Koronakrise for sentrumshandelen? Melk & Honning spurte butikkene

Ekspertene varsler katastrofe, men er det egentlig så ille?

Koronakrisen har rammet særlig fysiske butikker hardt. Mange måtte holde stengt under den første bølgen tidligere i vår, og enkelte av dem åpnet aldri dørene igjen.

Hva skjer nå som smittetrykket øker, og vi er på vei inn i den andre bølgen? Nettavisen meldte nylig om krise for sentrumshandelen i Oslo, og leder for Oslo Handelsstands Forening omtaler det hele som «katastrofe».

Melk & Honning har spurt et knippe av sentrumsbutikkene i Oslo om hvordan de opplever handelen nå med nye, strengere koronatiltak og en svært usikker fremtid.

Les også: – 90 prosent av innkjøperne trakk seg

F5: – Har handlet om å overleve

Alexander Marthinsen er grunnlegger av den norskfokuserte butikken F5. Han forteller Melk & Honning at det kun har handlet om å overleve det siste halvåret.

– Vi klarte oss gjennom sommeren, men besøkstallene er betydelig redusert og det ser ikke ut til å snu med det første. Man så en del tilløp til innovasjon og nytenkning i begynnelsen, også i motenæringen, men det er tøft å drive innovasjonsarbeid med kniven på strupen.

Til forskjell fra i mars da det var som verst, kan han melde at det er noe mer kunder nå.

– Men det aller meste av kundegrunnlaget i Kvadraturen blir borte så snart mange jobber hjemmefra. Det er ikke som for eksempel på Grünerløkka, der en stor andel av kundene bor lokalt. Vi lever i stor grad av kunder som jobber i området, forteller han.

Marthinsen kan melde om svært tøffe tider.

– Men vi overlever så vidt, takket være noen få lojale kunder, og en midlertidig avtale med gårdeier. Vi prøver å tenke langsiktig, og satsningsområdene er blant annet egen merkevare og utvikling av nettbutikken vår.

– Nett kan imidlertid på ingen måte redde oss alene, om butikken ikke går rundt. Vår satsning på nett handler mer om stort potensiale i fremtiden, enn om en rask løsning på den nåværende situasjonen.

Bilde av Alexander Marthinsen foran F5
Alexander Marthinsen utenfor F5. Bilde via Instagram @alexwinsloew

– Sentrumshandelen led allerede, og korona gjorde vondt verre

Han er enig i bildet som tegnes av en sentrumshandel i krise.

– Ja, absolutt! Når man har høye husleiekostnader og to personer på jobb, så er det ikke bærekraftig med 5-6 kunder innom i løpet av en hel dag, slik vi har sett flere ganger den siste tiden hos oss.

– Siden vi flyttet til Prinsens gate for fire år siden, har rundt ti butikker i gaten gått konkurs, lagt ned eller flyttet, og mange lokaler har stått tomme i flere år. Sentrumshandelen led allerede, blant annet under skyhøye leiepriser, og korona gjorde vondt verre.

Marthinsen håper gårdeiere nå trår til med midlertidige avtaler, samt at de senker det generelle prisnivået i sentrum.

– Det er ikke sunt med tomme lokaler på gateplan. Tiltakene som ble innført i våres, må gjeninnføres og/eller forlenges.

– Til sist handler det selvsagt også om hvor folk legger igjen pengene sine. Hvis man vil ha kule, uavhengige aktører i nærområdet der man jobber eller bor, så må man legge igjen penger der. Ellers blir de borte. Vi som jobber i handelen må sørge for at vi er verdt å besøke, og tilbyr noe som kundene vil ha.

Les også: Slik tvinger koronaviruset moteaktørene til å tenke nytt

Bilde fra butikken f5
Med koronakrisen har store deler av kundegrunnlaget til F5 i Prinsens gate blitt borte. Foto: Ignat Wiig

Livid: – Sentrum er ikke dødt

Det norske klesmerket Livid har de siste årene åpnet både flaggskipbutikker i Oslo og Trondheim. Grunnlegger Jens Olav Dankersen forteller til Melk & Honning at de er så opptatt med sitt at de ikke har oversikt over hvordan det går generelt i bransjen.

