– Jeg vil at folk skal skjønne at slik markedsføring ikke er innafor.
Det har fortsatt å storme rundt Monky’s Bubble Waffle siden Melk & Honning først omtalte saken.
Det hele startet med kommunikasjonsrådgiver Christine Krieg gikk hardt ut mot MBW for det hun mente var spekulativ markedsføring med fronting av kvinnekropp. Så slengte mange seg på. Store og små influencere og privatpersoner har uttrykt sin avsky på Stories, i tillegg til at Melk har mottatt en rekke direktemeldinger fra tidligere ansatte.
Nå har VG kastet seg på saken og kan opplyse at den mye omtalte eieren, Junaid Mohammed, kjøpes ut. De melder også at markedsstrategien skal endres med eieren ut av selskapet.
Les hva han sier her:
Melk & Honning har gjentatte ganger forsøkt å få eieren i tale på på mail og DM, men uten hell. Per nå er vi blitt blokkert fra deres konto.
Les også: Raser mot Krogh Optikk: – Hvorfor inviterte dere bare hvite influencere?
Oppfordret til boikott
Noen av Norges største influencere var med på å drive saken fremover med å vise offentlig avstand fra merket og oppfordring om boikott.
En av da var influencer Martine Lunde (24). Hun la ut denne posten i går:
Influenceren, med 256 000 følgere på Instagram, sier til Melk at hun valgte å omtale skandalen for å få folk til å ta beviste valg.
– Jeg kan ikke fatte at eieren tror at det er greit å bruke så unge jenter i markedsføringen på en slik måte.
– Jeg håper denne eieren har lært, men dessverre for Monky’s Bubble Waffle tror mange har fått opp øynene, å velger og ikke dra dit.
Martine har selv hatt befatning med iskremmerket, men kun som betalende kunde.
– Jeg vil beklage til følgerne mine for at jeg kanskje har fått de til å dra dit, og jeg vil oppfordre de til å boikotte stedet, sier Lunde.
– Deres oppførsel strider mot meg og mine verdier, sier Vita Mashadi
En annen som også har tatt avstand fra markedsføringstaktikken til dessertselgeren, er kjendisstylist og influencer Vita Mashadi (27).
Hun la ut denne posten på Storien sin i går:
Til Melk tydeliggjør influenceren hvorfor hun velger å ta avstand fra iskremmerket. Dette etter at hun og søsteren på et tidligere tidspunkt hadde intensjoner om et samarbeid med merket på søstrenes bursdag i april. Grunnet COVID ble det kansellert.
– Jeg tar total avstand fra merket, deres oppførsel og verdier, sier hun. Og utdyper:
– Deres oppførsel strider mot meg og mine verdier. Og hva som er greit å samarbeide med. Jeg er svært opptatt av å samarbeid med merker som jeg kan gå 100 prosent god for. Jeg når ut til mange unge følgere og er derfor veldig nøye.
– Jeg kommer ikke til å samarbeide med Monky’s Bubble Waffle hverken nå eller i fremtiden, presiserer influnceren.
Les også: VITA legger seg langflate etter kritikk
– Ekkelt, mener Emilie Paulsen
Influencer Emilie Paulsen (21) har også engasjert seg i saken, etter at hun hadde litt kontakt med tidligere eier og innehaver av Monky’s Bubble Waffle om et mulig samarbeid.
Hun skiver i en kommentar til Melk at hun synes dette er dårlig markedsføring.
– Jeg synes det er ekkelt å bruke unge jenter i lite klær som poserer sexy i en reklame for vaffel og is.
Hun forteller om sin korte samtale med eieren tilbake i 2019. Da han kontaktet henne via Facebook. Og igjen i år.
– Jeg synes for det første personen jeg snakket med om et mulig samarbeid virket veldig uprofesjonell. Han ble oppriktig sur da jeg sa nei, og mente jeg ødela dagen hans – ettersom han allerede hadde avlyst andre møter.
– Vi hadde aldri avtalt at jeg skulle bli tatt bilder av, men jeg skjønte ut i fra dialogen at han ville ta bilder av meg når han skrev: Jeg velger klærne du skal ha på.
Influencer Isabel Raad (26) engasjerte seg også sterkt i saken.
Hun oppfordret i går til boikott, etter at hun fant ut at han blant annet hadde tatt kontakt med hennes 14-år gamle søster for å tilby henne gratis is.
– Helt fantastisk, sier Krieg
Det var altså Christine Krieg som først omtale saken på sin Insta, og er nå henrykt over at influencerne tok budskapet hennes så alvorlig.
– Uten oss hadde det kanskje ikke blitt noe sak? Viktig å bruke den stemmen og plattformen man har. Selv om man kanskje ikke har så mange følgere. Er ting viktige og engasjerer, så sprer det seg jo.
– Det hjalp dog veldig med drahjelp fra store influencere som Isabell Raad og Kristin Gjeldsvik. De har store plattformer som når ut til mange. Skjedde jo egentlig ikke så mye fra de store mediene før de kom på banen. Min lille profil har nok ikke samme gjennomslagskraft som disse gigantene. Det viktigste er jo uansett å bruke den stemmen man har for å stå opp mot urett!
– Jeg synes det er helt fantastisk med alle influencerne som har brukt plattformen sin for å prate om dette.
– Viktig å gå foran som gode forbilder, og bruke stemmen sin til å fortelle at denne type oppførsel ikke er okay, og at dette ikke er noe man trenger å finne seg!
– De når ut til en viktig målgruppe, avslutter hun.
Les også: Norsk oppkjøp av superinfluencer sitt sminkeimperium