Nå åpner det norske motemerket sin første butikk utenfor Oslo. Foto: Holzweiler

Zalando samler europeiske merker til bærekraftig samarbeid. Foto: Holzweiler

Holzweiler åpner butikk i Bergen

– Forventer ikke at det blir en walk in the park, sier Andreas Holzweiler til Melk & Honning.

Holzweiler-toget fortsetter å tøffe. Den norske motefamilien måtte se seg slått av Jenny Skavlan da Melk & Honning igjen kåret mote-Norges mektigste tidligere i høst, men var en god nummer to. Nå girer de opp, og ryktene vil ha det til at noe stort er i vente.

Men først åpner Holzweiler butikk i Bergen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Et naturlig steg for oss

Det er det norske motemerkets første butikk i vestlandshovedstaden – og deres første utenfor Oslo.

– Bergen var et naturlig steg videre for oss. Vi har alltid hatt et godt samarbeid med kundene våre her, og ser også at vi digitalt har godt med besøkende fra byen, sier Andreas Holzweiler til Melk & Honning.

– I tillegg så er jo mamma født og oppvokst i Bergen. Så det har alltid hvilt en litt sånn mystikk i byen omkring vår egen heritage, forteller han.

Holzweiler med installasjon i Beiijing
Ali Gallefoss og Andreas Holzweiler i Beijing. Foto: Holzweiler

Praktbygning

– Vi har signert et hjørnelokale på rundt 150 kvadratmeter i en gammel bygård fra 1930 som heter Kroepeliengården i Strandgaten, sier Andreas. I fjor kjøpe de bergenske milliardær-brødrene Tom Eide Knudsen og Iwan Eide Knudsen i West Coast Invest AS praktbygningen i Bergen sentrum for rundt 360 millioner, skriver Bergens Tidende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så mye mer enn det vil ikke Andreas Holzweiler avsløre.

– Vi jobber for tiden med Snøhetta og med en kunstner som har lokal forankring omkring hvordan butikken skal være. Det handler især om å benytte seg av lokale materialer og håndverk som skal sette preg på butikken, men med vår signatur, forteller han.

Utvalget i butikken skal ifølge Andreas være dynamisk med økt fokus på bærekraft med mulighet for både leie av klær og å gi nytt liv til gamle Holzweiler-plagg.

– Især med tanke på 2021 som har mange spennende collabs i vente, så ønsker vi selvsagt å bruke Bergen-butikken vår som en utstilling for disse også.

Maria Skappel Holzweiler, Susanne Holzweiler og Andreas Holzweiler i merkets butikk i Prinsens gate i Oslo sentrum.

Korona-økning

Koronakrisen traff også Holzweiler slik den gjorde mange andre små og store norske moteaktører.

Til tross for at butikkene holdt stengt i seks tidligere i år og det ble budsjettert med en noe lavere omsetning, har det norske motemerket hatt en økning på 57 prosent så langt i år, forteller Andreas. Han tror mange norske turister i sommer pluss en sterk start for merkets høstkolleksjon er grunnen.

– Juli kompenserte for de ukene vi holdt stengt, og de andre månedene har vært godt over det vi forventet. Men vi merker at det er veldig varierende og umulig å forutsi hvordan er dag blir. En mandag kan plutselig levere like gode tall for en lørdag. Så det er litt bingo.

Backstage på Holzweilers AW20-visning i København i januar. Foto: Ignat Wiig

– Det er ganske gutsy å åpne butikk i disse dager, hva er grunnen til at dere satser nå?

– Til tross for at mye handel foregår digitalt i dag, så tror vi at det er viktig med et sted som viser hele Holzweiler og alt det vi gjør i sesong. Vi tror på opplevelser, og at det er viktig at man blir kjent med brandet og produktene på en taktil måte. Det igjen vil komme våre eksisterende kunder til gode samt via e-commerce. Men vi forventer heller ikke at det blir en walk in the park. Det vil nok ta tid før det bærer frukter.

Kan Holzweiler løfte Bergen sentrum?

I 2018 skrev Melk & Honning om at butikkene Bergen sentrum sliter. Det som da var nye Lagunen storsenter, med mål å få fire milliarder i årlig omsetning, tok en stor jafs av byens shopping – på bekostning av nisjebutikkene.

Andreas Holzweiler kaller Norge et «senterland», men tror folk i økende grad har et behov for å oppleve byen mer.

– Generelt så ser man at Norge er et senterland. Det handler om det praktiske, især med tanke på parkering og det at man ikke nødvendigvis tar seg tiden til å kose seg med en runde i diverse butikker. Til gjengjeld tror jeg at alt går i sykluser, og at man etter en lang periode med digital fokus har ett sterkere ønske om å oppleve byen mer. Særlig med tanke på mindre reising, så kommer sulten etter det å føle på «storbyen». Personlig kan jeg si at jeg nyter det mer enn før å komme meg rundt i Oslo, Bergen eller Trondheim sentrum som plutselig har ekstremt mye å by på fra mat og drikke til gode og spennende butikker.

– Hvordan kan dere være med på å løfte Bergen sentrum?

– Om vi kan være med å bidra til å løfte Bergen sentrum er nok kanskje litt for mye å forvente. Det ligger i forveien noen utrolig sterke konsepter i Bergen som omsetter mer enn lignende konsepter i stor-Oslo.

Les også: Dette er Oslo-butikken som dominerer feeden din