– Men det er ingen tvil om at mange butikker og varemerker – oss inkludert – har vært og er i en svært utfordrende periode.

– Den siste uken med nye smitteverntiltak bærer nok med seg minner fra starten av pandemien. Vi mener likevel at å være proaktive vil gagne bransjen på kort og lang sikt, slik at vi unngår en enda skarpere tiltaksrunde.

Livid-grunnleggeren legger ikke skjul på at mars og april var utfordrende måneder.

– Vi opplevde opp mot 80 prosent nedgang den første måneden. Heldigvis var kundene våre tilstede for oss, og reddet oss gjennom krisen. I tillegg ble korona en sterk pådriver for intensivering av strategiene våre.

– Vi fikk mer tid, og ble mer motivert til å skape veien videre. Å satse i nedgangstider for å unngå en nedadgående spiral. Med dette har vi mer på gang enn noensinne, og lanserer i tiden fremover flere satsinger som forsterker våre verdier som varemerke.

Butikksjef Ole Eivind Siggerud hos Livid Oslo og Jens Olav Dankertsen. Foto: Livid

De siste månedene har ting imidlertid sett lysere ut. I perioden juni til oktober hadde Livid en total vekst på 15 prosent for sine to butikker i Oslo og Trondheim.

– I oktober hadde vi en 26 prosent økning i flaggskipbutikken i Prinsens Gate i Oslo. Så sentrum er definitivt ikke dødt, og vi er standhaftig og positiv når vi nå går fremtiden i møte!

– Bruk heller tid og krefter på å snakke opp handelen dere er ment til å fremme

Han stiller seg noe kritisk til den måten Handelsforeningen kommuniserer utfordringene i sentrumshandelen på.

– Jeg forstår godt at det er viktig for dem å bemerke at sentrum er dødt, i håp om at flere skal se problematikken og utfordringene til næringen. Men, selv i koronatider vil jeg oppfordre dere til å bruke tid og krefter på å snakke opp handelen dere er ment til å fremme.

– Sentrum er ikke dødt, men det er heller ikke stappfullt, noe som er bra under de forutsetningene vi er i. Det er nå enn slik at vi mennesker beveger oss i flokk, og vi drar dit hvor folk er. Snakker vi om at sentrum er dødt, vil det også forbli dødt. Snakker vi dog om viktigheten av å bruke sentrum i disse tider til tross for Korona, og heller fokuserer på å snakke opp alle de gode tiltakene aktørene gjør for å skape en trygg og god handel, vil dette heller skape positivitet og besøk heller enn noe annet, mener han.

Dankersen mener bransjen ikke er i nærheten av å ha de utfordringene kulturbransjen, utelivsbransjen og reiselivsbransjen står ovenfor.

– For oss er det fortsatt fullt mulig å drive butikk med gode forholdsregler internt og i butikkene. Det norske folk møter også tiltakene med stor forståelse og tålmodighet, og har respekt for avstandskrav og begrensninger når det er stor pågang.

Bilde fra Livid sin butikk i Prinsens gate
Livids butikk i Prinsens gate i Oslo sentrum. Bilde via Instagram @livid.store

– Tradisjonelle suksessfaktorer som vareutvalg, pris og beliggenhet er ikke lenger nok

Koronakrise til tross eller nettopp på grunn av den mener Livid-grunnleggeren at folk nå har har mer kjøpekraft enn noen gang.

– Slik det er i dag går pengene i mindre grad til reiser og tjenester. Det kan slå positivt ut for oss som driver med klær og handel.

Med det sagt tror ikke Dankersen at motebransjens problem er isolert til korona.

– Det er akselerasjon av en prosess som allerede har vært underveis og er godt varslet. Fysisk retail ER i endring, og skal man lykkes med varehandel fremover må det tenkes nytt, i like stor grad i dag med korona, som det hadde vært uten korona.

