– Folk forbinder gjerne en vintagesjappe med et lite, mørkt og trangt kott som er uoversiktlig med altfor spesielle klær.
De siste årene har stadig flere vintagekonsepter poppet opp i Oslo, slik som eksempelvis Ekko Shop, Good Vibes Vintage, Fargestift Vintage og Livid Vintage – alle på Grünerløkka. Men det er slettes ikke bare i hovedstaden man kan shoppe mer bærekraftig mote.
Prisløs Vintage i Trondheim tilbyr et kuratert og håndplukket vintageutvalg, i tillegg til å redesigne plagg som ikke blir solgt, arrangere sykurs og vintagemarkeder på festivaler og kafeer.
Bak konseptet står Sophia Johansson og Ivar Djurhuus. Nylig lanserte Prisløs nettbutikk for både vintage og redesign, slapp sitt eget motemagasin og jobber for å bli landets største vintagebutikk på nett. Snart åpner de også butikk i Oslo.
– Interessen for vintage og gjenbruk i Trondheim er blitt større og større de siste årene. Da vi startet i 2015 var det populært blant unge moteinteresserte, men fortsatt en nisje blant majoriteten, sier Sophia Johansson til Melk & Honning.
Prisløs: – Gjenbruk mer normalisert
En søndag i 2015 skulle Johansson selge noen plagg med et par venninner på en kafé i Trondheim. Det var litt finere plagg, som hun ikke ville skulle ende opp i en Fretexboks. Hun ville se de gå videre til nye eiere, og formidle plaggenes historie. Med over 300 interesserte og kø langt ut av kaféen, skjønte hun raskt at det var et marked for nettopp vintage i byen.
– Vi har merket at gjenbruk er blitt mer normalisert, og det hjelper at det er blitt større bevissthet rundt hvordan klesindustrien fungerer. Vi har de siste årene merket at flere kundegrupper har fått interesse for vintage og redesign, og mange velger nå heller å kjøpe brukt enn nytt.
Johansson forteller at kundene deres hovedsakelig er studenter og unge voksne. Men særlig tenåringer og eldre er blitt mer åpne for å kjøpe brukt, forteller hun.
– Spesielt blant skoleelever merker vi et mindre stigma nå enn tidligere når det kommer til brukte klær. Folk er blitt mer bevisst på kvalitet, og vil heller investere i brukte kvalitetsklær som kan vare enn uetisk og miljøfiendtlig fast fashion.
Jobber mot fordommene mot bruktbutikker
– Statistikk viser at få nordmenn bruker brukte klær. Hvordan skal dere få folk til å faktisk kjøpe plagg fra dere?
– Å handle brukte klær har lenge hatt negative assosiasjoner for mange. Det synes vi er rart ettersom vi lever i et samfunn der vi låner og deler med hverandre: Vi kjøper biler og leiligheter brukt, vi låner bøker på bibliotek, bor på hotell og leier hytter.
– Heldigvis merker vi at holdningen til brukte plagg er i endring. Flere av kundene våre synes det er eksklusivt med vintageplagg som er fra en tid da klesindustrien var annerledes. De verdsetter plaggenes gode kvalitet, at de har vart i flere tiår, og at det er lagt mye arbeid og stolthet i plaggenes material- og designvalg.
Prisløs har siden starten ønsket å jobbe mot fordommene og stereotypene som finnes mot bruktbutikker, forteller hun.
– Folk forbinder gjerne en vintagesjappe med et lite, mørkt og trangt kott som er uoversiktlig med altfor spesielle klær. Vi har innredet Prisløs ryddig, romslig og lyst slik at det skal være enklere og mer fristende å navigere seg rundt. Vi vil også at butikken vår skal minne om en «vanlig» klesbutikk.
– Mange digger dessuten at de kan dra til oss og finne de originale trendene fra de opprinnelige tiårene da det var en trend, i stedet for å kjøpe en masseprodusert kopi.
Vant krisepakke under korona
I mars måtte flere av landets motebutikker stenge dørene midlertidig som et resultat av koronapandemien. Det påvirket også Prisløs, forteller Johansson.
– Vi har satset på fysisk butikk og god kundebehandling, så da det ble lockdown og folk ikke var utendørs, var det en utfordring for oss å omstille oss. Mest fordi vi er en liten bedrift med få økonomiske ressurser.
