Krogh Optikk glemte å invitere flerkulturelle influencere til Fenty-eventet

Foto: Kevin Mazur via Getty

Raser mot Krogh Optikk: – Hvorfor inviterte dere bare hvite influencere?

Lanserte Rihannas mangfoldige FENTY, men glemte mangfold.

Tirsdag kveld inviterte Krogh Optikk på Majorstuen i Oslo til et lukket event i butikk i forbindelse med lanseringen av FENTY sin nye solbrillekolleksjon. Det er blitt behørig dekket i sosiale medier av de influencerne som var til stede.

Men nå stiller flere spørsmål ved det manglende mangfoldet blant de fremmøtte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Read the English translation of the article here

– Reflekter ikke FENTYs verdier

En av de som reagerer sterkt er influencer Gisella Francisca.

Gisella Francisca. Foto: Instagram/@gisellafrancisca

«Krogh Optikk lanserte FENTY solbriller i Norge. Men de glemte at merket står for mangfold, og hadde et lanseringsevent fullt av hvite influencere uten flerkulturell bakgrunn i det hele tatt», skriver hun på sin Instagram story.

– Jeg reagerte på det faktum at FENTY står for mangfold og inkludering, og at eventet ikke reflekterte de aller viktigste verdiene som mangler i mote og skjønnhet, men som FENTY er så gode på å promotere, sier hun til Melk & Honning.

Hun understreker at hun ikke selv var tilstede på eventet, og at hun ikke kjente til det før hun så det på sosiale medier.

Les også: Kaller norske ELLE for utdatert

Foto via Instagram/@gisellafrancisca

– Bør ikke få selge merket

Hun sendte melding til Krogh Optikk og spurte om hva de tenkte om at lanseringseventet foregikk uten influencere med noen form for flerkulturell bakgrunn.

Som svar fikk hun at det denne gangen var et mindre event med plass til færre i butikken, og at det derfor ble samlet «en mindre gruppe influencere» som optikerkjeden hadde jobbet sammen med i mange år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Svaret var litt som jeg hadde forventet. En eller annen unnskyldning som bare understreker at inkludering og mangfold ikke en gang er i tankene deres. Etter min mening bør ikke forhandlere som det få lov til å selge merket.

– Fra et influencer-perspektiv synes jeg svaret de gir meg forsøker å overskygge tilstedeværelsen, styrken, stemmen og reachen til profiler som min egen og mange andres. Dette er et slag i ansiktet for all den jobben som FENTY gjør, avslutter hun.

– Bullshit

Influencer Fetisha Williams, kjent fra Sophie Elises verden på TV 2 Sumo, er en annen som tar opp dette i en rekke videoer på sin Instagram story.

– De skylder på korona. Det er bullshit! En hyggelig forklaring, men dere tenkte ikke på det. Bare innrøm det, sier hun blant annet med henvisning til Franciscas innlegg.

– Dette er et prakteksempel på hva som foregår i industrien.

Fetisha Williams. Foto: Instagram/@fetishamlynn

Til Melk forteller Williams at hun reagerer både på manglende mangfold blant de inviterte til eventet, men også unnskyldningen til Krogh Optikk. Den holder ikke vann, mener hun.

– Det er mange ulike løsninger som hadde gjort det mulig for de å invitere flere. For eksempel å dele opp i små puljer. Det er flaut at de bruker koronaviruset som unnskyldning. Jeg har absolutt forståelse for at de ønsker å invitere samarbeidspartnere, men da kan man igjen stille spørsmålet: Hvor er mangfoldet blant samarbeidspartnerne deres?

– Dette er et prakteksempel nettopp fordi dette ofte skjer når det kommer til eventer. Det er svært lite inkludering, avslutter hun.

Reaksjoner

Også andre har reagert på mangelen på mangfold på eventet, og har delt de to influencernes stories:

Foto: Instagram/@nnennaechem

Krogh Optikk: «Ingen bevisst avgjørelse»

«Tirsdag 16. juni hadde vi et FENTY-arrangement med plass til et begrenset antall personer. Av den grunn inviterte vi influencere vi har samarbeidet med over lengre tid. Eventet ble igangsatt med en ukes varsel fra våre samarbeidspartnere, og for å få til dette, inviterte vi de vi allerede samarbeider med», skriver Anne Krogh Ankerstad, markedssjef i Krogh Optikk i en mail til Melk & Honning.

Hun innrømmer at de burde hatt større mangfold på eventet.

«Sett i lys av merkets identitet og i ettertid, ser vi at gruppen ikke nødvendigvis representerer helheten av merket og at vi kunne hatt et større mangfold. Dette var ingen bevisst avgjørelse eller form for bevisst utelatelse. Men samtidig viser det at vi trenger påminnelse fra andre og tilbakemeldinger på eventer, samarbeidspartnere og lignende i alle situasjoner. Det er vi takknemlige for».

«Kan ikke gjøre annet enn å beklage»

«Vi er veldig glad og stolt over å få muligheten til å føre en solbrillekolleksjon som er så eksklusiv og som representerer mangfold, sterke kvinner og inkludering», skriver hun videre.

«For oss representerer FENTY et solbrillemerke for sterke og selvstendige mennesker som ikke er redd for å skille seg ut. Det er nettopp derfor vi har valgt å ta det inn som en del av vårt sortiment. Vi ønsker at butikkene våre skal føre solbriller og innfatninger som passer flere enn én kundegruppe, hvor alle kan finne en solbrille som passer sin stil og identitet».

Ankerstad forteller at de i Krogh Optikk har circa 240 medarbeidere med ulik bakgrunn. Det har vært en bevisst holdning fra deres side at deres kunder skal møte et mangfold av medarbeidere i deres butikker.

«Til slutt vil vi takke for tilbakemeldingene. Vår intensjon var aldri å ekskludere noen, og vi kan ikke gjøre annet enn å beklage og ta med oss dette videre til senere samarbeid. Vi håper dere fortsetter å komme med tilbakemeldinger», avslutter hun.

Krogh Optikk publiserte også en beklagelse på sin Instagram story torsdag kveld:

Foto via Instagram/@kroghoptikk

Dette sier influencerne som var tilstede på eventet

Melk & Honning har sendt følgende spørsmål til de influencerne vi vet var tilstede på eventet tirsdag:

Med tanke på hva Rihanna og FENTY står for, hvordan reagerte du da du kom på eventet og ikke så noen form for mangfold?

Hva synes du Krogh Optikk bør gjøre for å vise at de tar anti-rasisme på alvor?

Ida Broen er foreløpig den eneste som har svart på Melks henvendelser. Hun skriver dette i en mail:

«Rihanna og FENTY står for mangfold, og det gjør jeg og. Jeg synes generelt at det er viktig med representasjon av ulike typer mennesker uansett farge, størrelse og legning. Jeg tror det er viktig at man er bevisst på representasjonen til enhver tid, og spesielt rundt et merke som står for dette».

«Være mer bevisst på representasjon. Det er viktig at bransjen tar tak i dette problemet og ser på løsninger. Jeg ønsker å se mer inkludering, og personlig vil jeg også gjøre det jeg kan for å bidra til dette».

Melk og Honning har også vært i kontakt med Line Langmo, Benedicthe Bjerke, Celine Aagaard, Katarina Petrovic, Lise Karlsnes og Nina Sandbech som alle var tilstede på eventet. De har ikke besvart vår henvendelse.

For orden skyld: Melk & Honning var invitert til eventet, men var ikke tilstede.

Les også: Skal løfte norsk mote, men har ingen plan for å motvirke rasisme i motebransjen