– Tradisjonelle suksessfaktorer som vareutvalg, pris og beliggenhet er ikke lenger nok. Fysisk retail må handle om noe mer enn bare varer og transaksjoner. I denne perioden er dette nå helt vitalt.

Han mener at det å skape relasjoner og unike opplevelser i kombinasjon med tjenester som skaper gode insentiv for kunden står helt sentralt.

– Varene er nærmest sekundært når det handler om fysisk retail, for de kan man jo enkelt finne på nettet.

Les også: Norsk kleskjede er konkurs

Prinsens gate. Bilde: Ignat Wiig.

Svean: – Det går hardt utover psyken, men vi føler nå at vi er bedre rustet

– Da pandemien kom for fullt i starten av mars og april var dette noe helt nytt og skummelt for oss alle, forteller Kristoffer Hernes hos Svean til Melk & Honning.

– Vi visste lite eller ingenting, og det satt en støkk i oss, hvor vi også måtte ta det drastiske steget og stenge vår fysiske butikk for en periode. Heldigvis har vi nettbutikken vår, som var med på å hjelpe oss over kneika til hverdagen ble noe mer normalisert igjen.

Han forteller at de nå sitter med litt av den samme følelsen som de hadde da.

– Det går hardt utover psyken, men vi føler nå at vi er bedre rustet. Vi har lært en hel del i forhold til smittevern, og gjør anbefalte tiltak sammen med Paleet.

– Vi har fortsatt en bønn om at folk burde vise solidaritet og støtte opp om norske fysiske butikker og nettbutikker, slik at vi får lov til å fortsette og drive med det vi elsker og brenner for, også etter pandemien.

Bilde av Kristoffer Hernes hos Svean på Paleet
Kristoffer Hernes hos Svean tror på å være proaktiv. Foto: Ignat Wiig

Qomo: – Vi har kommet veldig godt ut av det hele

Qomo, som har butikk på Storo og i Torggata, merker allerede konsekvensene av de nye, strenge koronareglene. Grunnlegger Kaja Sæther mener pandemien har vært utfordrende for de fleste næringsdrivende.

– Da koronakrisen først kom i mars var det en helt uvirkelig og uforutsett situasjon. Vi måtte vi slå hodene sammen for å prøve å finne en løsning på veien videre, sier hun.

Hun forteller at de hadde en betraktelig økning i nettbutikken i denne perioden, men mener det ikke kan måle seg med tapt omsetning i butikk.

– Men når sjokket hadde lagt seg, sommeren kom, og folk begynte å bli vant til å leve i en hverdag med korona, merket vi at kundene kom tilbake.Vi har kommet veldig godt ut av det hele, og det er vi veldig takknemlige for.

Sæther legger ikke skjul på at de nyeste restriksjonene som kom forrige uke har satt sitt preg allerede.

– Vi merket nedgang i butikkene umiddelbart.

– Vi åpnet ny butikk på Storo i august, og vi ser at våre to butikker har litt forskjellig omsetningstrøm. De kundene vi har i Torggata, som vanligvis kommer innom til eller fra jobb, eller i lunsjpausen uteblir, da det igjen er hjemmekontor, men kommer i helgene. På Storo er det motsatt.

Les også: Norsk motemerke triplet omsetningen under korona

– En risiko for kroken på døra for veldig mange

Sæther har innfunnet seg med at korona nok er kommet for å bli en god stund til.

– Derfor er vi helt nødt til å satse mer på nettbutikk enn tidligere. Vi har til nå ikke brukt mye midler på betalt annonsering på nett, men dette er noe som er helt nødvendig å sette seg inn i nå. Vi har gjort noen forsøk på kampanjer den siste perioden med gode resultater, pluss at vi har noen gode Qomo-ambassadører der ute. Varepakken vår er jo forholdsvis kommersiell, så vi tror at det er viktig at vi får nådd ut til flest mulig.

