Haddy Ceesay fikk beskjed om at mørke modeller ikke er fotogene nok

Haddy Ceesay. Foto via @haddster

Fikk sjokkbeskjed fra norske modellbyråer

– Vi prater ikke om mangfold fordi det skal være trendy.

Forrige uke skrev Melk & Honning om tyske ELLE som fikk kritikk for sin november-utgave med titlene Back to black og Black is back – med en hvit modell på coveret.

At mørke modeller omtales som trendy har satt sinnene i kok også her hjemme.

På sin Instagram story skriver den norske modellen Haddy Ceesay om tilbakemeldingen fra norske modellbyråer:

«’Markedet for modeller er lite i Norge, og dessverre er det ikke så mange mørke jenter som er en type nok – og fotogen nok til å passe som modell’ – dette er ett av svarene jeg har fått fra et av Norges største modellbyråer for ca 1 1/2 år siden».

«Samtidig som jeg de siste månedene har blitt kontaktet av de samme nå som mørke jenter har blitt trendy og kult», fortsetter hun.

Hennes story er blitt delt av blant andre den norske modellkollegaen Frida Aasen.

– Større ansvar enn man tror

– Tidligere har det kanskje vært tilfellet at mørke modeller ikke har vært så ettertraktet. Men at vi ikke er fotogene nok tror jeg vi kan være enige om at ikke stemmer, sier Haddy Ceesay til Melk & Honning.

– Mote- og skjønnhetsbransjen har et større ansvar enn man tror. Fra man er liten er det disse bladene, reklameplakatene, moteseriene og klesmerkene som forteller deg hva som er fint og vakkert. Tenk deg da at du sjeldent eller aldri ser et bilde av noe du kan relatere deg til, sier hun og understreker at hun mener det gjelder alle underrepresenterte grupper i bransjen.

Hun synes det er positivt, men også trist at modellbyråene som ikke var positive til henne i starten nå tar kontakt med henne.

– På en side er det så flott å se at mangfold endelig er et fokus i bransjen, og at de skjønner at det er en etterspørsel. På den annen side så er det litt kjipt at man alltid venter til noe er supertrendy før man tør å gjøre det samme selv. Mangfold burde egentlig være en norm, ikke noe vi føler er et uoppnåelig mål som vi hele tiden skylder på andre for at ikke eksisterer.

Ceesay ønsker ikke å røpe hvilke modellbyråer hun viser til, men forteller at dette er noe som går igjen både her hjemme og også internasjonalt. Hun er forøvrig i stallen til Team Models under kategorien Young Classics.

– Jeg tror det er utrolig farlig når hudfarge, legning, størrelse og andre særegne egenskaper knyttet til utseende blir trendy. I hvert fall når eurosentrisk vestlig skjønnhetsideal alltid er det dominerende. For hvordan folk er født er noe man må leve med hele livet. Når bransjen sier at mitt utseende er trendy nå, men ikke neste sesong, så snur man ryggen til endringene som er gjort. Vi prater ikke om mangfold fordi det skal være trendy, men for at det skal bli en varig samfunnsendring.

– Du skriver at byråene skylder på kunden, mens kunden skylder på byråene for manglende mangfold. Hva tenker du må til for å løse dette problemet?

– Jeg tror det starter med ansvar. Vi har selvfølgelig alle et ansvar, men faktum er at det er de på toppen som sitter med nøklene. Vi underrepresenterte kan lage egne arenaer og med nok støtte kan det også ha kraft til å endre. Men dette må skje på flere plan.

Aldri fått klager

Jonas Mangerud i Heartbreak Management
Jonas Mangerud.

– For det første vil jeg si at jeg ikke tror dette vil være en trend, men noe som er kommet for å bli. Om noen er fotogen eller ikke, er knyttet til det individet, og ikke til hudfarge. Det forandrer seg ikke, slik jeg ser det, sier Jonas Mangerud i Heartbreak Management til Melk & Honning.

– Men det er klart at det å jobbe på høyeste nivå ikke er noe for alle. Og det er lett å anta at ikke alle forstår den tilbakemeldingen de får. For Heartbreaks del kan jeg si at vi alltid forsøker å vurdere alle ut ifra om de kan bli en god modell eller ikke, uavhengig av alder, hudfarge, størrelse og høyde. Men vi har alltid likt å tenke litt utenfor boksen.

Mangerud forteller at de aldri har fått klager på manglende mangfold i Heartbreak.

– Generelt sett vil enhver leverandør forsøke å tilfredsstille kundens ønsker, ellers har man jo ikke en business. Det er til enhver tid kundene som bestemmer hvem de vil booke, så ansvaret ligger jo i størst grad hos dem.

Er manglende mangfold et reelt problem i den norske bransjen?

