Hvorfor investerer luksusmerkene i restaurantbransjen?

Anna Wintour spiser pizza i The Late, late show with James Corden

Mote og mat: Nå investerer luksusmotehusene i restaurantbransjen

Stadig flere merker satser på fine dining.

Motebransjen tar stadig skritt inn i nye businessområder for å kunne øke omsetningen sin. Først var det skjønnhetsbransjen med duft, make-up og hudpleie. Så var det interiør, som deriblant Gucci har bygd ut til å bli en del av universet sitt. For ikke å snakke om motebransjens fascinasjon for blomster – og eiendomsmarkedet – særlig i Los Angeles.

Nå åpner Louis Vuitton sin første restaurant og kafé, og føyer seg med det inn i rekken av luksusmotehus som investerer i nettopp restaurantbransjen.

Restauranten og kafeen vil åpne i februar på toppen av luksusmerkets nye flaggskipsbutikk i Osaka i Japan. Menyen er signert den berømte japanske kokken Yosuke Suga.

– Vi tror at såkalt eksperimentell luksus er noe som vil bli viktig i fremtiden, sier Jean-Jacques Guiony, finansdirektør i luksusgruppen LVMH til WWD.

Flapjacks med LV-monogrammet på. Foto via Love Magazine.

Italiensk matlidenskap

For en knapp uke siden kom nyheten om at luksussmykkegiganten Tiffany & Co åpner kafé i London, nærmere bestemt på varemagasinet Harrods. Den ikoniske Blue Box Café er inspirert av merkets første kafé, som åpnet i flaggskipsbutikken i New York for noen år siden.

– Vi har en langvarig tilstedeværelse i London, og ved å introdusere Tiffany Blue Box Café her, tilbyr vi kundene våre i denne byen enda en måte å senke seg ned i Tiffany-verdenen, sier Richard Moore, divisjons-visepresident i Tiffany & Co.

Tiffanys Blue Box Café. Foto via The Guardian

Også Gucci har for lengst kastet seg på restaurantbølgen som skyller innover motebransjen. Allerede i 2018 åpnet merket en restaurant i Firenze med klassisk Gucci-interiør. Og året etter fikk den sin første Michelin-stjerne.

Italienerne er jo kjent for sin heftige lidenskap for mat – ikke så rart at også Armani har flere restauranter spredd rundt om i verden. Fra Milano til Kairo, Cannes til Dubai, Paris til Tokyo. Luksusmerket startet faktisk allerede i 1998 med å utvikle kafeer, barer, restauranter og klubber.

Fransk it-mat

På vårparten 2019 delte den franske it-designeren Jacquemus nyheten om at han skulle åpne kafé i Paris. Café Citron er Simon Porte Jacquemus sin første, og ligger i Galeries Lafayette på Champs Elysees.

Et halvt år senere åpnet designeren enda en restaurant i Paris, Oursin, også den inspirert av Middelhavskulturen som han er født inn i. Med sin fantastiske keramikk er den skikkelig eye candy for Instagram-sultne fans.

– Jeg ønsket et lokale som så ut som drømmestedet mitt, sier designeren til Vogue.

Oursin. Foto via Vanity Fair

Det er ikke bare designere og motehus som åpner restauranter for tiden. Også den franske influenceren og selve inkarnasjonen på parisisk, chic it-girl, Jeanne Damas, åpnet høsten 2019 sin egen bistro. Chez Jeanne ligger i Paris og byr på fransk eleganse, naturvin, små deleretter og hjemmelagde godsaker.

Oppvokst med en far som var kokk og eide flere restauranter i Paris, er det kanskje ikke så rart at Jeanne Damas, i tillegg til å drive sitt eget klesmerke Rouje, har valgt å følge i hans fotspor.

– Jeg vokste opp i mine foreldres restaurant, og tenkte aldri på å åpne min egen. Men da de solgte sin siste restaurant for rundt et år siden, følte jeg meg nesten som foreldreløs. Så tenkte jeg at å starte min egen ville være en flott måte å holde Rouje i live på.

Les også: Dette vet vi om Oslos nye luksuskjøpesenter