Karoline Ottersen i Me and More og Celine Aagaard i Envelope1976. Foto: Me and More

Slik tvinger koronaviruset moteaktørene til å tenke nytt

FaceTime-shopping, gratis hjemlevering og Instagram-take over.

Etter en drøy måned med tiltak for å hindre smittespredning av koronaviruset her til lands, har flere moteaktører sett seg nødt til å stenge dørene til butikkene sine. Rundt om i verden er fabrikker blitt midlertidig stengt, moteuker er blitt avlyst, og hele motebransjen satt ut av spill.

Med folketomme gater og butikker, begynner nå flere aktører å tenke i nye baner for å nå kundene sine. Ganni lanserer sin digitale Ganni Guide med tips til ting man kan gjøre hjemme. Det svenske it-merket Rodebjer gir kundene sine mulighet til å shoppe eksklusive showpieces, plagg som tidligere ikke har vært produsert og klassikere fra tidligere kolleksjoner til rabattert pris på nett gjennom Rodebjer Revisited. Og norske Peter Dundas har lansert tegnekonkurranse på Instagram, hvor favoritten hans vinner en Dundas-hoodie.

Også her hjemme gjør moteaktørene det de kan for å holde hodet over vannet gjennom utfordrende tider. Det inkluderer blant annet FaceTime-shopping, gratis hjemlevering og Instagram-take over.

Les også: Norske nettbutikker: Her kan du shoppe norsk på nett

Virtuell shopping

Høyer lanserte nylig FaceTime-shopping, hvor kundene kan handle i butikkene deres via en app. Ørnulf Høyer forteller til Melk & Honning at dette faktisk har vært planlagt i to år, og skulle lanseres i løpet av 2020.

– Vi kaller det virtuell shopping, og det skal utvikles og forbedres både for butikk og nettbutikk så snart som mulig, sier han og fortsetter;

– Foreløpig er det en beskjeden respons. Det er også fordi vi er forsiktige med markedsføringen, og fordi vi har hatt begrensede åpningstider. Dessuten er det mange som føler at det er uvant, så her er det like viktig å bruke tid på å få gjort dette til noe man er trygg på og ser fordelen av.

Høyer presiserer at det ikke er kjøpsforpliktelse forbundet med FaceTime-shoppingen. Og de behøver heller ikke å se hvem som ringer hvis man ikke ønsker det.

Her er altså anonym vindusshopping uten å faktisk kjøpe noe helt innafor.

– Allikevel må det nevnes at det er en fordel for en butikkmedarbeider å se kunden. De har et trent øye som kan gi gode råd bare ved å se kunden.

Ørnulf Høyer i Høyer-gruppen
Ørnulf Høyer. Foto: Mr Who AS

Les også: Hvordan påvirker koronakrisen utleie av klær?

Privat shoppingtime i butikk

– Hvordan har FaceTime-shopping fungert til nå?

– De som har benyttet seg av det sier at de er overrasket over hvor bra det fungerte, og at det er bedre enn tradisjonell netthandel. Her kan de få råd og vink som ikke fremgår av en produktbeskrivelse på nettet. Også ligger det en ekstra trygghet i å få anbefalinger og se produktet i hendene på en butikkmedarbeider, sier Ørnulf Høyer.

Han forteller at dette er et av flere digitale tiltak som Høyer vil lansere i de nærmeste par årene.

– Det handler om nye plattformer og nytenkning der man forener vår know how og service med forbrukerens nye handlevaner, sier Høyer og legger til at de også vil lansere blant annet abonnement, utleie, klikk-og-hent og passordbeskyttet VIP-shopping på nett som vil være forbeholdt kundeklubben, der man kan få sjeldne varer og spesielle tilbud.

I tillegg til virtuell shopping tilbyr Høyer også nå privat shopping. Her kan man booke seg en time i Høyer-butikkene, og få handle i fred og ro uten andre kunder i butikken samtidig. Dette er helt i tråd med tiltakene mot smittespredning.

Privat shopping er også noe Steen & Strøm nå tilbyr i koronaens tid. Hos Gucci, Mulberry, Valentino og Balenciaga kan man booke seg en time for shopping alene.

Butikkene åpner for å booke privat shoppingtime. Bilde via Høyer Luxury fra Instagram @hoyerluxury

Les også: Norsk kleskjede er konkurs

Økt omsetning på 209 prosent med gratis hjemlevering

Flere har sett muligheter i å tilby gratis hjemlevering på døren. Deriblant butikken Me and More i Oslo.