– Det er vanskelig å si. Hvis man ser på antall søkere versus antall bookinger, så må jo det viktigste være at disse tallene står i forhold til hverandre. Basert på det, kan jeg ikke si at det har vært noe stort problem generelt sett. Ser vi derimot til de internasjonale markedene, så er det noen av dem som definitivt ikke har reflektert samfunnet. Det har eksempelvis vært langt bedre å være mørk modell i England enn i Italia.

Han opplever det som at etterspørselen etter mørke modeller har økt veldig den siste tiden.

– Her forleden fikk vi vår første brief fra et stort internasjonalt merke hvor samtlige modeller var mørke. Men som regel er det forespørsel om en miks hvis det først er snakk om flere modeller i bookingen.

– Sjeldent at en kunde ikke vil ha en mørk modell

Eivor Øvrebø i Team Models
Eivor Øvrebø. Foto: Christian Bakstad

– For noen år siden var det ikke et stort marked for mørke modeller her til lands. Motebladene mente vel at de ikke ville selge så mye hvis det var mørke jenter på coveret. Og ute i motemetropolene var det kanskje én, maks to mørke modeller i showene. Heldigvis går verden fremover, sier Eivor Øvrebø i Team Models til Melk & Honning.

– Jeg vil vel påstå at vi er ganske mangfoldige her i Team, og de som søker til oss er også mangfoldige. Men det er jo en grense for hvor mange modeller vi kan ha og representere. Det er alltid kunden som bestemmer hvem de ønsker å bruke i en jobb. Vi bookere kan anbefale, men ikke bestemme.

Hun forteller at de sjeldent opplever at en kunde ikke vil ha en mørk modell i disse dager.

– Samtidig kan det jo hende at en mørk modell ikke var helt riktig i den settingen. Det går begge veier, og skjer også med lyse modeller.

Øvrebø forteller at med rundt 400 søknader på mail hver måned, må de være kritiske til hvem de tar inn for å se om de passer til å være modell, både mørk og lys.

– Greit at man skal tenke mangfold, men det gjelder jo for både modellen, kunden og oss i byråene at modellen er riktig «type», eller har en gjennomsnittlig figur for å passe klærne. Når det gjelder beauty skal modellen ha perfekt hud, uansett farge. Innen reklame er det ikke nødvendigvis høyde eller størrelse som gjelder, men skal man være med i en reklamefilm, bør man ha en liten skuespiller i magen.

– Vi er et lite land med utrolig mange flotte ungdommer. Men alle kan dessverre ikke bli modeller.

– Blame game har alltid vært der

Amar Faiz i Idol Looks
Amar Faiz i Idol Looks. Foto: Ole Martin Halvorsen

Hva tenker dere om at mørke modeller som tidligere har fått beskjed om at de ikke er fotogene eller typete nok, nå blir kontaktet fordi mørke modeller er trendy?

– Det er sant at mørke modeller er ganske etterspurt om dagen, og det er veldig fint. Endelig er det en balanse i bransjen hvor det ikke er noe forskjell mellom hvite og mørke. Jeg håper virkelig ikke at det er en trend, men heller et bevisst valg, sier Amar Faiz i Idollooks til Melk & Honning.

– Hvis vi ser rundt oss i hvilken som helst bransje, enten det er politikere, kjendiser eller sportsprofiler, så er det ganske inkluderende. Så i dag handler det lite om hudfarge, men mer om modellen er riktig for jobben eller ikke. Samt kjøpekraften for luksusmerker som ligger hos afroamerikanere, arabere og asiatere kan ikke sammenlignes med Vesten. Klesbransjen tjener seg rik på mørke mennesker, og da var det bare et spørsmål om når en endring skulle skje, og nå er den her.

Faiz forteller at de opplever stor etterspørsel på mørke modeller. Men manglende mangfold var et problem for fem år siden, men han synes ikke at det er det nå lenger.

– Jeg kan ikke snakke på vegne av andre, men kun for meg selv og mitt byrå. Vi var de første som hadde en stor portefølje med mørke modeller. Vi representerte de tre største norske mørke modellene for circa ni år siden da bransjen fremdeles var hvit. Mimi Blix, Rahma Mohamed og Sonja Wanda var alle i stallen min.

– Vi i Idollooks ga aldri opp på å pushe grensene og utfordre våre kunder til å velge mørke modeller. Blame game har alltid vært der hvor kundene skylder på byråer, og byråer skylder på kundene, men jeg synes ansvaret ligger hos begge. Vi må pushe modellene våre på jobber, og det er vel det jobben vår som et byrå er.

Er dette et reelt problem i den norske bransjen?

– Ikke nå lenger, men det vi jobber med nå er mer mangfoldighet. Mange norske kunder velger å bruke en med afrikansk utseende, men de burde heller få castingen til å gjenspeile samfunnet. I Norge er det ikke så mange med afrikansk utseende, men heller mer fra Midtøsten og med sør-asiatisk utseende, og det er det vi må fremme her. Så akkurat på den biten følger norske kunder kanskje det amerikanske og britiske motebildet, noe som blir feil.

Les også: Gucci-designeren om rasisme-kontroversen