Mer dårlig nytt for den svenske klesgiganten.
Allerede tidlig i mars ble det spådd at av moteaktørene i fast fashion-segmentet var det H&M som ville kunne rammes hardest av koronaviruset.
Nå stenger den svenske klesgiganten 170 butikker og kutter i antall planlagte nyåpninger, skriver WWD.
Les også: Belønner Zalando tynne kunder? Ser slik ut
Krisetall for H&M
De dårlige nyhetene kommer bare uker etter at Zara-eier Inditex meldte at de vil stenge over 1200 butikker.
Forrige uke kom tallene for første kvartal 2020 for H&M. Det var som forventet dyster lesning med en nedgang på 24 prosent i salg.
Online er imidlertid tallene langt bedre, opp 36 prosent i første kvartal. Men det er fortsatt for lite for å demme opp for skrekktallene koronakrisen har ført med seg.
I juni var det en 25 prosent nedgang i salget sammenlignet med samme tid i fjor, skriver WWD.
Rapporten den svenske kleskjeden la frem i desember i fjor viste at omsetningen i 2019 økte med 11 prosent til 233 milliarder svenske kroner opp fra 210 milliarder året før.
Stengte butikker
I midten av mars måtte H&M stenge mer enn 1000 butikker på verdensbasis for å forhindre spredningen av smitte. Her hjemme ble ikke butikkene stengt, men de opererte med begrensede åpningstider. Mesteparten av butikkene er nå gjenåpnet, men 350 av disse holder fortsatt midlertidig stengt.
Kleskjeden er ikke de eneste som sliter på grunn av korona. En rekke selskaper verden over var tidlig ute med å advare investorer og andre om at virusutbruddet vil ramme salget hardt.
I januar i år fikk H&M ny sjef. Administrerende direktør Karl-Johan Persson sluttet og tok over stafettpinnen som styreformann etter faren Stefan Persson. Helena Helmersson, som siden 2010 har vært leder for bærekraft hos H&M, tok over hans stilling.
Les også: Derfor boikotter klesgigantene Facebook