Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Influencere boikotter Nakd etter massiv kritikk
Foto: Miranda Rendahl for Nakd

Nakd får krass kritikk – nå boikotter influencere klesgiganten

«Jeg er spent på om flere norske influencere gjør det samme, eller om et par klesplagg betyr mer enn rettferdighet og verdighet».

Influencer-favoritt Nakd er i hardt vær etter det som omtales som et praktikant-opprør på Instagram.

Det svenske milliardselskapet samarbeider med flere store influencere, blant andre Bianca Ingrosso, Angelica Blick, Mathilde Gøhler og Trine Kjær samt flere norske navn som Gine Margrethe Larsen, Andrea Badendyck og nå sist Emma Ellingsen, som alle har sluppet egne kleskolleksjoner. Nå tar flere av influencerne avstand fra selskapet, skriver den svenske nyhetssiden Breakit.

Det skjer etter at flere tidligere ansatte og praktikanter nå varsler om en ukultur i selskapet preget av diskriminering, mobbing, urimelige arbeidstider og ubetalt overtidsarbeid.

Det var den svenske influenceren Rodja Pazooki som i et innlegg på sin Instagram-profil oppfordret sine over 25 000 følgere til å fortelle om sine erfaringer med Nakd.

I et innlegg skriver Pazooki at hun ikke kommer til å inngå flere samarbeid med nettbutikken. Den svenske influenceren har også opprettet en underskriftskampanje der hun og tusenvis av andre krever en gransking av Nakd.

Benedicte Haugaard til Melk: – Dårlig stil

Over helgen har flere influencere kastet seg på, blant annet norske Benedicte Haugaard som oppfordret til boikott.

På sin Instagram-konto deler Haugaard et bilde der hun holder opp en plakat med påskriften «Jeg tar avstand». I caption til bildet skriver hun: «Influencer betyr påvirker, og påvirkere har påvirkningskraft. Nå bruker jeg påvirkningskraften min: #BoikottNAKD».

Hun skriver videre at hun har fjernet sitt samarbeid med klesgiganten. Hun har sagt i fra om at måten de behandler både ansatte og samarbeidspartnere på er uakseptabel.

«Jeg er spent på om flere norske influencere gjør det samme, eller om et par klesplagg betyr mer enn rettferdighet og verdighet», skriver hun videre i caption til innlegget.

Norske influencere avslutter samarbeidet

Til Melk & Honning forteller den norske influenceren at hun selv har opplevd å jobbe under dårlige arbeidsforhold, og derfor vet hvor stor påkjenning det er både fysisk og psykisk.

Jeg ønsker ikke å støtte bedrifter som behandler folk de er avhengig av for å drive bedriften sin dårlig. Slik jeg har forstått det utnytter de praktikanter. Det er dårlig stil av en bedrift som tjener så ekstremt godt. 

Hun forteller at Nakd også har «unormalt dårlige» avtaler med influencere. Nå håper hun norske influencere tar et standpunkt, og mener det er dårlig stil å reklamere for Nakd nå.

– Jeg må innrømme at jeg ler litt oppgitt når jeg ser folk reklamere for de etter at dette kom ut. Det setter etter min mening bare influenseren i dårlig lys. De bør gjøre seg selv en tjeneste å ta et standpunkt og si hva de mener og hvorfor de gjør som de gjør

Haugaard oppfordrer nå til en midlertidig boikott av selskapet frem til de har fått på plass bedre vilkår og avtaler for alle.

Jeg ønsker ikke å gjøre permanent skade på en bedrift. Men uten en midlertidig boikott er jeg redd saken er glemt til jul. 

– Jeg er åpen for å jobbe med de igjen om de kan bevise at ting har endret seg. Frem til det blir det ingen NAKD-reklame i mine kanaler.

Også den norske influenceren Dina Hansen tar nå avstand fra Nakd. På sin Instagram Stories skriver hun at hun har avsluttet samarbeidet med den svenske klesgiganten.

Gine Margrethe Larsen skriver følgende i DM til Melk & Honning:

«Jeg ante ikke noe om dette frem til i går. Og syns det er ekstremt leit og trist å høre at dette har skjedd. Jeg tar stor avstand fra den type oppførsel og blir lei meg av at det har skjedd. Sånn skal det på ingen måte være. Jeg har samarbeidet med Nakd i lengre tid, og for meg har det vært en fin samarbeidspartner som har fremstått profesjonelle samt hyggelig. Derfor ble jeg ekstra satt ut da jeg fikk denne informasjonen. Det trengs en STOR intern oppvask, og jeg håper og ser frem til å høre om hva slags tiltak det gjøres for å fjerne den form for ukultur og diskriminering. Nakd er et kjempestort selskap hvor det også er fine mennesker som jobber, derfor er det også viktig at man finner ut av hvor diskrimineringen kommer fra og tar det ved roten. Jeg regner med de tar dette på alvor og stopper denne ukulturen».

Nakd svarer på kritikken

På sin Linkedin-side svarer Nakd-grunnlegger og administrerende direktør Jarno Vanhatapio på kritikken.

Han innrømmer at det er svakheter i selskapets måte å behandle praktikanter på. Men avviser at det skal ha forekommet ulike former for diskriminering.

«Vi diskriminerer ingen på grunn av rase, hudfarge, kjønn eller seksuell legning», skriver han, og legger til at selskapet har over 30 ulike nasjonaliteter representert blant sine 230 ansatte.

Videre skriver han at det umiddelbart skal starte en internutredning for å undersøke om det «er hold i anklagene». Nakd setter samtidig sit praktikantprogram, som de har hatt siden 2018, på pause.

Det er ikke første gang den svenske motegiganten får kritikk for sine arbeidsforhold. Allerede i 2018 satt Breakit søkelyset på det de beskriver som «tøffe arbeidsforhold» med blant annet ubetalt overtid og der 60-timersuker ble forventet også av praktikanter.

Les også: Influencere var med på å velte Monkey’s Bubble Waffle

Siste saker

Mest lest nå
Les mer