Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Snart åpner Valkyrien dørene i Oslo
Foto: @andotherstories

Dette vet vi om Oslos nye luksuskjøpesenter

Håper satsningen bidrar til at Bogstadveien gjenoppstår som Oslos beste handlegate.

Det er over ti år siden planleggingen av hovedstadens nye luksuskjøpesenter startet. I april åpner Valkyrien et lite steinkast unna shoppinggaten Bogstadveien på Majorstuen.

Fra tidligere vet vi at H&M Home, & Other Stories, konseptparfymeriet Heaven Scent og multi-brand-butikken Moniker skal flytte inn på Valkyrien.

Mens H&M Home vil okkupere hele tre etasjer av senteret, skal & Other Stories første butikk i Norge få flere etasjer å boltre seg på. Moniker, med Ganni-gründer Anett Ringstad Jalland og ektemannen i spissen, vil tilby en rekke eksklusive merker.

& Other Stories-butikken i London. Foto: & Other Stories

– Disse merkene vil stå for det største moteinnslaget, der Moniker har fått på plass en lang rekke med spennende brands innen både contemporary og luksussegmentet. I tillegg vil Grensen Sko åpne en fantastisk flott butikk med bredt vareutvalg, og vi er også i ferd med å lande et sports- motekonsept, sier Marianne Tvenge i Fram Eiendom til Melk & Honning.

– Det danske smykkedesignet Maanesten vil åpne en ny og inspirerende butikk hos oss. I tillegg vil det være fokus på skjønnhets- og velværekonsepter.

Tvenge forteller at de også vil ha et areal som er egnet for mindre permanente konsepter.

– Der håper vi å kunne få til et samarbeid med både kunstneriske aktører, designere og lignende.

Les også: Er pop-ups fremtidens butikker?

– Trenger å tiltrekke seg nye brands

I vinter uttalte Tvenge til Finansavisen at Bogstadveien har slitt med tiltagende kjedeetableringer.

– Hva tenker du da om at H&M-konsernet som kjede flytter inn på Valkyrien? Er ikke det en selvmotsigelse?

– Jeg er på ingen måte imot kjedeetableringer og det finnes en rekke spennende kjedekonsepter. Min «kritikk» gikk mer i retning av at Bogstadveien trenger å tiltrekke seg nye brands som ikke allerede er i gata, hvis man skal skape en destinasjon folk oppsøker.

Les også
"Årets butikk" åpner ny avdeling på CC Vest

Tvenge forteller at Majorstuen i en lang periode var preget av at mange gårdeiere kun fokuserte på å fylle opp lokalene sine, uten nærmere tanke for hva publikum eller området trengte og ønsket seg.

Marianne Tvenge. Foto: privat.

– De siste årene har det vært en mye større bevissthet rundt dette, og gårdeierforeningen har iverksatt en rekke tiltak for å bygge destinasjonen Majorstuen. Vi tror at både beboere og handlende vil bli svært glade for å kunne besøke både H&M Home og & Other Stories på Majorstuen.

– Sistnevnte gjør nå sin første etablering i Norge, og vi er veldig stolte av å kunne tilby et konsept som tusenvis av norske kvinner har savnet. Det er i de siste årene etablert en rekke spennende konsepter i Bogstadveien, og vi håper at også vår satsning på Valkyrien bidrar til at Bogstadveien gjenoppstår som Oslos beste handlegate.

– Millenials liker å besøke fysiske butikker

Det er ingen hemmelighet at det er knalltøffe tider for retail. Tvenge tror noe av nøkkelen til suksess er å skape en unik følelse for de besøkende.

– At de finner et sted hvor man har lyst til å tilbringe tid enten alene eller med venner, og i større grad bli stimulert enn man gjør i tradisjonelle butikker og sentre. Ønsket er å lage en kundeopplevelse som skiller seg fra vanlig handel, med en unik samling av butikker og serveringssteder som appellerer både til de som skal gjøre raske, enkle kjøp, og til de som bare har lyst til å se seg rundt og la seg inspirere.

– Handel har fått mye negativ omtale i det siste, men faktum er at hele 78 prosent av millenials liker å besøke fysiske butikker, og et flertall sier at shopping kan være kvalitetstid med venner og familie. Vi ønsker å tilrettelegge for at handel skal være en god opplevelse og et sosialt møtepunkt.

Les også
Streetwear-merke lanserer sin første damekolleksjon

Valkyrien har også fokusert mye på servering, ettersom de mener det er en stor underdekning på gode spisealternativer i området. Vinmonopolet skal også flytte inn med et såkalt konseptpol der de skal fokusere på et spesialtilpasset utvalg for Frogner-området.

– Vi har fått mange henvendelser fra folk som har savnet Kaffebrenneriet på Valkyrien, og da blir det ekstra hyggelig for et Kaffebrenneri i ny drakt å kunne ønske kundene sine velkommen tilbake. Videre vil Billies Kitchen, SOHO, What’soup og Gioia stå for et bredt spekter av alt fra comfort food til delikatesser. Både for de som vil slå seg ned hos oss, og de som vil ha take-out.

– Felles for dem alle er at de drives av eiere med virkelig kjærlighet og engasjement for konseptene sine.

Slik ser Fram for seg Valkyrien. Foto: prospekt

Les også: Blender-gründer bryter ut – satser på egenhånd i knallhardt retail-marked

Siste saker

Mest lest nå
Les mer