Motebransjen investerer i eiendomsmarkedet

Versace Casa Casuarina. Foto via CR Fashion Book

Motemerker inn på eiendomsmarkedet

Ruster seg for fremtiden.

I et stadig tøffere retailmarked, har merker sett seg nødt til å tenke utenfor boksen. Deriblant Hermés som lanserer hudpleie og kosmetikk, Gucci som lanserer unisex-duft og Victoria Beckham som lanserer en makeup-linje.

Men de holder seg ikke bare til skjønnhetsbransjen. For mens Dolce & Gabbana har laget alt fra brødristere og blendere til kjøleskap med kjøkkenfavoritten Smeg, har Gucci satset på interiør for hele hjemmet. Både gullkondomer, crocs og kajakk er også blitt lansert – til blandet respons.

Stadig flere reposisjonerer seg som livsstilsmerker for å kunne holde på kundene sine. Og ikke minst vinne nye kunders gunst i en tid preget av tøff konkurranse. Det handler om å kunne tilby et helt univers, fra mote og beauty til interiør og helse.

Nå ser det ut til at motebransjen tar steget videre inn i eiendomsmarkedet også.

Les også: Derfor omfavner motehusene skjønnhetsbransjen

– Kunden etterspør mer og mer

Diesel, som lenge har operert nettopp som et livsstilsmerke, skal åpne et luksusleilighetskompleks i Miami på ni etasjer.

Leilighetene, som skal ligge i Wynwood, et populært kunstnerområde i byen, vil koste mellom 370 000 og 5,5 millioner dollar, tilsvarende mellom rundt 3,2 millioner og 48,5 millioner kroner.

– Klær, jeans, barneklær, sko, vesker, smykker, klokker – vi har laget to Ducatier, en sykkel, og vi har møbler, lamper og ting til baderommet og kjøkkenet. Og kunden vår etterspør mer og mer, sier Renzo Rosso, daglig leder i Diesel til Fashionista.

Motemerket er langt fra de første som tar skrittet inn i eiendomsbransjen. Mens Armani har hoteller i både Milano og Dubai, har Versace åpnet verdens første moteinspirerte hotell, Palazzo Versace i Australia, og siden også i Dubai.

Fendi Château i Miami.

Diesels fremtidige leiligheter blir nærmest nabo med blant annet Missoni sine 249 luksuriøse leiligheter med havutsikt i Miami.

Også Fendi er sterkt inne på eiendomsmarkedet i den berømte byen. Få skritt unna stranden på Bal Harbour ligger merkets luksusbygg på tolv etasjer med 58 leiligheter, bokstavelig talt på stranden.

Attraktivt i Miami

Ifølge eiendomsmegler-mogul Vladislav Doronin er Miami i 2020 den beste byen å investere pengene sine i. Byens skattesystem, raske vekst og livskvalitet gjør det mer attraktivt for eiendomsmeglere å gjøre investeringer enn New York, sier han til Business Insider.

Det kan også henge sammen med at den ikoniske moteskaperen Gianni Versace bodde i palasset Casa Casuarina her, frem til han ble skutt og drept på trappene sine på Miami Beach. Palasset var og er en turistattraksjon, og nærmest et symbol på italiensk motes suksess.

Les også: Har motebransjen fått krystaller på hjernen?