Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Dette er de ti mest leste sakene fra 2020
FOTO: INSTAGRAM @KIMKARDASHIAN OG @BARRAFAELI @JENNYSKAVLAN - KEVIN MAZUR VIA GETTY - @MONKYSBUBBLEWAFFLE

Dette er de ti mest leste sakene fra 2020

Disse artiklene likte Melk & Honnings lesere best.

Vi er i ferd med å legge et mildt sagt spesielt og kjipt år bak oss. Det er fristende å ikke kikke i bakspeilet og bare suse fremover mot 2021, men et par små recaps skal vi likevel unne oss.

Her ser vi tilbake på sakene som preget 2020. Melk & Honning har nemlig vært i arkivet og funnet frem de ti mest leste sakene hos oss i året som var.

Les også: Dette er moten flest ville ha i 2020

1. Raser mot iskremselger: –Dette er ufin markedsføring

I sommer ble iskremselgeren Monky’s Bubble Waffle i Oslo gjenstand for heftig debatt i sosiale medier. Det skjedde etter at de postet det mange mente var spekulative bilder på Instagram, for å markedsføre is.

Melk var den første til å omtale saken. Iskremselgeren valgte deretter å fjerne de kontroversielle bildene fra sin Instagram, men kritikerne var ikke fornøyde. Både store og små influencere og privatpersoner uttrykte sin avsky på stories, og flere oppfordret til boikott.

Monky's Bubble Waffle er en av årets mest leste saker hos Melk & Honning.
BILDER VIA MONKY’S BUBBLE WAFFLE

2. Nakd får krass kritikk – nå boikotter influencere klesgiganten

I desember var det influencer-favoritten Nakd som havnet i hardt vær, etter det som omtales som et praktikant-opprør på Instagram. Tidligere ansatte og praktikanter varslet om en ukultur i selskapet, med blant annet diskriminering, mobbing, urimelige arbeidstider og ubetalt overtidsarbeid.

Dette førte til at flere Skandinaviske og norske influencere valgte å avslutte sine samarbeid med nettbutikken.

3. Influencere var med på å velte Monky’s Bubble Waffle

Ettersom presset mot den tidligere nevnte iskremselgeren vokste, uttalte stadig flere seg høylytt og negativt om bedriften på sosiale medier. Enden på visa var at eieren til slutt ble kastet ut. En rekke norske influencere fortalte Melk at de var glade for at dette skjedde, at de hadde uttalt seg og brukt makta til å gjøre noe positivt.

Monky's Bubble Waffle er en av årets mest leste saker hos Melk & Honning.
INFLUENCERNE EMILIE PAULSEN, VITA MASHADI OG MARTINE LUNDE – BILDER VIA INSTAGRAM @EMILIEEPAULSEN, @VITAMASHADI OG @MARTINELUNDE

4. Nå skal «alle» ha denne it-sveisen

Coco Chanel sa visstnok en gang at «når en kvinne klipper håret sitt, er hun i ferd med å endre livet sitt». Hvor mye sannhet som ligger i det, er ikke godt å si. Men én ting er sikkert: 2020 var året da «alle» klippet håret kort, kortere eller kortest. Jenny Skavlan, Kourtney Kardashian, Og Melks lesere elsket tydeligvis å lese om årets klipp!

Jenny Skavlan har som mange kjendiser klippet håret kort - det er en av årets mest leste saker hos Melk & Honning.
FOTO: INSTAGRAM/@JENNYSKAVLAN

5. Dette vet vi om Oslos nye luksuskjøpesenter

Tidlig i 2020 skrev Melk om Valkyrien, Oslos nye luksuskjøpesenter. Der fortalte vi at dette har ligget i planene i over ti år, og at åpningen ville skje i april. H&M Home, & Other Stories, konseptparfymeriet Heaven Scent og multi-brand-butikken Moniker var blant de som skulle flytte inn på Valkyrien. Samtidig fikk man vite hva slags mat- og kaffeservering man kunne glede seg til der.

FOTO: & OTHER STORIES

6. «Er ikke Hailey Bieber tynn nok?» Se bildene som går viralt på nettet

7. Norske nettbutikker: Her kan du shoppe norsk på nett

8. Raser mot Krogh Optikk: – Hvorfor inviterte dere bare hvite influencere?

I juni, da BLM-bevegelsen og protestene var i full gang, inviterte Krogh Optikk på Majorstuen til et lukket event. Dette var i forbindelse med lanseringen av FENTY sin solbrillekolleksjon i Norge.

Men det gikk ikke lang tid for flere begynte å stille spørsmål ved det manglende mangfoldet blant de fremmøtte. Grunnen til at folk reagerte var fordi det skilte seg kraftig fra FENTY sin visjon og identitet som merkevare, som nettopp spiller på mangfoldighet.

Krogh Optikk skyldte på dårlig tid og at de valgte å invitere «de influencerne de hadde samarbeidet med før». Deretter beklaget de seg og lovet endring i fremtiden.

FOTO: KEVIN MAZUR VIA GETTY

9. Ekstremt problematisk, mener barnepsykolog om at Kylie Jenner putter datteren Stormi (2) på Vogue-cover

10. Nåler i huden 1290 ganger per sekund – er det verdt det?

I 2018 skrev Melk en sak om det som da var en helt ny trend innen hudpleie, nemlig micro needling. Det handler om å rulle en mengde nåler over huden gang på gang, og apparatet både høres og ser ut som en fordums torturmetode. Men, lovnaden om en stor forbedring i hudkvalitet hadde da likevel fått mange til å kaste seg på trenden.

Vi ønsket å høre hva ekspertene sa om saken. Melks lesere er tydeligvis fremdeles nysgjerrig på dette – i år havner den nok en gang på topplista over de sakene flest har klikket seg inn på.

Micro Needling er en av årets mest leste saker hos Melk & Honning.
FOTO: VIA INSTAGRAM @KIMKARDASHIAN OG @BARRAFAELI

Les også: Disse moteøyeblikkene gikk viralt i 2020

Siste saker

Mest lest nå
Les mer