– Første uken stoppet salget opp totalt
Da koronakrisen traff for alvor i mars i år ble hele Norge stengt ned. Nå åpnes det forsiktig opp igjen, men konsekvensene av krisen for motebransjen er enda ikke kjent og mange frykter massekonkurser.
Men ikke alle har måttet tåle permitteringer og full stopp i både produksjon og salg.
Det norske nettbaserte motemerket AWAN (As We Are Now) har triplet omsetningen under COVID-19.
– Lett handlingslammelse
– Første uken stoppet salget opp totalt. Da brukte vi tiden til å planlegge for forskjellige scenarier, med utgangspunkt i en kommende økonomisk nedgangsperiode. Vi hadde møter med vår investor og rådgivere, og brukte tiden på å jobbe med merkevarestrategi og handlingsplan. Som mange andre hadde vi nok også noen dager med lett handlingslammelse. Før vi klarte å fokusere på veien videre, sier Anette Miwa Dimmen bak AWAN til Melk & Honning.
Fra mars til april i år økte de omsetningen med 270 prosent fra salg av det de har slått seg opp på, komfortable kjoler som lounge wear.
– Det er nok mange grunner til dette. Men det ble ganske tydelig at vår satsning på nettsalg, og vårt konsept basert på feminine, komfortable og bærekraftige kjoler som kan brukes når som helst, passet spesielt godt til karantene og hjemmekontor.
– Siden vi lanserte i slutten av 2018 har vårt hovedfokus vært å tydeliggjøre vårt konsept, bygge merkevare og teste forskjellige distribusjonsløsninger. Det var ikke før i starten av 2020, da teamet vårt gikk fra én til å bli to, at vi begynte å jobbe målrettet med en direct to consumer-strategi, med digital markedsføring og målbare salgsmål. Det har helt klart vært en avgjørende faktor at vi nå er to fulltids-gründere med forskjellige kompetanseområder som kan fordele oppgavene oss imellom.
AWAN får millionstøtte
Oppturen kommer etter en etableringsfase med mer fokus på investering enn fortjeneste.
Tidligere i vår skrev Melk & Honning om merket som nå får millionstøtte fra utenlandsk investor.
Målet er å legge fundamentet for en sirkulær verdikjede slik at klærne etter lang bruk kan resirkuleres til ny tekstil som kan brukes til å produsere nye klær, forteller Dimmen. For øyeblikket tester de en ny applikasjon for live shopping for å bedre nettbaserte handleopplevelser.
– AWAN ønsker å utforske løsninger som minsker gapet mellom produksjon og etterspørsel. Vi lanserte merket med forhåndssalgskampanjer for å bedre tilpasse produksjonsvolum og faktiske salg. Og vi vil fortsette å utforske hvordan vi kan kutte ned på overproduksjon med denne type kampanjer sammen med en mer automatisert produksjonsprosess. I tillegg ser vi på løsninger som gjør det enklere og hyggeligere å handle treffsikkert på nett.
– Det er mange fordeler med netthandel, men man mister jo litt av den positive opplevelsen som kommer med fysisk handel. I løpet av de neste månedene kommer vi til å teste forskjellige live shopping-løsninger for å se hva som fungerer best for oss og våre kunder.
– Krisen er enda ikke over, hvordan skal dere jobbe videre?
– Vi er bekymret for de økonomiske konsekvensene av covid-19. Men samtidig har vi troen på at vi nå bygger et fremtidsrettet merke og en forretningsmodell som gir oss muligheten for å gjøre det bra i en usikker fremtid. Langsiktig jobber vi målrettet med å bygge en sirkulær og smartere verdikjede. Kortsiktig jobber vi med produktutvikling, og forbereder for en skandinavisk lansering.
Les også: 6 norske motemerker du bør kjenne til, men kanskje ikke gjør