Armani, som lot sin motevisning i Milano gå for lukkede dører før pandemien for alvor slo til i Italia, donerer 1,25 millioner euro til den globale kampen mot koronaviruset. Det tilsvarer nærmere 15 millioner norske kroner.

Den kontroversielle designerduoen Domenico Dolce og Stefano Gabbana bak det italienske luksusmotehuset Dolce & Gabbana donerer en ukjent sum penger til Humanitas-universitet i Milano for å få fortgang i forskningen på immunsystemets respons på COVID-19

Også Donatella Versace donerer store summer til kampen mot koronaviruset. Motedesigneren og hennes datter Allegra gir 200,000 euro – rundt 2,360 000 norske kroner – til intensivavdelingen ved sykehuset San Raffaele i Milano.

Toppsjef i Moncler, Remo Ruffini, donerer 10 millioner euro til myndighetene i den italienske regionen Lombardia til konstruksjon av et nytt sykehus. Mens Benetton-familien donerer rundt 3 millioner euro til sykehus i Milano, Roma og Treviso.

Sergio Rossi donerte mer enn 100,000 dollar til lokale sykehus i Milano, mens Diesels Renzo Rosso Only The Brave Foundation delte en Instagram-post der de oppfordret følgerne til å donere direkte til dem slik at de kunne distribuere pengene til mindre, lokale italienske organisasjoner.

Den årlige Pirelli-kalenderen er blitt avlyst. I stedet kan CEO Marco Tronchetti Provera melde at de vil donere 100 000 euro til for å kjempe mot videre smitteutbrudd.

Burberry vil bruke sin trenchcoat-fabrikk i Yorkshire til å lage sykehusuniformer og masker. De vil også gi penger til en forskning på vaksine som foregår på universitetet i Oxford. Planen er å teste effekten av denne på mennesker i april.

Estée Lauder åpner sin fabrikk som har vært stengt på grunn av korona, for å lage anti-bac. De har også donert 2 millioner dollar til Leger uten grenser for å støtte organisasjonens arbeid i land som er spesielt rammet av krisen.

Uniqlo har startet produksjonen av 10 millioner masker som skal gå til helsearbeidere i Italia og Japan, og 1 millioner masker til helsearbeider i New York. De donerer også superundertøy og dunjakker til sykehus i Asia.

New Balance jobber med prototyper til masker som de håper å kunne produsere og donere om kort tid.

Luksussmykkeforhandleren Tiffany & Co. vil donere 1 million dollar til globale formål som kjemper mot koronaviruset.

Familien som eier motemerket Tod’s donerer 5 millioner euro til pårørende av helsepersonell som mister livet i forbindelse med koronaviruset.

Hvert år teamer Vogue-redaktør Anna Wintour opp med Council of Fashion Designers of America (CFDA) for å skape CFDA/Vogue Fashion Fund. Fondet støtter opp om up-and-coming talenter i motebransjen. I år vil støtten i stedet gis til unge designere, skreddere og produsenter som sliter med å betale regningene på grunn av koronautbruddet

Kim Kardashian og merket hennes Skims donerer 1 million dollar til familier som er rammet av korona.

Denimgiganten Levi’s lover å donere 3 millioner dollar for å hjelpe samfunn som nå påvirkes av koronaviruset.

Også influencere bidrar. Den italienske superinfluenceren Chiara Ferragni lanserte en online innsamlingskampanje som har fått inn over 3,3 millioner euro til italienske sykehus.

Tiktok teamet opp med Verdens helseorganisasjon kort tid etter epidemien begynte å spre seg, for å spre informasjon og kjempe mot fake news. De har siden donert 10 millioner dollar til organiasjonen.

Les også: Koronastengte skjønnhetssalonger: – Det er kjempetøft