– Har en mer utfordrende og intens jobbhverdag enn det som kommer ut i sosiale medier.
Tidligere denne uken kåret Melk & Honning tradisjon tro mote-Norges 15 mektigste, hvor Jenny Skavlan gikk til topps. Hun overtok dermed etter Holzweiler-familien.
«Hun er sy om-dronningen som har lært nordmenn å fornye garderoben med enkle grep, har gjort karriere på sitt engasjement for grønn mote og brukte klær, treffer tidsånden og har inspirert hele Norge til shoppestopp», var blant begrunnelsene til juryen. Les hele kåringen her.
– Jeg går ikke rundt og føler meg mektig, men ser og merker jo at de tingene jeg har vært med å lage har skapt endringer hos mange. Jeg kan ikke si at jeg har hatt noe mål om å få en mektig posisjon i moteverdenen, men inspirere og tilrettelegge for folk flest, sier Jenny Skavlan til Melk & Honning.
Hun forteller at hun har hatt et drøyt jobbår, og er dypt involvert og veldig «hands on» i alle prosjektene sine.
– Jeg gjør nok veldig mye mer og har en mer utfordrende og intens jobbhverdag enn det som kommer ut i sosiale medier. Jeg har jo gått for å underholde folk for å få frem budskapet mitt, og det å vise frem hvor strevsomt det kan være i kulissene passer ikke inn i den strategien. Så at denne innsatsen og engasjementet får den anerkjennelsen er rett og slett skikkelig stas.
Hun mener at mote kan være veldig ekskluderende.
– Jeg har alltid hatt en sterk ambisjon om å spre klesglede og senke presset rundt klær og jaget etter å skulle ha det siste og dyreste. Det er så mye annet alvor og stress i verden.
– Har ikke troen på kjefting og skremming som virkemiddel
– Hva tenker du om denne «rollen» og ansvaret som følger?
– Man kan si at det kommer et ansvar med min rolle, men så kan man også si at jeg har fått denne rollen av å ta et ansvar. Det å ta ansvar synes jeg leder til mer meningsfulle og spennende jobbmuligheter, og når jobben er en veldig stor del av livet mitt – et mer meningsfylt liv.
Hun forteller at det må være en mening med det hun gjør. Det må lede til en faktisk endring og engasjement hos folk – ellers mister hun piffen.
– Et veldig grunnleggende personlighetstrekk jeg har er et behov for å være til nytte. Å ha en funksjon. Hvordan dette utspiller seg i jobben min er at jeg vil bidra med løsninger som gjør det lettere for folk å ta bedre klesvalg og at de kan ha det gøy på veien.
– Jeg har ikke troen å kjefting og skremming som virkemiddel. I hvert fall er ikke det en strategi som passer meg og min personlighet.
Jenny Skavlan er medeier av gjenbruksappen Tise. Og tidligere i sommer lanserte hun sitt siste prosjekt, Fæbrik, et kollektiv av syglade som skal hacke fast fashion.
– Tise har gjort det lettere for folk å kjøpe og selge brukte klær og Fæbrik gjør det lettere for folk å lære seg å sy og redesigne klær. Designsamarbeidet mitt med Pierre Robert gjør det lettere for folk flest å finne bedre alternativer i dagligvarebutikken.
– Og gjennom tv-serien min Avkledd håper jeg folk lærte litt om mekanismene som gjør at vi kler oss som vi gjør.
Jenny Skavlan: – Hovedproblemet med motebransjen er tempo
I år la juryen av mote-Norges mektigste mye vekt på mote for fremtiden med blant annet bærekraft og mangfold.
– Jeg tenker det er helt avgjørende verdier å ha i ryggraden på ekte for å kunne overleve som merkevare. Folk gjennomskuer et falskt engasjement og er opptatt av å dele verdisett med en merkevare for å ville assosiere seg med den, sier hun.
– Apropos bærekraft og grønn mote; Hva tenker du om status på motebransjen i dag? Har vi langt igjen før vi er i mål?
– Hovedproblemet med motebransjen er tempo. Kolleksjonene kommer for tett, det sys for fort i billige materialer og enorme mengder kastes og brennes. Nye fast fashion-konsepter lanseres hele tiden og nettet koker over av rabattkoder på klær totalt uten mening.
– Heldigvis ser vi jo også tydelige tendenser rundt mer tidløse snitt, bedre kvaliteter og nye og bedre materialer. Men jeg håper vi vil se mer innovasjon. Helt nye og smarte løsninger vi ikke har sett før som kan lede til store strukturelle endringer.
– Så har forbrukeren et stykke å gå. Det er for eksempel bare 20 prosent av nordmenn som handler brukte klær. Det er for lite.
Nye prosjekter på gang
Det henger helt klart mye ansvar sammen med å bli kåret til bransjens mektigste person. Hvordan skal Jenny Skavlan leve opp til nettopp denne statusen? Og har hun noen nye prosjekter i vente?
– Jeg synes det er mest givende og interessant å satse på innovative prosjekter, løsninger og produkter som man ikke har sett før. Og det å løfte noe så analogt og fysisk som klær og søm inn i en digital innpakning som Tise eller Fæbrik får jeg veldig kick av. Fortiden og fremtiden møtes liksom.
– Så det er flere nye retninger og prosjekter jeg jobber med nå som jeg håper blir lansert om ikke lenge. Og med denne utmerkelsen går jeg løs på dette med mer fart og medvind. Litt som en El-sparkesykkel.
– Hvordan feiret du kåringen etter brunchen?
– Jeg hentet i barnehage, spiste brødskiver til middag – jeg hadde jo fått nydelig brunsj – så jobbet jeg til langt på kveld med å skrive oppskrift på neste Fæbrik-mønster og klippet en DIY-film. Jeg fikk masse gratulasjoner og hadde en veldig god følelse i kroppen. Stolthet tror jeg det heter.