– Koronaviruset har påvirket driften vår drastisk. Vi har 90 prosent av omsetningen vår fysisk i butikk og 10 prosent på nett. Vi har heldigvis en nettbutikk som vi nå prøver å jobbe døgnet rundt med for å øke omsetningen der, da vår fysiske butikk er stengt. Vi er helt avhengig av å selge bra på nett nå for at vi skal fortsette å eksistere, sier Karoline Ottersen, eier av Me and More til Melk & Honning.

Hun forteller at de har tenkt ut flere nye ideer for å tilby kunden best mulig service, og for at det skulle være lettere for kunden å handle hos akkurat Me and More.

– Vi har full forståelse for at folk flest vil holde seg hjemme disse dager, så vi tenkte da at gratis hjemlevering i hele Oslo er en måte å gjøre det på. Siden kunden ikke kunne komme til oss – så kommer vi til kunden!

Karoline Ottersen og Celine Aagaard. Foto: Me and More

– Vi kjører også varer hjem til kundene som vil prøve noe fra oss, før de eventuelt velger å kjøpe noe. Vi har hatt stor suksess med det og med hjemleveringen generelt. Vi har hatt en økning på 209 prosent på fjorten dager. Men la meg tilføye: Vi jobber døgnet rundt, mandag til søndag, så vi jobber beinhardt for å klare oss. Ingenting kommer gratis om dagen!

– Hvordan sikrer dere god smittehindring mens dere leverer klær til folk på døren?

– Vi er ekstremt opptatt av hygiene. Vi står med Antibac når vi pakker ordrene, vasker hender hele tiden og leverer varene utenfor dørstokken. Da holder vi avstand og har ingen fysisk kontakt med kundene. Noen kommer jo ut om de ser oss og vil snakke litt, og det er veldig koselig – men vi holder avstand.

– Vi har stor respekt for smittefaren, det er også grunnen til at vi har hatt butikken stengt siden 12 mars. Vi brukte hansker i starten, men mange mener det også er en smittekilde, så vi har nå full fokus på hygiene.

Les også: Har salget hos nettbutikkene økt under koronakrisen?

Livestreaming for å nå kundene

Flere merker og butikker har satset på livestreaming på Instagram den siste tiden. Noe også Me and More har prøvd seg på.

– Hver dag har vi en live sending fra butikken hvor vi presenterer merker og produkter vi har i butikken. Her kommer vi med tips, og innimellom har vi med oss noen fra bransjen med på sendingene, sier Karoline Ottersen.

– Det vi prøver å oppnå med dette er å engasjere og inspirere kundene våre. Vi ønsker fremdeles å tilby personlig og topp service, selv på avstand. Vi savner kundekontakten som vi hadde i butikk, så slik når vi ut til kundene på en litt annen måte enn å kun poste innlegg og stories.

Denne uken hadde butikken livesending med Celine Aagaard og hennes merke Envelope1976, som finnes i sortimentet.

– Det er for å gjøre kundene mer kjent med merkene og plaggene. Her får de høre historien bak merkene, hva klærne er laget av og hvordan de kan styles. Og for å rette oppmerksomheten mot hva vi har å tilby. Om kundene finner noe de liker eller tips og triks til å kle seg, så er det veldig gøy. Da føler vi at vi har gjort noe riktig. Og det er også responsen vi har fått til nå.

Les også: Anna Wintour betaler designerens korona-regninger

Instagram-shopping

I tillegg til å ha de tradisjonelle fysiske butikkene åpne, tilbyr Krogh Optikk nå shopping av briller via Instagram. Fredag før påske testet de også ut livestream-sending.

– I disse tider handler det mer enn noen gang om å være tilgjengelig for kundene våre og alle de som trenger solbriller til påsken. Mange optiske butikker har stengt i disse koronatider. Vi har valgt å holde mange av våre butikker åpne for alle som trenger hjelp med briller, linser og solbriller. Og med fagfolk på jobb, sier Anne Krogh Ankerstad, markedssjef i Krogh Optikk til Melk & Honning.

