Kraftig nedgang i omsetningen.
I starten av mars skrev Melk & Honning om at det av moteaktørene innen fast fashion-segmentet mest sannsynlig er H&M som vil rammes hardest av koronakrisen tett etterfulgt av Zara-eier Inditex.
En uke senere ble det klart at den svenske klesgiganten stenger mer 1000 butikker i fem land, blant annet alle H&M-gruppens butikker i Danmark. Her hjemme ble ikke butikkene stengt, men de opererte med begrensede åpningstider.
Nå er tallene for andre kvartal her, og det er som forventet ikke gode nyheter for H&M.
Les også: – Korona kan også være gull verdt
I de tre månedene før 31. mai falt omsetningen med hele 50 prosent mot samme tid i fjor.
Det til tross for en oppgang i salg online.
Det er dyster lesning, men er faktisk noe bedre enn forventet, skriver Business of Fashion [bak betalingsmur].
Omsetningen falt til 28,7 milliarder svenske kroner mot forventet fall til 27,5 milliarder. Online økte H&M salget med 36 prosent, men det kunne likevel ikke demme opp for den kraftige nedgangen i butikk.
Rundt 80 prosent av H&Ms butikker har vært stengt siden mars, men siden slutten av april er flere gjenåpnet. Fortsatt skal 18 prosent av de 5,058 butikkene verden over være stengt.
Men det er ikke bare H&M som sliter som følge av koronakrisen som har rammet en hel verden.
Også Zara-eier Inditex kan melde om et kraftig fall i omsetning ned 44 prosent for perioden februar-april. Zara måtte som H&M i mars stenge hele 4000 butikker i forbindelse med korona. Nå er det klart at opp mot 1200 av disse butikkene legges ned for godt.
En rekke selskaper verden over var tidlig ute med å advare investorer og andre om at virusutbruddet vil ramme salget hardt.
Les også: Gjett hvor mye denne butikken omsatte for på sin første koronaåpne dag?