Hvorfor omfavner motebransjen blomster?

Foto: @jeannedamas

Hva er egentlig greia med motebransjens kjærlighetsforhold til blomster?

– En ny verden å oppdage.

Motebransjen har virkelig blomstret den siste tiden – bokstavelig talt. Det siste året har det florert av friske og tørkede blomster på sosiale medier – men er det egentlig så rart? For de er absolutt Insta-vennlige. Og motemerkene har hivd seg på trenden.

I høst teamet Prada opp med lokale blomsterbutikker verden over for å kunne tilby blomsterbuketter i eksklusivt Prada-papir. Og norske FWSS lanserte sitt blomsterkonsept Flowers Every Friday. Og hvem kan vel glemme Jacquemus med en enorm fiolett lavendeleng som bakgrunn for sin SS20-visning, for å feire merkets tiårsdag?

Prada-buketter. Foto via Vogue

Ikke minst er tørkede blomster blitt populært. Alt fra fancy typer med tilsvarende fancy prislapp, til rimeligere varianter fra kjedebutikker. Motebransjens fascinasjon for blomster startet for alvor da Raf Simons debuterte med sin haute couture-visning for Dior i 2012, skriver Business of Fashion.

Da fikk moteskaperen den belgiske floristen Mark Colle til å skape spektakulære blomstervegger som bakteppe til visningen.

Dragning mot det naturlig vakre

– Motebransjen har alltid omfavnet blomster i en eller annen grad. Vi snakker jo åpenbart om det visuelt sanselige, om form, farge, lek med kombinasjoner og forskjellige uttrykk. Men nå handler det nok om en dragning mot det naturlig vakre kombinert med en større bevissthet rundt bærekraft, sier Marte Gulli i Tørka Blomster til Melk & Honning.

Marte Gulli.

– Vi kommer jo heller ikke unna at blomster aldri kan bli stygt og vil alltid være med på å heve et produkt. Også tror jeg det handler om å skape opplevelser utover klærne. En bransje som motebransjen må nok strekke seg for å tenke utenfor boksen.

– Men hvorfor er det så i vinden akkurat nå?

– Tilbudet og utvalget av blomster er større nå enn det har vært før. Flere florister tar et steg fra den «gamle skolen» og tør å tenke nytt og annerledes. En kan tenke på en florist på samme måten som en klesdesigner, der man jobber for å finne former og farger som passer sammen.

– Tidligere kjøpte man en bukett med tulipaner eller roser, nå handler det i større grad om å leke med blomsteruttrykket for å skape en opplevelse som i seg selv spiller på lag med produktet. Blomster kan i større grad brukes til å skape en identitet og et helt spesifikt uttrykk som er med på å heve totalopplevelsen. Fast fashion er vel også ganske på vei ut, og fokuset på kvalitet og bærekraft mer og mer på vei inn.  

– Insta-vennlige

Gulli mener Instagram har hevet folks bevissthet rundt visuelle uttrykk.

– Verden har aldri hatt så mange «fotografer», «modeller» og andre som på ett eller annet nivå jobber med å formidle visuelle uttrykk på sosiale medier. Det er mye snakk om Insta-vennlighet, og det er åpenbart at blomster er Insta-vennlige.

Tørka Blomster
Foto: Tørka Blomster

– Så ja, Instagram spiller helt klart en rolle. Jeg formidler selv mine blomster via Instagram. Men det skal sies at blomstene vil aldri se vakrere ut enn de gjør in real life. Jeg tror de fleste kjøper blomster for sin egen del, fordi blomster gjør deg lykkelig. men når folk først har kjøpt blomstene, er det naturlig at de vil dele dem på Instagram.

– Og det er helt sikkert mange som kjøper blomster fordi det ser fint ut på sosiale medier. Men når de først har kjøpt blomstene, vil de fleste oppleve at de gir dem glede uansett. Så det blir vinn-vinn.

– Hvilke blomster er mest trendy nå?

– Anthurium med sine store liljeaktige blader. De er så perfekte at de nesten ser falske ut. Orkideer som snittblomst er veldig trendy, store, vakre roser, nellik har fått et comeback og Amaranthus har nok kommet for å bli. Alle disse er også veldig fine å kombinere med tørka blomster. Det har jeg gjort mye i forbindelse med eventer.

– Det er spennende å leke seg med kombinasjonen friske blomster, tørka blomster og forskjellige tekstiler, for eksempel tyll. Det ser man mer og mer av på Instagram fra anerkjente floral designers.

– En ny verden å oppdage

– Veldig mye inspirasjon fra kjente designere gjennom tidene har vært hentet fra naturen, blomster, blader og formasjoner, som er å se igjen i klær. Naturlige materialer som silke og bomull er hentet fra naturen. Mote og natur hører sammen, og landskap som modeller blir avbildet i skal gi en følelse til klærne, sier Anne Mina Lillelien i Mina Milanda til Melk & Honning.

Anne Mina Lillelien i Mina Milanda.

– Grunnen til at vi her i Norge omfavner blomster nå er nok mye på grunn av sosiale medier. Ikke bare designere, men mange vil ha motiver fra rom med planter og vakre blomster. Naturen og magien i den er mer i tiden enn noengang, og vi minnes hver dag på at vi ikke må ta den for gitt. Mote går foran og viser denne forståelsen av skjønnhet.

Blomsterbutikker har jo alltid eksistert – hvorfor begynner merker og butikker å få øynene opp for dette først nå?

– Vi tør å kombinere, krysse grenser, samarbeide og blande kreative yrker mer sammen nå. Blomster blir en ny verden å oppdage. Blomster og natur forsterker budskapet i klærne, og blomsterbutikker blir byens tilgang til en sommereng. Blant biler, asfalt og støy er blomsterbutikkene blitt et vakkert sted å hente inspirasjon.

– Instagram løfter lysten til å handle blomster

Instagram blomstrer over av både influencere, men også motemerker og andre aktører som viser frem vakre buketter med friske og tørkede blomster. Det påvirker oss og gir oss lyst til å handle, mener Lillelien.

– Instagram løfter lysten til å handle blomster, tror jeg. Mange bruker sosiale medier til inspirasjon og velger utifra det. Flere kommer inn med et bilde eller uttrykk de ønsker å oppnå. Mange lar seg likevel inspirere av dagens utvalg, og plukker det de faller for der og da også.

Lillelien i blomsterbutikken Via Ovidia i Oslo.

– Hva slags type blomster vil du si er mest populære i motebransjen om dagen?

– Det som er mest populært er å bruke blomster på en måte som gjør at de står lenge. Ikke kaste, men heller tørke og tåle alle stadier av en blomst. Før var det veldig fokus på en type. Et år var det Ranunkler, et annet Pampasgress.

– Nå er det mer det å ha mange botaniske materialer som planter, strå, blomster og tørket hjemme, å dra naturen inn og bruke blomster som en forlengelse av interiøret og forsterke farger og uttrykk.

Les også: Motemerker inn på eiendomsmarkedet