– Samtidig så vi jo ganske kjapt at mange ikke ønsker å oppsøke fysiske butikker, selv med de grundige hygienetiltakene som gjennomføres. Derfor valgte vi å legge ut sortimentet vi har i flaggskipsforretningen vår hos Krogh Optikk Majorstuen, på Instagramprofilen vår gjennom å fronte «dagens solbrille».

Hun mener at Krogh har et av de bredeste utvalgene av solbriller i hele Norden.

– Solbriller er selvsagt et moteprodukt for svært mange, men den viktigste egenskapen er å hindre skadelige UV-stråler. Det er vår og mye sol fremover, så her er nytteverdien av en solbrille viktig å huske på. Derfor ble det ekstra viktig å få tilgjengeliggjort dette nå før påske.

Bilde via Krogh Optikk fra Instagram @camillaabry

Les også: Se jakken supermodellen solgte til inntekt for korona-veldedighet

– Spennende å teste ut salg av kvalitetsprodukter gjennom Instagram

– Hvordan har responsen på Instagram-shoppingen vært til nå?

– Vi er helt i startfasen med salg av solbriller via Instagram, og trenger all den hjelp vi kan få til å spre det glade budskapet. Mange er nysgjerrige og synes dette er spennende. Fremdeles vil den personlige kundekontakten være det primære for oss med utprøving, tilpasning og god informasjon om produktene, sier Ankerstad i Krogh Optikk.

Hun forteller at dette er noe de gjør for å være tilgjengelige for kundene, samt for å være der for folk som ikke når deres fysiske butikker.

– Vi er opptatt av personlig kundeservice og oppfølging etter svært mange år i bransjen, helt siden 1877, og leverer gjerne kostnadsfritt på døren i Oslo-området, Bærum og Asker. I tillegg sender vi fraktfritt over hele landet.

– Vi har i flere år hatt nettbutikk for linser, men solbrillesalg via SoMe-kanaler er nytt for oss. Vi synes det er spennende å teste ut salg av kvalitetsprodukter gjennom denne kanalen i en tid hvor mange holder seg hjemme.

Les også: Koronakrise for the Kardashians

Selvbetjent butikk

Kastel hadde for lengst begynt å tenke i nye baner, selv før koronaviruet slo til. På Briskeby i Oslo ligger nemlig Norges eneste selvbetjente skobutikk.

– Allerede før koronakrisen har vi sett hvordan nettshoppingen fører til at stadig flere butikker må stenge dørene. Den selvbetjente skobutikken er et resultat av en bransje i endring, og vi streber alltid etter å tilpasse oss et dynamisk marked, sier Andreas Malo Dyb, grunnlegger i Kastel til Melk & Honning.

– Sko skiller seg fra klær på den måten at de må føles riktig på foten før man kjøper dem, noe som kan være utfordrende for mange skobutikker i denne vanskelige tiden. At vår butikk er ekstra trygg under koronakrisen er en liten fordel vi ikke kunne forutse. Og jeg tror det vil dukke opp mange flere uforutsette fordeler med selvbetjente butikker fremover, da dette fremdeles er ganske ukjent farvann.

Andreas Malo Dyb. Foto: Kastel

Han forteller at de lenge drømte om å åpne sin egen butikk, men at de som ungt merke ikke hadde ressurser til bemanning.

– I tillegg hadde vi ikke tid til å løpe opp og ned til butikken hver gang det kom en kunde. Så til slutt begynte vi å leke med ideen om hvordan vi kunne gi kunden full frihet til å handle selv, uten noe hjelp.

– Bransjen og kundene har gitt tydelig uttrykk for at dette var et spennende og etterlengtet konsept. Jeg tror vi har truffet riktig både med idé og timing, og butikken har gått bra siden åpningen i fjor. Men dette er en beta-utgave. Vi jobber med å videreutvikle konseptet og tror vi kommer til å se flere varianter av dette fremover.

– Merker dere større pågang nå enn tidligere?

– Vi merker at vi er i en usikker og kritisk tid, noe vi også ser igjen i salget de siste ukene. Kundene holder igjen, og det med god grunn. Dagens situasjon påvirker naturligvis forretningen – og hele bransjen. Vi har ikke sette noe større pågang i vår butikk, men heller ikke så stor nedgang. Jeg tror ikke folk flest tenker strategisk på å besøke en ubetjent butikk i disse dager, men det kan bli en realitet i en krise i fremtiden.

Les også: Kylie Jenner hylles for korona-hjelp