– Dette er objektivisering av kvinnekropp man ikke forventer i 2020.
En iskrembutikk i Oslo har blitt gjenstand for heftig debatt i sosiale medier det siste døgnet. Dette etter at de har postet det mange mener er spekulative bilder på Instagram, som markedsføring for is.
Nå har flere kritikere blitt blokkert fra kontoen – som har i overkant av 6000 følgere – og noen av bildene blitt slettet. Det er ikke nok mener en av kritikerene, kommunikasjonsrådgiver Christine Krieg.
Hun mener Monky’s Bubble Waffle – som tilbyr asiatiske, kuleformede vafler med is i Oslo sentrum – bryter markedsføringsloven §2. Krieg har nå anmeldt stedet til Forbrukertilsynet.
– Markedsføringen bærer preg av lettkledd-bilder og kroppsfokus, som ikke er relatert til produktet du faktisk selger, sier hun i en uttalelse til Melk & Honning.
Les også: Raser mot Krogh Optikk: – Hvorfor inviterte dere bare hvite influencere?

Krieg prøvde på torsdag å få kontakt med eieren av iskrem-butikken via Instagram – for så å oppleve å bli blokkert. Da hun delte sin opplevelse i stories var det mange som reagerte, delte liknende kritikk på stories eller tok kontakt med Monky’s Bubble Waffle. Blant disse var influencer Nastaran Marie Kowkabi og Kristine Evebo.

Sistnevnte fikk svar på sin kommentar. Monky’s Bubble Waffle skriver:
«Hei! Dette er et kreativ brand som du legger merke til ved besøk. Alt er gjennomtenkt fra logo til produkt, osv. Hvis man ikke forstår noe så spør på PM (personlig melding) enn å dømme konseptet. Siden det er det høflige å gjøre. Siden du ikke deler min visjon rundt mitt firma så skjønner jeg ikke hva du prøver å skape her. Og nei, vi er ikke bare et iskonsept som selger is».
Fjernet seksualiserte bilder – ikke nok, mener kritiker
En av de mange tingene Krieg også reagerer på, er hvor ungt publikum iskremmerket henvender seg til.
– Når du scroller ned feeden på Insta kan du se objektivisering av kvinnekropp – blandet med kommunikasjon rettet mot et veldig ungt publikum.
– Den unge jenten på bildet er kun 17 år, og ikke voksen. Det er fullt mulig hun har sagt ja til å stille opp på disse bildene, men sjefen er en eldre mann og det er ikke greit å be de ansatte stille opp på dette.
På de tre bildene – som nå er fjernet fra iskrembaren sin Instagram i etterkant av all kritikken – var det ett bikinibilde og ett bilde tatt i treningstights. Sistnevnte bilde reagerer Krieger sterkest på.
– Bildene er veldig seksualisert. En ung jente med bakbundne hender. Det er rett og slett ufin markedsføring.
Siden kommunikasjonseksperten begynte å engasjere seg har flere tatt til orde for endring, og tatt kontakt med innehaver.
– Alle som har gitt beskjed om at de ikke synes dette er greit, har blitt blokkert. Det er ikke måten å ta kritikk på. Greit nok at de tar ned bildene, men resten av feeden bærer preg av mye kropp.
Les også: Norsk skjønnhetskjede legger seg langflate etter kritikk fra gullpenn-vinner

Hennes råd til bedrifter som opplever å få kritikk i sosiale medier er å ha litt is i magen.
– Ikke kast deg over tastatur for å forsvare deg. Tenk over hva du blir kritisert for, og om det kan være noe i det folk sier. Ta det innover deg, og tenk godt over hva du skal svare tilbake. Det er veldig vanlig at bedrifter i panikk både sletter kommentarer og blokkerer folk, men det blir som å kaste bensin på bålet. Svar folk på en ordentlig måte som er i tråd med bedriften sine verdier, avslutter hun.
Melk & Honning har foreløpig ikke fått noe tilsvar fra Monky’s Bubble Waffle.
OPPDATERING – 27 juli:
Siden publisering av saken 25. juli har Melk & Honning fått flere nye opplysninger.
Vi har blant annet fått vite at modellen som sitter i treningstights med iskrem bak ryggen, er 20 år, ikke 17. Vi har vært i kontakt med vedkommende og beklaget feilen.
De andre bildene Melk omtaler – inkludert bildet til venstre øverst i saken – er av en 17-år gammel jente født i 2003. Hun promoterte også iskrem for firmaet ikledd en hvit bikini via deres konto.
Saken oppdateres.
Les også: Går hardt ut mot norsk influencers promotering av krystaller