Vi spurte tre av Norges største modellbyråer.
Aldri har så mange norske modeller hatt så stor internasjonal suksess som nå. Flere har figurert på bransjenettstedet Models.com sine topplister, klart å booke noen av verdens mest høythengende kampanjer og fått eksklusive avtaler med store motehus.
Da Melk & Honning tok tempen på den norske modellbransjen for et år siden var det spesielt Jeenu Mahadevan, Signe Veiteberg og Kaya Wilkins som ble trukket frem som noen som gjør det spesielt godt internasjonalt.
Nå som vi er i gang med et nytt år har vi tatt en ny prat med Norges tre største modellbyråer om hvilke modeller de har troen på og hva slags trender som gjelder.
Les også: Norsk toppmodell på lista over moteverdens mest innflytelsesrike
– Jeg må innrømme at enkelte ganger blir jeg litt overrasket over typer som «slår gjennom»
Eivor Øvrebø er blant dem som har vært lengst i gamet. Gjennom 51 år har hun ledet Team Models, og sett håpefulle, unge nordmenn slå gjennom og få drømmer knust i den tøffe internasjonale modellbransjen.
Hun forteller at de unge modellen hun har troen på at skal gjøre det bra i år er Mathilde Ø, Julia G, Maren M, Maja E, Herman, Marius R, Elias og Eskil. (I modellbransjen er det vanlig å omtale modellene ved fornavn og første bokstav i etternavnet, red.anm.)
– Eskil gjorde jo et Burberry-show allerede sist sesong, forteller Øvrebø.
– Men disse er unge og skal fullføre videregående, så vi kommer til å holde litt «i strikken», legger hun til.

Blant modellene som allerede har fått prøve seg både i London, Paris og Milano – med suksess – nevner Øvrebø Sofie L, Samir, Steffen, Vetle, Martin og Preben. Samir har blant annet gått visninger for Lanvin og Loewe og blitt frontet i Vogue som «A New Face for a New Decade». Vetle har på sin side jobbet med Chanel, Asos og Louis Vuitton.
– Disse modellene er nå i gang med castinger både for show og kampanjer denne sesongen, forteller hun.
Øvrebø forteller at Signe Veiteberg har nådd målstreken for sin eksklusive kontrakt med Louis Vuitton og nå skal «erobre verden».
– Jeenu Mahadevan «renner det også inn med bookinger på». Og Ralph Lauren er begeistret.

«Veteranene» Iselin Steiro, Siri Tollerød og Jenny Sinkaberg er alle også klare for 2020.
Noen klare trender ser hun ikke. Men:
– Men det er hyggelig at mangfoldet fortsetter! Vi ser at flere og flere byråer internasjonalt tar inn mørke modeller. Før i tiden ble man overrasket hvis en mørk modell var å se på et cover, men nå er det mer og mer vanlig. Fremgang!
– Jeg må innrømme at enkelte ganger blir jeg litt overrasket over typer som «slår gjennom». Men jeg er jo også av den gamle skolen, oppdratt av Eileen Ford om hvordan modeller skulle være og se ut, avslutter hun.
– Forskjellige etnisiteter har aldri vært så populære som nå
– Det er litt som å spørre en mor eller far om hvem som er favorittbarnet deres. For oss alle er unike på sin måte og vi har troa på alle, forteller Amar Faiz, grunnlegger av modellbyrået Idol Looks til Melk & Honning.
– Men det er selvfølgelig noen som utmerker seg. De vi tror slår gjennom i år er Rawdah Mohamed, Daniel Thoresen, Andreas Grundvig, Malin Kvade og Kristina C.

– Rawdah Mohamed har allerede blitt avbildet i Vogue World, Vogue Arabia og V magazine, og har gjort en kampanje for Escada og collabs med Balmain.
– Daniel Thoresen har gått for Julien McDonald, gjort kampanjer for Brooks Brothers og er en av de nye guttene som har mest kommersiell suksess så langt.
– Kristina C. har utseende som en 90-talls supermodell. En rekke store utenlandske byråer ringte oss samme dag vi la ut bilde av henne på Instagram som New Face. I 2020 skal hun satse utenlands.
– Hvilke modeller hos dere, som allerede har gjort det bra i år, tror du vil fortsette å nå nye høyder dette året?
– Polina Sova har gjort en major comeback med shows for blant andre Givenchy, Y project, Fila og Helmut Langt. I tillegg ble hun fotografert for kredible motemagasiner som Metal Magazine og 032C og prydet forsidene til Marie Claire.
– Jonas Halvorsen er en annen som har jobbet ganske mye. Han har gjort både Calvin Klein, Coca Cola, Sisley og United Colors of Benetton. I år flytter han til New York der store amerikanske kunder venter på han.

Ifølge Faiz er bransjen nå ute etter gutter og jenter som har en elegant, tidløs og cool look.
– Kundene ønsker å vise et voksent uttrykk som appellerer til kjøperne. Samtidig har forskjellige etnisiteter aldri vært så populære som nå. Har du riktig look kan du være fra hvilken som helst bakgrunn.
– I tillegg ser vi mer og mer normale kroppsmål på modeller for print og kampanjer. Det handler mer om riktig look for et merke, og de er opptatt av modellens personlighet, interesser og vi blir bedt om å sende Instagram-profilen til modellene; Ikke for å se hvor mange følgere de har, men for å bedømme om de er spennende personer.
– Etterspørselen etter eldre modeller er større enn på lenge
Jonas Mangerud er også blant de som kan kikke i bakspeilet på en lang karriere i modellbransjen, som leder for Heartbreak. Han forteller at det kun blir å gjette seg frem til hvilke modeller som vil gjøre det bra.
– For én ting er jo potensiale, mens en annen er drive, passion, interesse, blokkerende studier, jordomseilinger og alt annet gøy som kan ta bort fokus, sier han.
– Men jeg trekker gjerne frem to; Nikoline M og Mirakela.

I likhet med i fjor gjør Kaya Wilkins – også kjent under artistnavnet Okay Kaya – det meget godt internasjonalt.
– Ja, Kaya er fremdeles i full sving på øverste hylle. Også er det selvfølgelig hyggelig å trekke frem noen av New York-jentene våre, som har jobbet fulltid i The Big Apple i snart et tiår, for eksempel Ada Martini og Oda Marie.
Angående trender blant modeller føyer han seg i rekken når det gjelder å påpeke at det aldri har vært så mange modeller av mikset etnisitet som jobber enn nå.
– Og generelt ser vi også at snittalderen har krøpet seg oppover. Etterspørselen etter eldre modeller er større enn på lenge. Marianne Schrøder har nå passert 40, men gjør fremdeles den ene supre bookingen etter den andre.
– Så tiden hvor mange fikk beskjed om at de var for gamle til å prøve seg, synes å være forbi. I hvert fall enn så lenge.