Da startet de å selge klær via Instagram – og var så heldige å vinne en konkurranse som skulle hjelpe koronarammede småbedrifter slik som deres egen.
– Heldigvis var det tre små bedrifter, med Folkesnakk i spissen, som strakk ut hånden og arrangerte en konkurranse for å hjelpe en liten bedrift som slet under korona, og vi vant. Krisepakken hjalp oss å utvikle egen nettbutikk og lærte oss hvordan drive digital markedsføring.
Prisløs fikk fotokurs og tilgang på print – alt gratis.
– Det var en fantastisk boost og motivasjon for oss, og så digg å få muligheten til å samarbeide med dyktige folk som løftet bedriften vår. I tillegg har vi vært heldige og fått støtte fra kunder, venner og familie gjennom Bidra-kampanjer.
De fikk også muligheten til å realisere drømmen om å lage et eget motemagasin for vintageklær og gjenbruksmote. Her samarbeidet Prisløs med designere, fotografer, modeller, kunder og studenter fra Fotofagskolen i Trondheim.
– Mangler miljøvennlige alternativer på nett
Johansson forteller at hun synes det er en spennende utfordring å satse på nettbutikk under koronapandemien.
– Netthandelen har økt under korona, og slik det er i dag så har ikke mange gjenbrukskonsepter råd eller mulighet til å være med på nett på samme premisser som de store kjedene. Det gjør at klesindustrien mangler mangfold og miljøvennlige alternativer på nett. Og dette har vært viktig for oss å jobbe for.
– Vi ønsker å gjøre gjenbruk mer tilgjengelig for folk på nett, og å være med på å gjøre norsk klesindustri på nett grønnere. Det er en stor utfordring siden vi kun har ett plagg per annonse og fordi det er vanskelig med størrelser.
Det har de løst ved å ta litt enklere og kjappere bilder av plaggene, måle de og lage en egen størrelsesguide.
– For oss handler det også om synliggjøring og at vi vil at det skal finnes gode, strømlinjeformede og brukervennlige tilbud der ute på nettet for brukthandel, ikke bare for nytt.
Økt interesse for redesign og sykurs
Med konsepter som blant annet mote-Norges mektigste Jenny Skavlan og hennes Fæbrik og tidligere FWSS-designer Cathrine Børters nye merke har redesign-bølgen for alvor skylt inn over landet.
– Vi digger den! Vi ble tidlig interessert i redesign og synes det er superstas at det vokser og vokser. Det gjør at folk får anledning til å uttrykke seg mer fritt. Man får mer eierskap til egen stil og blir mer bevisst på å ta vare på sine egne plagg, sier Johansson.
– Man får mulighet til å selv påvirke passform og å skape egen mote. Og når man syr litt selv får man også et mer personlig og bevisst forhold til håndverket. Forhåpentlig vil folk ønske å endre et plagg de ikke bruker, istedenfor å kaste det. Og så er det jo veldig gøy å gå rundt i et plagg man har laget selv!
De redesignede plaggene hos Prisløs er blitt tatt godt imot, og blir stadig mer populære, forteller Johansson som gjennom Prisløs også arrangerer sykurs der interessen øker i takt med sybølgen.
– For mange er det litt skummelt å komme i gang med syingen. Dette prøver vi å endre på, og vi jobber for at alle skal føle mestring gjennom å lære the basics og å bli ferdige med sine prosjekter. Det er stas å se at folk får det til og blir motiverte til å sy mer.
Planlegger Prisløs vintageutleie
I november flytter Prisløs butikken fra Trondheim til Oslo. De har vokst ut av lokalet sitt, og føler et behov for å utvikle butikken etter tre år i samme lokale.
– Vi ønsker å være med på å gjøre klesindustrien grønnere i Norge, og da trenger vi å være på en sentral arena. Da vi fikk tilbud om lokale i Nedre Slottsgate i Oslo sentrum måtte vi bare slå til.
Målet er å utvikle konseptet med vintageutleie, et sycommunity og kafé. Drømmen er et stort lokale der de kan lage et Prisløs-univers.
– Vi gleder oss til å være med på å gjøre vintage og redesign mer synlig i Kvadraturen. Vi har også opprettet et samarbeid med skreddere, og lover nye og spennende muligheter for klestilpasninger og reparasjoner, avslutter hun.
Les også: Nå åpner det norske motemerket sin første butikk utenfor Oslo