Hun er enig i påstanden om at man kan risikere en butikkdød i Oslo sentrum.

– Jeg tror absolutt det er risiko for kroken på døra for veldig mange. Sentrumshandelen er veldig styrt av turister, og det har vi jo ikke mye av nå. De som kommer fra andre steder i landet har holdt seg unna hovedstaden som har vært «rød sone», og Oslo-borgerne holder seg nok mer i egne nærområder.

– Jeg er usikker på hva som skal til for at sentrumsbutikkene skal overleve, men netthandel er nok det eneste svaret her.

Torggata. Foto: Ignat Wiig

Tom Wood: – Tendensen med at kundene ble borte startet allerede i fjor

– Vi ser et tydelig dropp i kundestrømmen i sentrum, både generelt i gatene og helt konkret i butikken vår i Prinsens gate, der omsetningen har gått merkbart ned, sier Mona Jensen, grunnlegger av det norske klesmerket Tom Wood til Melk & Honning.

– Veldig mye har med COVID-19-pandemien å gjøre, men det hjelper veldig lite at man ikke kan komme seg inn til byen i egen bil. Alt av parkeringsplasser er borte, og tendensen med at kundene ble borte startet allerede i fjor.

Skal sentrumshandelen overleve og skal man sikre et interessant tilbud med mangfold i sentrum, mener hun politikerne må revurdere en del beslutninger de har tatt. Disse påvirker nemlig mange små handelsbedrifter i Oslo, mener Jensen.

Designer Mattia Van Severen skal ta Tom Wood ut i verden
Grunnlegger av Tom Wood Mona Jensen med merkets nye designssjef Mattia Van Severen. Foto: Ignat Wiig

– Dersom kundene våre kunne få parkere i byen lørdager og kanskje hele november og desember, ville det vært enklere å komme seg til byen på egenhånd, påpeker hun.

– Mange frykter også kollektivtrafikk på grunn av smittefare, så situasjonen blir ekstra tøff nå.

Jensen kan melde at handling online – heldigvis – har økt, og demmer opp for tapet de opplever i fysisk retail.

– Vi har alltid hatt stor tro på online handel og har investert mye i egen plattform for å kunne tilby en god kundereise også her. Vi har også mange store, internasjonale forhandlere på kundelisten vår, noe som gjør at risikoen vår er mer spredt og de uroligheter man har i ett marked kan jevnes ut med at andre markeder er sterkere.

– Vi vokser også ekstra godt hos online-aktører som Ssense, Matches og Mr. Porter, så det er tydelig at nettshopping vokser markant i tider som dette.

Yme: – Opp 74 prosent

En som har positive ting å melde er konseptbutikken Yme Universe på Paleet. Medgrunnlegger Kenneth Hjertum forteller at de har hatt en «utrolig fin oppgang» i etterkant av at butikken holdt stengt i vår.

– Både mai, juni, juli, august, september og oktober er langt over i fjor.

– Vi har en økning på hele 39 prosent i butikken på Karl Johan og dobling av omsetning i nettbutikken. Totalt er vi opp 74 prosent mot i fjor.

Han forklarer at de også har lavere besøkstall, men likevel har økning i salg.

– Vi ser blant annet at sneakerhypen begynner å ta seg opp igjen og vi har økning i footwear totalt sett.

– Men den virkelig store veksten kommer fra outerwear hvor vi har satset hard på både eksisterende og nye merker, for å få en langt mer komplett varepakke, forteller han.

Ifølge Hjertum gjør også high-end og luksus-segmentet det langt bedre enn tidligere. Han har en hypotese om hvorfor dette skjer nå.

– Det kan nok hende at folks reise- og underholdningsbudsjetter blir brukt på dyrere plagg i stedet?

Bilde fra butikken Yme på Paleet
Yme Universe på Paleet kan melde om svært gode måneder til tross for koronakrisen. Foto: Ignat Wiig

Les også: Motelegende døde av korona